Apua - kaveriperhe tekemässä virhettä asuntokaupoissa
Mulla on ihana kaveriperhe, joilla ei ole suoraan sanoen mitään käsitystä järkevästä rahojen käsittelystä. On kulutusluottoa, maksuhäiriötä, yksi konkurssi takana.
Nyt tämä perhe on saanut päähänpinttymän, että haluaa ostaa omakotitalon. Ongelma on se, että talo pitää saada pk-seudulta ja heidän budjetillaan (jos pankki nyt ylipäänsä lainan myöntää) kyseeseen tulevat lähinnä kosteusvaurioiset pommit :-/ Yksi tällainen heillä on kiikarissa ja välittäjän mukaan kyseisen talon remontti maksaa minimissään 100 000. Talon hankintahinta on kuitenkin aivan maksimi, mitä kaveriperheeni voi lainaa saada eli rahaa remonttiin ei ole. Tämä ei heitä huoleta, kun voihan sitä remonttia sitten tehdä pikkuhiljaa :(
Minä näen tässä kaikki katastrofin ainekset. Perheessä on pieniä lapsia ja talossa todettu kosteusvaurio. Lasten terveys riskeerataan (ja vanhempien tietysti myös). Lisäksi remontti voi tuoda ties mitä yllätyksiä, budjetti paukkua tai talo osoittautua korjauskelvottomaksi.
Olen esittänyt mielipiteeni talokaupoista (perhe kyselee aina mielipidettäni ja neuvoja), mutta se ei näemmä heitä lannistanut. Mitä tällaisille ihmisille voisi sanoa? Miten heidät saa uskomaan, että päätös ei ole järkevä? Olen etsinyt heille edullisia, mutta hyväkuntoisia taloja (kauempaa, pienempiä, jne) ja toivonut, että puntaroisivat niitäkin, mutta ei.... Vai olenko hakoteillä ja tunkemassa nenääni liiaksi muiden asioihin?
Kommentit (47)
Ihania? Vai päänsärkyisiä peräänkatsottavia?
Hetki juuri ennen luottotietojen menettämistä? Toivottavasti eivät saa lainaa. Vielä jaksavat valehdella itselleen.
Miksiköhän he haluavat juuri tuon kosteusvaurioisen talon? Millainen talo on ulkoisesti, onko se niin hieno etteivät välitä vaikka talo olisi muuten mätä vaan se on pakko saada?
Voi harmi, etteivät ota neuvoa vakavasti. Koita vielä uudestaan, ihmiset eivät ymmärrä, että koko talous (+ terveys) voi olla pitkäksi aikaa pilalla. Näin keväällä varmaan oma piha viehättää ja järki unohtuu..
Jos etsisi tietoa homeen ja muiden haitallisten mikrobien vaikutuksista lapsiin, ja antaisi heille luettavaksi.
Muistaakseni jopa alentaa lasten älykkyyttä. Koko perheelle stressiä ja iso avioeron riski.
Jos he kuitenkin ostavat tuon talon tai epäonnistuvat jollakin muulla tavalla, niin yritä sitten olla kuitenkin empaattinen ja pitkämielinen, sekä heidän puolellaan.
No. On ihmisiä, joilta puuttuu maalaisjärki ja taloudellinen ymmärrys. Jos olet heille jo mielipiteesi sanonut, anna olla.
Mitä tulee kosteusvaurioihin, niin edes lääkärikunta EI ole yhtä mieltä siitä, aiheuttaako se terveysongelmia vai ei. Vaikka "kansa tietää", että "aina tulee paha homesyndrooma", niin noin se ei ole. Ja kas kummaa, juuri missään muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa hometta ei edes pidetä minään ongelmana.
Se kyllä on ihan totta, että remontti pitää silti tehdä JOLLAKIN AIKAVÄLILLÄ. Ja jos perhe ottaa aivan tappiinsa lainaa, mistä he luulevat, että heille kertyy sitä remonttirahaa jatkossa? Eikä ne remonttivaatimukset odottamalla pienene, vaan kasvavat koko ajan, mahdollisesti paljon nopeammin kuin mitä he omin toimin kykenevät pikkurahalla korjailemaan.
