Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhalla ylioppilastodistuksella pyrkiä yliopistoon

Vierailija
16.05.2020 |

Voiko vanhalla ylioppilastodistuksella pyrkiä yliopistoon?

Kirjoitin ylioppilaaksi 1997

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. - Mutta pääsykokeisiin osallistumiseen joutunet varautumaan.... 

Sinkkumies

Jos käy uusimassa reaalin niin voi päästä vanhallakin todistuksella

Koko ylioppilastodistusta ei ole pakko uusia

Siis varmasti voi päästä. Mutta voiko todella päästä ilman pääsykoetta? - Epäilen. Ja ei varmaankaan saa olla ainakaan aiempaa opiskeluoikeitta korkeakoulussa/ yliopistossa....Eli eiköhän tuo todistusvalinta koske vain ns. ensikertalaisia ja tuoreita ylioppilata. - En todella itse tedä miten on, 

Kyllä heitäkin varmasti on jotka ovat kirjoittaneet verraten hyvin tai jopa erinoamsesti mutta eivät ole vuosia myöhemminkään ole lainkaan hakeutuneet jatkamaan opintojaan korkeakoulussa/ yliopistossa mutta veikkaan, että  aika harvassa ovat. - - - Vaan miksi mieleeni tuli nyt Tuomas Enbuske(?)

Sinkkumies

Puhut ihan puuta heinää, kaikki meni väärin.

Olen itse ylioppilas vm. 2001 ja hain viime vuonna AMKiin ensikertalaisena ja pääsin pääsykokeella, todistusvalintaa ei ollut. Sitten hain uudestaan AMKiin ei-ensikertalaisena ja pääsin todistusvalinnassa opiskelemaan. En ollut lähellekään tuore ylioppilas. Ja on olemassa joitakin hakukohteita, joissa myös ei-ensikertalaiset huomioidaan todistusvalinnassa. Kaikki ensikertalaiset eivät ole tuoreita ylioppilaita, kuten esim. minä viime vuonna, jolloin olin 37v ensikertalainen keväällä hakiessani. Ja opiskelupaikkoja saa olla useampia, mutta samana lukukautena saa ottaa vastaan vain yhden opiskelupaikan. Mikään ei estä ottamasta uutta paikkaa vastaan seuraavana lukukautena (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Ei kannata vastata, jos ei tiedä asiasta mitään.

Oon ite myös yo 2001 ja hain amkiin jo vuonna 2001 ja valmistunutkin mutta saanko kysyä mitä teit nämä vuodet, jos et ole opiskellut?

Opiskelin maisteriksi ulkomailla ja tein töitä. Ulkomailla opiskelu ei vie ensikertalaisuutta.

Aina joskus tuntuu, että opiskelupaikatkin tavallaan kasautuu... Siis sulla on "jo" yksi maisterin tukinto ja kaksi ammattikorkeakoulu -opiskelupaikkaa ja annan kuin arvaan, niin suunnitelmissasi saattaa olla vielä hakeutuminen jatkamaan opintja "taas" yliopistonkin puolella, jossain vaiheessa..

Ei kai tässä mitään; mitä nyt taas tänäkin vuonna on varmasti "taas" heitä, joilla ei ole sitä 1. paikka.   ja onkohan tai tämä sitten syynä sille, miksi monessa paikkaa suositaan valimmoissa ns. ensikertalaisia, ettei paikat kasautuisi aina yksille ja samoille.

Mutta sekin kuka tai ketkä oikeasti aina ovat ns. ensikertalaisia näyttää vaihtelevan; kuten "jo" tästäkin minä epäilevätuomas sain oppia tai ainakin kertausta.

Mitähän sitä itse hakeutuisi opiskelemaan...  Oikeinkirjoituksesta, ainakin itse kaipaisin oppia... 

Sinkkumies

Vierailija
22/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Joissain aineissa ei hyväksytä esim. vanhamuotoista reaalia. Kirjoitin 1994 ja kävin nyt keväällä kirjoittamassa pari reaalia (vanha oli ollut L, nyt tuli L ja E).

http://oha-forum.fi/hankkeet/karkihanke/usein-kysyttyja-kysymyksia-ylio…

Ovatko eri vuosina suoritetut yo-tutkinnot keskenään samanarvoisia todistusvalinnassa?

Kyllä ovat, mutta mikäli hakija on suorittanut ns. vanhanmuotoisen reaalikokeen (ennen vuotta 2006 suoritetut reaalikokeet) siitä ei anneta pisteitä, koska ylioppilastutkinnon reaalikokeessa on tapahtunut sisällöllisiä muutoksia.

Jaa. Voi olla. 

