Ylempi AMK, kannattaako?
Kenelläkään kokemusta? Miten vaikutti urakehitykseen?
Kommentit (19)
Onko kukaan julkisellasektorilla töissä oleva hyötynyt tästä?
Sh yamk. 2 kk valmistumisesta osastonhoitajan virka. Kannatti. Tosin palkat hoitoalalla surkeat mutta arkityö vs. vuorotyö, oikein jees.
Olen saanut kutsuja yamk-koulutukseen mutta en ole tarttunut tähän. Työnantajani arvostaa vain akateemista koulutusta.
No onhan se jollain aloilla vähäm turha. Toki esimerkiksi sairaanhoitajalle ei yliopistossa ole oikein vastaavaa tarjolla, mutta vaikka tradenomit..
Vierailija kirjoitti:
No onhan se jollain aloilla vähäm turha. Toki esimerkiksi sairaanhoitajalle ei yliopistossa ole oikein vastaavaa tarjolla, mutta vaikka tradenomit..
Mitä etua yamk tuo tradenomille?
Olin vielä edellisessä työpaikassani kun luin (sosionomi YAMKiksi). Vaihdoin vuosi tuon jälkeen työpaikkaa jossa aloitin ihan "pohjalta" mutta ainakin koulutus mahdollisti työpaikan vaikka ei niin hyvä työtilanne yleisesti ollutkaan (vuonna 2010) ja olen edennyt nykyisessä työssäni kiitettävästi niin että olen tyytyväinen. Nykyinen työni on ma-pe virastoaikaista työtä ja viikonloppuisin saa tehdä ylitöitä jos haluaa mikä tietysti nostaa palkan määrää.
Sosionimi YAMKilta ei muuten puutu kovin montaa opintopistettä, jos sitä kautta haluaa pätevöityä sosiaalityöntekijäksi.
Kiinnostais myös, etenkin sosiaalialalla. Jos pohjana sosionomi amk, niin onko hyötyä käydä yamk.
Hoidan työssäni rekryjä ja hakijat lajitellaan akateemisiin ja ei akateemisiin. Yamk luetaan samaan kategoriaan kuin AMK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, ei yhtään mitään.
Näinpä ja siksi en tuhlaa aikaani turhaan tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Sosionimi YAMKilta ei muuten puutu kovin montaa opintopistettä, jos sitä kautta haluaa pätevöityä sosiaalityöntekijäksi.
Pääaineopinnot sosiaalityössä pitää tehdä eli kuitenkin perus-, aine- ja syventävät. On siinä "muutama" opintopiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääaineopinnot sosiaalityössä pitää tehdä eli kuitenkin perus-, aine- ja syventävät. On siinä "muutama" opintopiste.
Vaatimattomasti 300op.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais myös, etenkin sosiaalialalla. Jos pohjana sosionomi amk, niin onko hyötyä käydä yamk.
Kyllä. Ainakin jos aikoo esimieheksi, kannattaa käydä johtamisen ja kehittämisen ko. Itselläni oli palkka vähän päälle 2000€, mutta yamk-tutkinnon lopussa sain ekan esimiespaikan ja palkka nousi tuhat euroa. Minulla kyllä pitkä työkokemus ennestään. En viihtynyt kuitenkaan esimiestyössä kuin 3 vuotta ja vaihdoin asiantuntijaksi, jossa myös vaatimuksena ylempi amk tai sos.tt. Olen viihtynyt, toinen vuosi asiantuntijana menossa. Palkka on nyt 3100€ bruttona, siis kaikkine ikälisineen. Työtehtävät ovat mielenkiintoisia.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan työssäni rekryjä ja hakijat lajitellaan akateemisiin ja ei akateemisiin. Yamk luetaan samaan kategoriaan kuin AMK.
Samoin. Olen vetänyt IT ja talouden asiantuntijaorganisaatiota ja myös minä luokittelen yamk AMK kategoriaan. Pieni täydennyskoulutus ei tuo tieteellistä akateemista tutkintoa.
Sain erittäin kilpaillulta alueelta vihdoin amk-tutkintoani vastaavaa työtä, kun oli lisänä myös yamk-tutkinto. Valmistumisen jälkeen olen päässyt paljon helpommin työhaastatteluihin kuin aiemmin. Uskon, että ura tästä vielä urkenee, kun jaksan hakea paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sain erittäin kilpaillulta alueelta vihdoin amk-tutkintoani vastaavaa työtä, kun oli lisänä myös yamk-tutkinto. Valmistumisen jälkeen olen päässyt paljon helpommin työhaastatteluihin kuin aiemmin. Uskon, että ura tästä vielä urkenee, kun jaksan hakea paikkoja.
Palkka on siis laskenut verrattuna siihen kun kävin kauempana töissä, mutta elämä helpottunut paljon. Kun on töissä tietyllä alueella, niin on helpompaa tuoda siellä eri yhteyksissä itseään esiin muillekin työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on siis laskenut verrattuna siihen kun kävin kauempana töissä, mutta elämä helpottunut paljon. Kun on töissä tietyllä alueella, niin on helpompaa tuoda siellä eri yhteyksissä itseään esiin muillekin työnantajille.
Elleivät henkilökohtaiset syyt olisi puoltaneet tietylle paikkakunnalle asettumista, niin olisin luultavasti jatkanut isolla palkalla aiemmassa työssäni pelkän amk-tutkinnon kanssa. Taloudellisesti se olisi kannattanut paremmin.
Ainakin sosiaalialalla näyttää, että tiettyjä tehtäviä jo räätälöidään ylempi amk-tutkinnon suorittaneille esim. Vantaalla on lastensuojelussa erityissosiaaliohjaajia. Lähtöpalkat ovat 500-1000euroa enemmän kuin pelkällä sosionomi-amk:lla. Näen kyllä, että ainakin tuolla alalla koulutus kannattaa.
Palkkaluokkani nousi muutamalla ja sain vaativampia tehtäviä. Olen erittäin tyytyväinen lisäkoulutuksen tuomiin muutoksiin.