Saako lapsi olla päiväkodissa koko kesän?
Päiväkodissa vouhkataan siitä, että lapsen kesäloma pitää pikimmin ilmoittaa, jotta saadaan päiväkodin aikuisten lomat katsottua ja listat tehtyä. Olihan siellä kyselyä, että onko lapsenne poissa kesällä ja ainoastaan yksi vaihtoehto, kyllä ja sille rasti ruutuun vaihtoehto. Pidin itsestään selvänä, että koska perheen aikuisten lomat on nyt pidetty, lapsi saa olla koko kesän päiväkodissa, eikä lomaile kuten emme me perheen aikuisetkaan. Ymmärrän, että henkilökunta kaipaa lomaa ja varmasti on kesälomansa ansainnut, mutta minne se lapsi on kesän ajaksi tarkoitus pistää? Onko siis olemassa jotain lakia, että lapsen olisi kesän aikana saatava lomailla? Ja kuinka pitkään? Ollaan nyt alustavasti kartoitettu pääsisikö lapset isovanhemmille heinäkuun ajaksi 500 kilometrin päähän, mutta toinen noista on taaperoiässä ja kuukausi erossa vanhemmista tuntuu kohtuuttomalta. Eli saako siellä päiväkodissa pitää lasta koko kesän ajan?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä ketjussa "uskallan" kysyä. Miten toimisitte minun tapauksessani?
Itselläni on heinäkuu töistä lomaa. Miehellä on heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin eli mies aloittaa kaksi viikkoa myöhemmin kesälomansa kuin minä itse. Olen pohtinut, jos ilmoittaisin lapset (2 ja 3 vuotiaat) kesäpäivystykseen kahdeksi viikoksi eli siihen asti, kuin miehelläkin alkaa loma. Syy tähän on se, että tuon kahden viikon aikana uskon saavani opiskelut kokonaan valmiiksi! Olen tällä hetkellä täysipäiväisesti töissä ja töiden ohella opiskellut. Valmistuminen hyödyttäisi minua todella paljon, koska sen jälkeen voin hakea vakituisia työpaikkoja.
Samalla mielessä kuitenkin pyörii, olenko sitten "juuri niitä äitejä", joista täällä puhutaan? Onko tämä jotenkin "ei sallittavaa"? Lapset saavat joka tapauksessa kuukauden loman. (Jos eivät mene päivystävään päiväkotiin, saisivat 6 viikon kesäloman. Mutta olen VARMA, etten 2 ja 3 vuotiaiden pienten lasten kanssa saa lopputyötä tehtyä. Tuon 2 viikkoa olen laskenut siten, että aamusta iltaan toden totta puurran opparin valmiiksi.)
Mielipiteitä tästä? :/
Minun mielestäni sen 2 viikkoa lapset hoitoon ja oppari valmiiksi. Kokonaistilanteen kannalta paras.
Et ole niitä äitejä/vanhempia joita täällä päivitellään. Niitä ovat ne jotka hoidattavat vaikka ovat kotona lomalla. Kuten sukulaiseni. Onneksi päiväkodissa sanoivat aika suoraan että nyt kun lapsi on ollut korona-ajan hoidossa vaikka vanhemmat kotona niin nyt lapsen pitää päästä lomalle ja antaa päiväkotiin tilaa niille, joiden vanhemmat töissä. Uskomatonta, mutta sukulaiseni olisi muuten hoidattaneet kesän lastaan vaikka vanhemmat ja vauva kotona. Sukulaiseni aikoo valmistua hoitoalalle, en ymmärrä miten aikoo pärjätä kun ei lastensa kanssa pärjää kotona, heti kun on yksi yö valvottu tai pieni nuha niin kriisi päällä ja mummo avuksi.
Eiköhän tässä olla lomailtu, ei kukaan voi olla lomalla puolta vuotta. Paras kun pitäisivät yksiköt auki ja peruisivat päivystysaikeet
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ap millaista sen lapsen on olla siellä koko kesä? Muut lapset kokkaavat lomistansa odottaen sitä kuin kuuta nousevaa, kertovat mitä tekevät ja ettei "tarvitse tulla päiväkotiin" jne.
Ja kirsikka kakun päällä vielä sinne vieraaseen päivystys päiväkotiin jossa vieraita hoitajia ja muutenkin koko kesäajan vaihtuvat ja puuttuvat kasvattajat.