Itse hain nyt teknilliseen yliopistoon, mutta eipä ollut hakusivulla infoa tuosta asiasta. Vähän harmittaa, jos tuosta jää kiinni. Auttaakohan, kun tutkintotodistuksessa näkyy kuitenkin erikseen fysiikan ja kemian pisteet (ne ovat ainoat aineet, jotka reaalissa kirjoitin)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi. Ei kaikkia paikkoja edes täytetä todistusvalinnalla, vaan pääsykokeiden pohjalta. SIlloin ei ole mitään merkitystä sillä, mitä olet kirjoittanut ja milloin, 

Vierailija
24/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Joissain aineissa ei hyväksytä esim. vanhamuotoista reaalia. Kirjoitin 1994 ja kävin nyt keväällä kirjoittamassa pari reaalia (vanha oli ollut L, nyt tuli L ja E).

http://oha-forum.fi/hankkeet/karkihanke/usein-kysyttyja-kysymyksia-ylio…

Ovatko eri vuosina suoritetut yo-tutkinnot keskenään samanarvoisia todistusvalinnassa?

Kyllä ovat, mutta mikäli hakija on suorittanut ns. vanhanmuotoisen reaalikokeen (ennen vuotta 2006 suoritetut reaalikokeet) siitä ei anneta pisteitä, koska ylioppilastutkinnon reaalikokeessa on tapahtunut sisällöllisiä muutoksia.

Jaa. Voi olla. 

Itse hain nyt teknilliseen yliopistoon, mutta eipä ollut hakusivulla infoa tuosta asiasta. Vähän harmittaa, jos tuosta jää kiinni. Auttaakohan, kun tutkintotodistuksessa näkyy kuitenkin erikseen fysiikan ja kemian pisteet (ne ovat ainoat aineet, jotka reaalissa kirjoitin)?

Ei tietenkään auta. Se oli aivan erilainen koe silloin. Minulla oli sama tilanne ja kävin tosiaan nyt keväällä kirjoittamassa kaksi uuden muodon reaalia. Minullakin oli vanhassa reaalissa suurin osa kysymyksiä vastattu niistä kahdesta (plus kolmannesta).

Vierailija
25/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä pitäis löytyä tietoa kaikkien yliopistoalojen todistusvalinnan pisteytyksestä (huom! tämä vuosi, mutta antaa osviittaa). https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

Yliopistojen sivuilta löytyy lisätietoa.

Kun on kerran kirjoittanut ylioppilaaksi, niin voi osallistua mihin vaan yo-kokeeseen. Ei siis haittaa vaikka et olisi lukenut pätkääkään Espanjaa, voit silti osallistua Espanjan yo-kokeeseen. Muista ilmoittautua ajoissa! En nyt muista milloin, mutta olisko toukokuussa ilmoittautuminen syksyn kokeisiin ja lokakuussa kevään kokeisiin. Kantsii tarkistaa esim. ytl sivuilta.

Vierailija
26/28 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä lisäpisteitä saman vuoden ylioppilaille? Joskus oli sillä perusteella, että heillä ei ollut yhtä paljon aikaa valmistautua pääsykokeisiin kuin aikaisemmin valmistuneilla. Todistusvalinnassahan sillä ei ole merkitystä.

Kuinka moni 25-vuotiaana tai nuorempana yliopistosta valmistunut voi olettaa pysyvänsä samalla alalla koko työuransa ilman vaihtoa, usein enemmän tai vähemmän pakosta. 

Vierailija
27/28 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite myös yo 2001 ja hain amkiin jo vuonna 2001 ja valmistunutkin mutta saanko kysyä mitä teit nämä vuodet, jos et ole opiskellut?

Nostan nyt vanhaa ketjua kun googletellessa tuli vastaan. Valitettavasti kaikilla ei ole niin onnellinen tilanne että opiskelemaan pääsee aina kun haluaa ja juuri sinne minne haluaa. Itse kirjoitin muutama vuosi sinua myöhemmin, hain muutamia kertoja yliopistoon mutta lopulta koulukiusaamisen jälkeen jättämä itseluottamuksen puute lopetti haaveet kouluun pääsystä. Välissä ollut töissä lähinnä vuokrafirmojen kautta kun muualle en ole päässyt ja yhden amistutkinnon käynyt istumassa alalta jolla ei oikeastaan ole töitä. Nyt hakemassa uudelleen yliopistoon eri alalle kuin 15v sitten.

Vierailija
28/28 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kirjotin kans 1997 ja pääsen nyt todistuksella vaikka kuinka moneen paikkaan, jotka tuntui silloin saavuttamattomilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi