Ootteko huomanneet, että aina kun narsisteista puhutaan, niin asiaa tarkastellaan pelkästään sen kautta, miten narsisti vaikuttaa uhrien elämään
Narsistia ei pidetä tässä yhteydessä edes ihmisenä, vaan pelkkänä pahuuden motivoimana saalistajana ja tunteettomana koneena.
Näissä katsannoissa ei koskaan pysähdytä pohtimaan sitä, millainen on narsistin oma sisäinen maailma, miten hän tuntee ja hahmottaa maailman, onko hänellä hyvä vai paha olla jne.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Juuri uhrien asemaa pitää tuoda esiin, jotta he ymmärtäisivät erota noista huonoista suhteista. Narsisti itse harvoin haluaa ottaa apua vastaan.
Erittäin monella se narsisti on oma vanhempi ja alaikäisenä lapsena et vaan pääse pakoon. Vaan se vanhempi rääkkää, kiusaa, hakkaa, nöyryyttää 18 vuoden ajan.
Sen jälkeen kyllä itse toki tajusin poistua paikalta, mutta 18v narsistin uhrina - vieläpä puolustuskyvyttömänä lapsena - jätti jälkensä.
Olen narsisti, tai oikeastaan sosiopaatti. kysykää mitä tahansa-
ps ei kiinnosta pätkääkään vaikka dissaatte narsisteja
Narsisti on oma uhrinsa. Jos/kun käsitys viasta itsessä täysin puuttuu, ei mikään positiivinen kehityskään ole mahdollista.
Joku narsisti on täällä nimennyt ihmisiä narsisteiksi tajuamatta, että siten hän paljastaa itsensä narsistiksi.
Drmariaate on yhteisen hyvän ja heikoimmistakin huolehtimisen epäitsekäs aate. Se ei siis vetoa narsisteihin, joille oma etu ja minä itse ovat tärkeintä maailmassa. Narsismiin vetoaa kokoomuslainen ja etenkin persulainen ajatustapa omasta erinomaisuudesta ja virheettömyydestä. Ja rikos- ja mokatilastot sitten kertovat, että kun minä olen paras ja herrakansaa niin minulla on pelkkiä oikeuksia, muttei esim. velvollisuutta noudattaa yhteisiä lakeja tai kunnioittaa toisten oikeuksia.
Narsistilla on aina selitys valmiina tekemisilleen, esim. raiskaus on uhrin syy jne. Palstan "kiltit" ovat näitä. Kaukana terveestä, kaukana kiltistä.
Narsisti on tyhjä ihmisen kuori. Jos siinä jotain on sisällä, se on itsesääliä ja katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen narsisti, tai oikeastaan sosiopaatti. kysykää mitä tahansa-
ps ei kiinnosta pätkääkään vaikka dissaatte narsisteja
Maailma olisi paljon parempi paikka, jos teikäläiset saisi ampua.
Se, mikä narsistissa ei ole kusta, on paskaa.
Narsisti saisi ainakin minulta empatiaa, jos hän aidosti haluaisi muuttua. Ja yhden hullun kanssa eläneenä ihan aidosti säälin häntä, koska hänellä on niin huono olla, mutta ei se auta yhtään, että minunkin elämäni pilataan samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri uhrien asemaa pitää tuoda esiin, jotta he ymmärtäisivät erota noista huonoista suhteista. Narsisti itse harvoin haluaa ottaa apua vastaan.
Erittäin monella se narsisti on oma vanhempi ja alaikäisenä lapsena et vaan pääse pakoon. Vaan se vanhempi rääkkää, kiusaa, hakkaa, nöyryyttää 18 vuoden ajan.
Sen jälkeen kyllä itse toki tajusin poistua paikalta, mutta 18v narsistin uhrina - vieläpä puolustuskyvyttömänä lapsena - jätti jälkensä.
Tämähän se on just surullista, että toistamispakko ohjelmoi hakeutumaan samanlaisiin suhdekuvuoihin kuin lapsuudenkodissa, ja ne voi olla hyvinkin kipeitä puolin ja toisin. Esim äiti voi nujertaa tyttärensä, isä poikansa jne.
Säännönmukaisesti aikuisena narsistisissa suhteissa sätkivät eivät ole oppineet muunlaisia suhdemalleja. Se yksinolon ja elon opettelu on kaiken a ja o. Siitä se itsetuntemus voi lähteä kasvamaan ja aidoista ystävistä/ammattiavusta. Mutta parisuhteet voi oikeasti olla surmanloukku joillekin, jos ovat sokeita taustalleen.
