Minecraft turvallinen peli?
Tyttäreni (8v) on halunnut jo pitkään, että ostaisin hänelle Minecraft-pelin. Olen ollut hieman epäilevällä kannalla, sillä en halua päästää häntä nettiin yksinään enkä ehdi häntä koko ajan valvoakaan.
Näin mainoksen ohjatuista Minecraft-iltapäiväkerhoista verkossa ja olen miettinyt, että olisiko se oikea tapa lapsen harrastaa pelaamista. Kerhotoimintaa tarjoavan yrityksen verkkosivuja lukiessani olen saanut siitä luotettavan kuvan, mutta Minecraft-peliä en tunne.
Onko teillä kokemuksia siitä? Jääkö siihen koukkuun? Tuleeko painajaisia? Onko siinä väkivaltaa?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään näkemystä minecraftin kautta tapahtuneesta kiusaamisesta tai seksuaalisesta ahdistelusta? Tai yhteydenotoista muuten sekopäisiltä ihmisiltä? Maailmalla kun näitä minecraft grooming -tarinoita riittää, vaikka edustavatkin pientä osaa miljoonista pelaajista.
Ei ole näkemystä mutta eihän sitä tarvitse missään internetissä pelata vaan ihan yksin voi. Ja varmaan paras että joku 8v tyttö pelaa sitä ihan yksin tai kavereiden kanssa eikä tuntemattomien kanssa internetissä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisko joku tyhmälle mikä on minecraftin idea kun sitä lapsille kehutaan?
Ajattelin että 7v lapselle ostan Minecraftin, latasin PS 4 demoversion ja kokeilin itse ensin.
Onhan se pikselimössöä mutta heti kärkeen tuli joku örkki, veri roiskui ja ruutuun teksti "pelaaja örkkimörkki teurasti sinut!"
Siis wtf?
Pointti siinä onkin vähän se ettei siinä ole mitään ideaa. Se on hiekkalaatikko. Jotkut rakentelee juttuja, jotkut kaivaa tunneleita, jotkut tutkii, mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että 7v lapselle ostan Minecraftin, latasin PS 4 demoversion ja kokeilin itse ensin.
Onhan se pikselimössöä mutta heti kärkeen tuli joku örkki, veri roiskui ja ruutuun teksti "pelaaja örkkimörkki teurasti sinut!"
Siis wtf?
Pointti siinä onkin vähän se ettei siinä ole mitään ideaa. Se on hiekkalaatikko. Jotkut rakentelee juttuja, jotkut kaivaa tunneleita, jotkut tutkii, mitä lie.
Ok, näin luulin että se on, mutta miten kaivelet tunneleita kun koko ajan on joku laatikkoukko hakkaamassa ja tulee näitä teurastus ilmoituksia? Ei tunnu miltään lasten peliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis wtf?
Ok, näin luulin että se on, mutta miten kaivelet tunneleita kun koko ajan on joku laatikkoukko hakkaamassa ja tulee näitä teurastus ilmoituksia? Ei tunnu miltään lasten peliltä.
Ne örvelöt saa asetuksista laitettua pois päältä.
Ei siinä rakentelussa pitäisi mitään erityisen koukuttavaa olla.
Itse muistan pelanneeni lapsena pasianssia ja tehneeni ristikoita vähän pakkomielteisesti. (Vau!)
Toki niissä ei ole liikkuvaa kuvaa eikä mitään kasvatettavia eläimiä, joita voi ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis wtf?
Ne örvelöt saa asetuksista laitettua pois päältä.&n
Oukkidoukki, tuossa demoversiossa ei kyseistä toimintoa ole, ehkä täysversiossa siis on.
Hyvin turvallinen peli tosin pvp (pelaaja vastaan pelaaja) voi olla hieman agresiivista mutta voi myös pelata vain yksin ilman nettiä en suosittelisi alle 9 vuotiaalle monimelin pelaamista
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään näkemystä minecraftin kautta tapahtuneesta kiusaamisesta tai seksuaalisesta ahdistelusta? Tai yhteydenotoista muuten sekopäisiltä ihmisiltä? Maailmalla kun näitä minecraft grooming -tarinoita riittää, vaikka edustavatkin pientä osaa miljoonista pelaajista.
monilla minecraft pavelimilla on tarkat säännöt kiusaamisen suhteen toki kiusaaminen on mahdollista mutta ihan syystä on minecraft nettipeli k 13
Siis wtf?