Onkohan Finnair miettinyt loppuun asti nuo kotimaan reitit?
Nehän on hyvin monilla vain jatkoyteyksiä muilta lennoilta tai muille lennoille?
En usko että Finnair ainakaan on ensisijainen valinta enää ulkomaan lennoille niillä yrityksillä ja henkilöillä, joilta Finnair lakkauttaisi nuo kotimaan reitit.
Ja että vuoden katkos kotimaan reitteihin (tai osaa niistä)?
Eihän tuota pelkällä koronalla voi mitenkään perustella. Ja samaa mieltä oli Jyväskylän kaupunginjohtajakin.
Kommentit (12)
Talouden realiteetit kirjoitti:
Finnairin johto yrittää tehdä voittoa. Jos valtio-omistaja haluaa tehdä aluepolitiikkaa, se on pois Finnairin tuloksesta. Toki omistaja viime kädessä päättää. Mahtaa muita sijoittajia vain harmittaa tappiolliset lennot.
Kai sijoittajat on koko ajan huomoineet että jotkin reitit voivat olla kannattamattomia?
Ja lisäksi, eikös noita reittejä jotenkin subventoida lisäksi?
Valtio-omistajaa varmaan kiinnostaa myös lukemattomat muut suomalaiset yritykset ja julkishallinnon organisaatiot, joille nuo kotimaan yhteydet on tärkeitä. Tässähän ei ole lainkaan kyse vain yksityishenkilöistä.
Ongelmallinen asetelma kyllä pörssiyhtiö jossa valtiolla osaomistus ja lisäksi yhtiöllä merkittävä merkitys infrassa. Parempi olisi ettei yhtiö olisi pörssissä lainkaan.
Talouden realiteetit kirjoitti:
Finnairin johto yrittää tehdä voittoa. Jos valtio-omistaja haluaa tehdä aluepolitiikkaa, se on pois Finnairin tuloksesta. Toki omistaja viime kädessä päättää. Mahtaa muita sijoittajia vain harmittaa tappiolliset lennot.
Valtio voi sitten vetää kaikki tukipaketit pois ja Finnair voi sen jälkeen pärjätä puhtaasti markkinatalouden ehdoin ilman minkäänlaista sosialismin "hapatusta".
Ainakin kova imagotappio tulisi olemaan Finnairille. Olisi enää turha puhua mistään sinivalkoisista siivistä sen jälkeen.
Valtio voisi myydä puolestani omistuksensa vaikka Kiinaan sen jälkeen. Todennäköisesti saisi myös hyvän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Finnair miettinyt loppuun asti nuo kotimaan reitit?
On.
Mun mielestä Turusta ja Tampereelta ei edes tarvita lentoyhteyksiä Helsinkiin, kun junallakin pääsee nopeasti, jopa 1,5 tunnissa. Varsinkin ku huomioi, että lentoasemalla täytyy olla ajoissa turvatarkastuksissa ja mahdollisen matkalaukun ruumaan jättämisessä. Ja Hki-Vantaan lentoasemalta on vielä 20min junayhteys Helsingin keskustaan, niin sama se aika on viettää junassa, päästöjäkin kuluu vähemmän.
Taloudellisesti varmaan on, mutta onkohan poliittisesti? Kepun poliitikot tuntuvat kimpaantuvan kun maakuntien asemaa ja yhteyksiä heikennetään.
Hyvä että loppuu tyhjien penkkien kuskaaminen ja luonto kiittää.
Kepulaisella politiikalla joka maakunnassa pitäisi olla toimivakenttä vaikka ei olisi matkustajia.