Ja onko perheellä edes taitoja rempata itse.
En oikeasti ymmärrä, mikä he..etin vimma ihmisillä on pakosti saada omakotitalo, ihan sama millainen rötiskö, kunhan ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos etsisi tietoa homeen ja muiden haitallisten mikrobien vaikutuksista lapsiin, ja antaisi heille luettavaksi.
Muistaakseni jopa alentaa lasten älykkyyttä. Koko perheelle stressiä ja iso avioeron riski.
Jos he kuitenkin ostavat tuon talon tai epäonnistuvat jollakin muulla tavalla, niin yritä sitten olla kuitenkin empaattinen ja pitkämielinen, sekä heidän puolellaan.
Siis perheen aikuisille luettavaksi.
Kiitos vastauksista! Kyseinen talo ei ole mitenkään erityinen, mutta niin huonossa kunnossa, että siihen perheellä on (ehkä) mahdollisuus saada riittävästi lainaa. Tämän hintaisia taloja ei pk-seudulla ole kovin paljon, ja kyseinen talo sijaitsee kohtuullisen hyvällä paikalla, kohtuullisen matkan päässä perheen työpaikoista. Mutta siis melkein yhtä lyhyen matkan päässä jossain Nurmijärvellä, Klaukkalassa tai Veikkolassa löytyisi saman hintaisia, huomattavasti paremman kuntoisia taloja kuin tämä.
Omat virheet pitää tehdä, joo. Mutta tämän virheen seuraukset voivat olla suuria ja peruuttamattomia, ja koskevat myös perheen lapsia :(
Mistä lähtien maksuhäiriöinen on saanut asuntolainaa? Ok, merkintä voi olla poistunutkin mutta mulla on vahva epäily että pankki ei myönnä heille lainaa...
Asia ei sinulle kuulu. Ihmiset saavat vapaassa maassa tehdä juuri niin hyviä tai huonoja valintoja oman harkintansa mukaan.
Sehän on perheen oma tappio ja huoli ja konkurssi, jos eivät itse teetä talosta kosteusmittausta-ja tutkintaa.
Sen verran on noista on noista kosteusvaurio talousta ollut tietoa ja oikeudenkäyntejä jo monien vuosien ajan, että jokaisen asunnonostajan se pitäisi tietää.
Ja mitäpä se asia sulle ap, loppujen lopuksi kuuluu?
Apua, ap on tosi kateellinen talonostajille.
Mitäs se sulle ap kuuluu, jos pankki antaa rahat.
Pankki ei kuitenkaan anna rahaa, jos raha-asiat ovat jo ennaltaan rempallaan.
Pankki teettää luottotutkimuksen ja sieltä kyllä selviää mitä velkoja on jo ennestään.
Pankeilla on kuitenkin nykyisin jonkinlainen kontrolli siinä, kenelle sitä asuntolainaa myöntävät, ja kuinka paljon. Ja siihen määrään vaikuttaa myös olemassa olevat velat. Jos on jo maksuhäiriömerkintöjä, en usko minkään pankin myöntävän asuntolainaa.
Jos ostavat remontoitavan kohteen, eikä ole varaa remontoida, lähtevät ehkä itse toteuttamaan ihan omin käsin ja omin suunnitelmin sitä remonttia. Pahimmassa tapauksessa talo on purkukunnossa vuoden tai parin kuluttua. Ja perheellä terveys mennyt, ja velat ulosotossa.
