Kuka huolehtii niistä lapsista ja nuorista, joiden vanhempi/vanhemmat joutuvat sairaalaan koronan vuoksi?
Aiemminhan oli jo lehtijuttu, missä 15-v oli jätetty yksin kotiin sairastamaan koronaa, kun äiti joutui viikoksi sairaalaan koronan vuoksi. Eihän 15-v alaikäistä voi jättää yksin noin vakavan taudin kanssa! Ovatko viranomaiset huolehtineet tämän asian kuntoon nyt kun rajoituksia aletaan avata, ja tartuntariskit ja tartunnat lähtevät uuteen nousuun? Eihän lapsia voi jättää yksin ja huolehtimatta! Siksihän ne koulutkin piti saada auki, että lapsista huolehdittaisiin....
Kommentit (28)
Mulla on kehitysvammainen lapsi ja olen koittanut selvittää minne hän menee, jos minä joudun sairaalaan ja lapsi on siis ainakin altistunut. Kuulemma hoito kyllä järjestetään, mutta kukaan ei ole osannut sanoa miten.
Tädit, sedät, enot, kummit, isovanhemmat, vanhempien ystävät?
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin muita sairauksia ei olisikaan kuin korona. Yleensä toinen vanhempi tai sukulainen huoltaa. Viime kädessä sosiaalitoimi.
Ottaako joku sijaisperhe koronaa sairastavan lapsen?
Tämä. Samaa olen miettinyt.
Ei ne tädit tai mummot varsinkaan oikein käy, ettei se tartu heihinkin, haloo. Sitäpaitsi todellakaan kaikilla ei ole siskoja. En itse hoitaisi ystävieni lapsia todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ovat liian vanhoja, riskiryhmäläisiä tai töissä?
Vierailija kirjoitti:
Noh, meidän lapsen kohdalla isovanhemmat ovat liian vanhoja ja mulla ja miehellä ei oo sisaruksia.
Kummeja on peräti 4 (joista kaksi on pariskunta)
Yksi kummeista on nyt niin pahoissa mt-ongelmissa, että ei voisi ottaa, psykoosi päällä), pariskunta ei suostuisi ottamaan altistunutta, kun pelkäävät perussairautensa vuoksi ja tekevät etätöitä. Kolmas kummi on kaukainen sukulainen, joka ei ole juurikaan pitänyt yhteyttä lapseen (eikä ole ollut juuri halukas tuleman kutsuttunakaan)
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Samaa olen miettinyt.
Ei ne tädit tai mummot varsinkaan oikein käy, ettei se tartu heihinkin, haloo. Sitäpaitsi todellakaan kaikilla ei ole siskoja. En itse hoitaisi ystävieni lapsia todellakaan.
Harva suostuisi ottamaan altistuneen.
Ei sairaaloissa ole koronan takia ollut alaikäisten lasten vanhempia jonoksi asti. Eiköhän lapset tule hoidetuksi. Yhdestä alaikäisistä oli lehtijuttuja jokin aika sitten, kun jostain syystä joutui pärjäämään äidin sairaalajakson yksin. Ei ollut pieni lapsi ja yksittäistapaus.
Ei kukaan, eikä kukaan voi tulla sairaalaan katsomaan siellä hengityskoneessa olevaa isää tai äitiä.
No eikö ole aika epätodennäköistä, että molemmat vanhemmat sairastuisivat juuri yhtäaikaa ja vielä niin vakavasti, että joutuvat sairaalaan? Yh-perheissä luulisi stressin olevan suurempi.
Samaa olen miettinyt. Lasten isä on kuollut ja isovanhemmat riskiryhmäläisiä. Tädit käyvät töissä, eivätkä varmasti halua perheeseensä koronaa.
Se naapurintäti joka muulloinkin tarvittaessa hoitaa. Joku sukulainen tai sijoituspaikka. Akuutiisijoituksen saa koska vaan jopa vauvoille. Ettekö oikeesti sitä tiedä. ainahan äitejä tulee päivystykseen. Ei ne lapset voi olla siellä, jos ei joku ehdi hoitaa. Jos on joku iso katastrofi silloin töimii esim. Punainen Risti.
Lastensuojelu etsii jonkun sukulaisen, joka ottaa lapsen vastaan tai sitten lapsi joutuu laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin muita sairauksia ei olisikaan kuin korona. Yleensä toinen vanhempi tai sukulainen huoltaa. Viime kädessä sosiaalitoimi.
Ottaako joku sijaisperhe koronaa sairastavan lapsen?
Oletettavasti Li ja Sanna ottavat kotihoitoon, ainakin jos ottaisivat yhtään vastuuta päätöksistään.
Ettekö tosiaan ole kuulleet koskaan lastensuojelusta. Ihan sellainen laki. Aikuiset ihmiset. Viekää metsään niinkuin Hannu ja Kerttu. Mitä muuat on jäänyt kuulematta. Jos rahat loppuu. Kuka tuo RuOKAAAAA !
M. Salminen varmaan kustantaa hoitoavun kera näiden muiden kouluunpaluun ym kannattajien.
Omani joutuisivat mt-ongelmaiselle isälleen, eikä naurata yhtään...
Tässä ketjussa ei nyt tunnuta hiffattavan sitä että koska lapsi olisi altistunut koronalle, niin eiköhän sitä pitäisi hazmat suitissa ja maskeissa hoitajien hoitaa ainakin pari päivää, ennen kuin negatiivinen testitulos saadaan. Eli onko tällaiseen valmistauduttu? Itseä pienten lasten yh:na tämä hirvittää.
Varmaan tilanne hoidettaisiin niin kuin milloin tahansa muutenkin, kun vanhemmat joutuvat jostain syystä pois pelistä eli ensisijaisesti mietitään läheisverkoston mahdollisuudet hoitaa lasta ja jos se ei onnistu, niin tehdään kiireellinen sijoitus. Altistunuthan lapsi olisi, mutta pakko hänet olisi silti jossain hoitaa. Teinin kohdalla varmaan voitaisiin valita sijoituspaikaksi laitos ja yrittää järjestää siellä jonkinlaista eristystä. Pienen lapsen kohdalla olisi hankalampaa, kun pientä ei oikein voi millään tavalla eristää ja kaipaavat myös lähikontaktihoitamista. En tiedä, voisiko päivystävä sijaisperhe kieltäytyä ottamasta altistunutta lasta. Järki sanoo että pakko voida, mutta joku paikkahan lapselle olisi pakko löytää.
Tämä on muuten sellainen juttu, jota kannattaisi jokaisen vanhemman miettiä joskus läpi ihan muutenkin kuin koronan kannalta. Sairauksia tosiaan on muitakin, auton alle voi jäädä jne. Monilla on sellainen käsitys, että näissä tilanteissa tarvitaan aina joku sosiaaliviranomaisen toimenpide, mutta siis paras ratkaisuhan on usein se, jos läheiset pystyvät auttamaan.
T. Lastensuojelun työntekijä