Kotimaanliikenne on suurilta osin vain ja ainoastaan aluepolitiikkaa, pois lukien nämä tärkeimmät kuten Oulu, Kittilä jne. Suomessa on päätetty ylläpitää lentokenttäverkostoa ja sitä varten sille tarvitaan myös liikennettä. Jonnekin Kemiin, Jyväskylään, Kokkolaan jne nyt ei hirveästi taida kaupallisia lentelijöitä olla, joten siksi Finnair on määrätty niihin lentämään. Tampere kuuluu nykyään näihin myös kun Rynkky lopetti lentonsa ja jonkunhan se pitää kenttää käyttää, niin järjetöntä kuin lentely Tampereelta Helsinkiin onkin.
Kotimaan lentoliikenne on TYÖMATKALIIKENNETTÄ. Liki kaikkien maakunnissa olevien firmojen pääkonttorit on helsingissä ja siellä pääkonttorilla pitää käydä jopa useita kertoja viikossa. Maakunnissakin on siis asiantuntijoita, keskijohtoa, ylempää johtoa, joiden on pakko rampata pääkonttorilla jatkuvasti kokouksissa ja tapaamisissa. Siis normaalisti, ei koronan aikaan.
On v*ttumaista ajaa esim Jyväskylästä aamupalaveriin helsinkiin, jos siellä alkaa palaveri 8.30 niin täältä lähdetään ajamaan 4.45 aamuyöstä.
Tätä kun toistat joka viikko, välillä useamman kerran viikossa, niin todellakin ymmärtää miksi maakuntien lentoliikenne on tärkeä asia.
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä Turusta ja Tampereelta ei edes tarvita lentoyhteyksiä Helsinkiin, kun junallakin pääsee nopeasti, jopa 1,5 tunnissa. Varsinkin ku huomioi, että lentoasemalla täytyy olla ajoissa turvatarkastuksissa ja mahdollisen matkalaukun ruumaan jättämisessä. Ja Hki-Vantaan lentoasemalta on vielä 20min junayhteys Helsingin keskustaan, niin sama se aika on viettää junassa, päästöjäkin kuluu vähemmän.
Niin, ei koske tietenkään Turkua.
Miten luulisit liikematkustajien pääsevän työmatkoilleen.?
.
"Finnair kertoo, että se ei lennä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin tai Kokkolaan vielä kesän 2020 aikana."
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä Turusta ja Tampereelta ei edes tarvita lentoyhteyksiä Helsinkiin, kun junallakin pääsee nopeasti, jopa 1,5 tunnissa. Varsinkin ku huomioi, että lentoasemalla täytyy olla ajoissa turvatarkastuksissa ja mahdollisen matkalaukun ruumaan jättämisessä. Ja Hki-Vantaan lentoasemalta on vielä 20min junayhteys Helsingin keskustaan, niin sama se aika on viettää junassa, päästöjäkin kuluu vähemmän.
Niin, ei koske tietenkään Turkua.
Miten luulisit liikematkustajien pääsevän työmatkoilleen.?
.
"Finnair kertoo, että se ei lennä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin tai Kokkolaan vielä kesän 2020 aikana."
Tampereelta max 1h 50 min Helsinki-Vantaalle, jokseenkin sama Turusta. Taksi kentälle-lähtömuodollisuudet-lento ja hups, siihen menikin sama kuin ajoaika. Yleensä bisnespäivän lennot Keski-Euroopasta HeValla noin klo 2200 ja Turgus-Nääsville lennot lähtevät 2330-2350 eli ainakin 1h turhaa käkkimistä.
Eli aivan helkutin turhia nuo Turun ja Tampereen lennot. Itse lensin muutama vuosi sitten Pirkkalasta 20 eestakaisra lentoa ja ainoa syy oli se, että firman matkustuspolitiikka vaati sen vaikka mieluiten ajankäytön kannalta (etenkin paluussa) olisin mennyt omalla kärryllä mieluiten.
Finnairin johto yrittää tehdä voittoa. Jos valtio-omistaja haluaa tehdä aluepolitiikkaa, se on pois Finnairin tuloksesta. Toki omistaja viime kädessä päättää. Mahtaa muita sijoittajia vain harmittaa tappiolliset lennot.