Voiko vanhalla ylioppilastodistuksella pyrkiä yliopistoon
Voiko vanhalla ylioppilastodistuksella pyrkiä yliopistoon?
Kirjoitin ylioppilaaksi 1997
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Joissain aineissa ei hyväksytä esim. vanhamuotoista reaalia. Kirjoitin 1994 ja kävin nyt keväällä kirjoittamassa pari reaalia (vanha oli ollut L, nyt tuli L ja E).
http://oha-forum.fi/hankkeet/karkihanke/usein-kysyttyja-kysymyksia-ylio…
Ovatko eri vuosina suoritetut yo-tutkinnot keskenään samanarvoisia todistusvalinnassa?
Kyllä ovat, mutta mikäli hakija on suorittanut ns. vanhanmuotoisen reaalikokeen (ennen vuotta 2006 suoritetut reaalikokeet) siitä ei anneta pisteitä, koska ylioppilastutkinnon reaalikokeessa on tapahtunut sisällöllisiä muutoksia.
Jaa. Voi olla.
Itse hain nyt teknilliseen yliopistoon, mutta eipä ollut hakusivulla infoa tuosta asiasta. Vähän harmittaa, jos tuosta jää kiinni. Auttaakohan, kun tutkintotodistuksessa näkyy kuitenkin erikseen fysiikan ja kemian pisteet (ne ovat ainoat aineet, jotka reaalissa kirjoitin)?
Tietysti voi. Ei kaikkia paikkoja edes täytetä todistusvalinnalla, vaan pääsykokeiden pohjalta. SIlloin ei ole mitään merkitystä sillä, mitä olet kirjoittanut ja milloin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Joissain aineissa ei hyväksytä esim. vanhamuotoista reaalia. Kirjoitin 1994 ja kävin nyt keväällä kirjoittamassa pari reaalia (vanha oli ollut L, nyt tuli L ja E).
http://oha-forum.fi/hankkeet/karkihanke/usein-kysyttyja-kysymyksia-ylio…
Ovatko eri vuosina suoritetut yo-tutkinnot keskenään samanarvoisia todistusvalinnassa?
Kyllä ovat, mutta mikäli hakija on suorittanut ns. vanhanmuotoisen reaalikokeen (ennen vuotta 2006 suoritetut reaalikokeet) siitä ei anneta pisteitä, koska ylioppilastutkinnon reaalikokeessa on tapahtunut sisällöllisiä muutoksia.
Jaa. Voi olla.
Itse hain nyt teknilliseen yliopistoon, mutta eipä ollut hakusivulla infoa tuosta asiasta. Vähän harmittaa, jos tuosta jää kiinni. Auttaakohan, kun tutkintotodistuksessa näkyy kuitenkin erikseen fysiikan ja kemian pisteet (ne ovat ainoat aineet, jotka reaalissa kirjoitin)?
Ei tietenkään auta. Se oli aivan erilainen koe silloin. Minulla oli sama tilanne ja kävin tosiaan nyt keväällä kirjoittamassa kaksi uuden muodon reaalia. Minullakin oli vanhassa reaalissa suurin osa kysymyksiä vastattu niistä kahdesta (plus kolmannesta).
Täältä pitäis löytyä tietoa kaikkien yliopistoalojen todistusvalinnan pisteytyksestä (huom! tämä vuosi, mutta antaa osviittaa). https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
Yliopistojen sivuilta löytyy lisätietoa.
Kun on kerran kirjoittanut ylioppilaaksi, niin voi osallistua mihin vaan yo-kokeeseen. Ei siis haittaa vaikka et olisi lukenut pätkääkään Espanjaa, voit silti osallistua Espanjan yo-kokeeseen. Muista ilmoittautua ajoissa! En nyt muista milloin, mutta olisko toukokuussa ilmoittautuminen syksyn kokeisiin ja lokakuussa kevään kokeisiin. Kantsii tarkistaa esim. ytl sivuilta.
Onko vielä lisäpisteitä saman vuoden ylioppilaille? Joskus oli sillä perusteella, että heillä ei ollut yhtä paljon aikaa valmistautua pääsykokeisiin kuin aikaisemmin valmistuneilla. Todistusvalinnassahan sillä ei ole merkitystä.
Kuinka moni 25-vuotiaana tai nuorempana yliopistosta valmistunut voi olettaa pysyvänsä samalla alalla koko työuransa ilman vaihtoa, usein enemmän tai vähemmän pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Oon ite myös yo 2001 ja hain amkiin jo vuonna 2001 ja valmistunutkin mutta saanko kysyä mitä teit nämä vuodet, jos et ole opiskellut?
Nostan nyt vanhaa ketjua kun googletellessa tuli vastaan. Valitettavasti kaikilla ei ole niin onnellinen tilanne että opiskelemaan pääsee aina kun haluaa ja juuri sinne minne haluaa. Itse kirjoitin muutama vuosi sinua myöhemmin, hain muutamia kertoja yliopistoon mutta lopulta koulukiusaamisen jälkeen jättämä itseluottamuksen puute lopetti haaveet kouluun pääsystä. Välissä ollut töissä lähinnä vuokrafirmojen kautta kun muualle en ole päässyt ja yhden amistutkinnon käynyt istumassa alalta jolla ei oikeastaan ole töitä. Nyt hakemassa uudelleen yliopistoon eri alalle kuin 15v sitten.
Oho, kirjotin kans 1997 ja pääsen nyt todistuksella vaikka kuinka moneen paikkaan, jotka tuntui silloin saavuttamattomilta.
Aina joskus tuntuu, että opiskelupaikatkin tavallaan kasautuu... Siis sulla on "jo" yksi maisterin tukinto ja kaksi ammattikorkeakoulu -opiskelupaikkaa ja annan kuin arvaan, niin suunnitelmissasi saattaa olla vielä hakeutuminen jatkamaan opintja "taas" yliopistonkin puolella, jossain vaiheessa..
Ei kai tässä mitään; mitä nyt taas tänäkin vuonna on varmasti "taas" heitä, joilla ei ole sitä 1. paikka. ja onkohan tai tämä sitten syynä sille, miksi monessa paikkaa suositaan valimmoissa ns. ensikertalaisia, ettei paikat kasautuisi aina yksille ja samoille.
Mutta sekin kuka tai ketkä oikeasti aina ovat ns. ensikertalaisia näyttää vaihtelevan; kuten "jo" tästäkin minä epäilevätuomas sain oppia tai ainakin kertausta.
Mitähän sitä itse hakeutuisi opiskelemaan... Oikeinkirjoituksesta, ainakin itse kaipaisin oppia...
Sinkkumies