Olette oikeassa, että asia ei varsinaisesti kuulu minulle eikä ole minun ratkaisuni. Fakta on kuitenkin se, että jos perhe ostaisi ko. talon, siitä talosta ja siihen liittyvistä ongelmista tulisi helposti myös minun taakkani seuraaviksi vuosiksi. Perhe pyytää hyvin aktiivisesti minulta apua ja neuvoja milloin mihinkin, esim. tämän taloprosessin aikana vähintään viikoittain he ovat kaivanneet neuvoja (jotka vaativat perehtymistä). Tämä siis syö omaa aikaani ja energiaani, enkä todellakaan ole mikään rakentamisen ja remontoinnin ammattilainen vaan minulle on vaivaa tällaisten asioiden selvittelyssä. Toisaalta en osaa olla auttamattakaan, pitäisi vaan opetella :(
Jep, hometalosairaus on lääketieteessä todellakin hyvin kiistanalainen juttu, vaikka maallikkojen mielestä asiasta ei ole epäilystäkään.
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006117459.html
"Kiista on kytenyt lääkärikunnassa parikymmentä vuotta, mutta se on pysynyt pitkään julkisuudelta piilossa. Vuosien aikana asetelmat ovat kääntyneet päälaelleen. 1990-luvulla ja vielä 2010-luvulle asti homeen aiheuttamia terveysriskejä korostettiin ja epäilykset vaiennettiin.
Viime vuosina lääketieteen kelkka on alkanut kääntyä. Näkyvin merkki siitä on kaksi vuotta sitten julkaistu Käypä hoito -suositus, jonka mukaan hometalosairautta ei ole olemassa, vaikka oireita voikin tulla. Suosituksen on kirjoittanut yhdeksän homeongelmiin perehtyneen lääkärin ryhmä, ja se perustuu aiheesta julkaistuihin tutkimuksiin.
Suositus on suututtanut monet potilaat, ja kiista on kärjistynyt uudelleen."
Osaako he remontoida itse? Tarkoitan että kaikki sujuu kattorempasta putkitöihin? Jos vastaus on ei, niin heillä ei ole mitään mahdollisuutta saada taloa kuntoon koska rahat ei riitä ammattilaisen palkkaamiseen.
Katotaan itse parhaillaan remppapommia, mut voi olla ettei saada lainaa -just koska remppa ois sellaiseet 50k.. Ehkä hyvä, ehkä ei, rahaa pitää olla, jos rempata meinaa. Ei me sitä ostettais, jos rahahanat ei aukenisi -tarvittavat rempat tehdään heti, ei pikku hiljaa. Se on perusparannusrempan ja pintarempan ero. Paljon ratkaisee kans, et mihin hintaan saa tingittyä -se voi tietää jopa luovutusvoittoa viimekädessä, hyvällä tuurilla. Remppoineen päivineen. Mut joo, köyhän ei paree ostaa halpaa, niinhän se on. Summa summarum: kokeilisin vielä kerran. Kaivaisin esiin jtn horroristooreja "Kaik mänj: talo purettiin, velat jäi, puolisokin jätti".
Vierailija kirjoitti:
Olette oikeassa, että asia ei varsinaisesti kuulu minulle eikä ole minun ratkaisuni. Fakta on kuitenkin se, että jos perhe ostaisi ko. talon, siitä talosta ja siihen liittyvistä ongelmista tulisi helposti myös minun taakkani seuraaviksi vuosiksi. Perhe pyytää hyvin aktiivisesti minulta apua ja neuvoja milloin mihinkin, esim. tämän taloprosessin aikana vähintään viikoittain he ovat kaivanneet neuvoja (jotka vaativat perehtymistä). Tämä siis syö omaa aikaani ja energiaani, enkä todellakaan ole mikään rakentamisen ja remontoinnin ammattilainen vaan minulle on vaivaa tällaisten asioiden selvittelyssä. Toisaalta en osaa olla auttamattakaan, pitäisi vaan opetella :(
Jos katsovat tarvitsevansa neuvojasi, niin sano heille, että talon ostaminen on huono ratkaisu ja mitään neuvoja ei enää tule, jos ostavat talon.
Tämä saattaisi hillitä heidän ostointoaan, ja jos ei, niin ainakin olet tehnyt ennakolta selväksi sen, ettet omaa aikaasi heidän ongelmiinsa uhraa.
Olet vain kateellinen yrittäjähenkisten ystäviesi menestyksestä!
Joskus ihmisten pitää saada tehdä omat virheensä.