Narsisti on mulle yhdentekevä nykyään, mutta kun karmasta puhutaan, mihin uskon vahvasti, täytyy sanoa, että se on iskenyt narsistiin. Sen lempipuuhia oli haukkua mua läskiksi, rumaksi ja ties miksi. Näin narsistin pitkästä aikaa ja ou jee kuinka oli levennyt :). Ruoka-aikana on todellakin oltu kotona. Uskon myös ettei näin korona-aikaan kovin suuria tuloja ole, mutta menoja sen sijaan on yllin kyllin koska suuri ego ja materialismi ja monen ajoneuvon ylläpitokustannukset ja vanha valesokkeliunelma nielee rahaa.
Se tulee minkä teet toiselle. Kannattaisi nyt ensin laihduttaa, keski-ikäisenä kuuluu riskiryhmään jos korona iskee ;).
Olen nähnyt myös miten karma iskee narsisteihin yrityselämässä. Esimerkiksi yhteistyötaidot ovat tämän päivän työelämässä ihan olennaiset. Mutta eihän narsku osaa muuta kuin tapella toisten kanssa - ei rakentaa luottamusta, yhteistyöstä tai rakentavaa keskusteluilmapiiriä. Harva bisnes luistaa jos suututtaa asiakkaat ja tärkeät yhteistyökumppanit. Maine kiirii niin, ettei kohta narsistilla ole enää ketään ketä sumuttaa saduillaan ja tuuliviirimäisellä käytöksellään.
Esimiehenä sen sijaan, että saisi muut tekemään parhaansa ja iloitsemaan työnsä hedelmistä, narskun pitää lannistaa sellaiset, jotka ovat osaavia. Jopa firman menestymisen hinnalla. Kaikki päätökset mitä tehdään perustuu narsistisiin vaikuttimiin (eli että päätös johtaa narsistin ihailuun), ei siihen mitä objektiivisesti olisi paras tehdä. Ei tällainen firma menesty, missä ammattilaiset vaiennetaan ja alistetaan. Ne äänestävät jaloillaan fiksumpiin työpaikkoihin missä heitä arvostetaan ja antavat panoksensa siellä kunnolla.
Narsku ei ikinä anna aitoa arvostusta muille töissä. Jos hän jotakuta kehuu, silläkin on hintansa (tai se on "almu" jonka narsku heittää lisätäkseen kontrollia ja haukkujen kestoa myöhemmin) tai se perustuu siihen, että se toisen onnistuminen on _narsistin_ ansiota. Kaikessa on aina kyse Hänestä. Ei ole hänestä irrallisia ihmisiä.
En tiedä mitä narsistin päässä liikkuu, jos se luulee, ettei naurettava touhu ole täysin läpinäkyvää. Onneksi ihmiset ovat nykyään niin paljon sosiaalisesti älykkäämpiä, että huomaavat nämä kaavat aika pian ja ottavat reippaasti etäisyyttä. Narsisti pystyy vain aikansa teeskentelmään "normaalia", mutta aina se kaava lopulta paljastuu.
Se mihin suuntaan narsisti koko ajan luisuaa, on jäädä yksin ja vihatuksi, mikä on tietty ihan se mitä hän käytöksellään ansaitsee - mutta hassusti juuri päinvastaista mitä narsistin mieli toivoisi (ihailua kaikilta). Hän tuhoaa ihan itse itseään tai se hyvä mitä on ympärillä, on keinotekoista ja hänen kiristyksellä ja kontrollilla saavutettua. Vain ne pysyvät lähellä, jotka hän "ostaa".
Näin. Vaarallisen narsistista tekee se, että hän tyypillisesti eristää uhrin (myös työpaikalla), aivopesee (saa hänet epäilemään omaa mielenterveyttään, tuntemaan syvää toivottomuutta, ahdistumaan jne), vie uhrin itsetunnon ja omanarvontunnon usein hyvin hienovaraisin ja ovelin keinoin. Uhrista pyritään tekemään avuton, voimaton ja narsistista riippuvainen kaikin mahdollisin keinoin. Ihannetilanne narskulle on, kun uhri puolustaa pahoinpitelijäänsä ja syyttää itseään kaikesta siitä kaltoinkohtelusta, mikä on narsistille ominaista. Vaikea masennus/ahdistuneisuusoireilu ja unettomuus/painajaiset kuuluvat uhrin kärsimykseen. Hän voi itse viimeiseen asti vähätellä tai jopa kieltää, että narsisti olisi tuhoava. Uhri surullista kyllä ei kykene kestämään, saati ymmärtämään narskun sadismin motiiveja. Vasta täydellinen välien katkaisu mahdollistaa toipumisen käynnistymisen.