Ja kun kesäaika ohi, siellä hoidossa, niin alkaa pitkä ja pimenevät syksy ja talviaika siellä hoidossa, tautikierteineen.
En suosittele.
Ei pienet lapset mistään lomistaan puhu, ei etukäteen eikä jälkikäteenkään. He elävät hetkessä, ja meillä lapsi ei loman jälkeen kysyttäessä edes muista mitä lomalla on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää lapset päiväkotiin, tukekaan suomalaista työtä. Käyttäkää palveluja, näin Suomi nousee.
Näihän tässä on hoettu monta kuukautta.
Eiköhän sillä "tue suomalaista työtä" jargonialla tarkoiteta sellaista työtä mikä tuottaa verotuloja valtiolle, eikä näitä palveluita mitkä maksetaan veroista.
Päiväkodin hoitajat joutuvat lomautetuksi jos ei tule lapsia hoitoon. Kyllä sillä suomalaista työtä tuetaan, hoitajat saavat palkkaa, maksavat veroja ja voivat kuluttaa enemmän kuin työttöminä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on heinäkuu töistä lomaa. Miehellä on heinäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin eli mies aloittaa kaksi viikkoa myöhemmin kesälomansa kuin minä itse. Olen pohtinut, jos ilmoittaisin lapset (2 ja 3 vuotiaat) kesäpäivystykseen kahdeksi viikoksi eli siihen asti, kuin miehelläkin alkaa loma. Syy tähän on se, että tuon kahden viikon aikana uskon saavani opiskelut kokonaan valmiiksi! Olen tällä hetkellä täysipäiväisesti töissä ja töiden ohella opiskellut. Valmistuminen hyödyttäisi minua todella paljon, koska sen jälkeen voin hakea vakituisia työpaikkoja.
Samalla mielessä kuitenkin pyörii, olenko sitten "juuri niitä äitejä", joista täällä puhutaan? Onko tämä jotenkin "ei sallittavaa"? Lapset saavat joka tapauksessa kuukauden loman. (Jos eivät mene päivystävään päiväkotiin, saisivat 6 viikon kesäloman. Mutta olen VARMA, etten 2 ja 3 vuotiaiden pienten lasten kanssa saa lopputyötä tehtyä. Tuon 2 viikkoa olen laskenut siten, että aamusta iltaan toden totta puurran opparin valmiiksi.)
Miksi et voi tehdä opintoja valmiiksi lomasi loppupuoliskolla, kun miehesi on jäänyt kesälomalle? Lapset saisivat kuuden viikon loman ja välttyisivät päivystykseltä, mutta sinä saisit silti opinnäytetyösi tehtyä.
Eskareiden kesähoito on ihan sovittava juttu. Vaikka eskareiden sopimus loppuukin 31.7, niin meillä ainakin on ollut joka kesä eskareita hoidossa sen jälkenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi tehdä opintoja valmiiksi lomasi loppupuoliskolla, kun miehesi on jäänyt kesälomalle? Lapset saisivat kuuden viikon loman ja välttyisivät päivystykseltä, mutta sinä saisit silti opinnäytetyösi tehtyä.
En tiedä millaisia 2-3-vuotiaita lapsia muilla on tai millaisessa linnoissa ihmiset asuvat, mutta kuvitellaan vaikka, että perhe asuu kaksiossa Helsingin keskustassa. Lapset eivät enää nuku päiväunia. Puistoja kyllä löytyy läheltä, mutta kesällä on +/-0 astetta ja taivaalta tulee vettä ja räntää. Omaa työhuonetta ei ole ja vaikka oven laittaisikin kiinni ne lasten äänet kantautuvat sen ohuen oven läpi. Joku avaa ovea jatkuvasti, äidille on asiaa ja joku huutaa. Hetken ne lapset käyvät isänsä kanssa ulkona, kunnes tulevat syömään ja touhuamaan sisälle. Kirjastot ja kahvilat ovat kiinni, että väsää siinä sitten mitään opparia. Valintakysymyksiä toki. Kuten sekin, että ne lapset vie kahdeksi viikoksi sinne päiväkotiin ja oppari valmistuu. Loma vietetään sitten yhdessä rentoutuen. Enkä ole kysymyksen esittäjä. Hienoa jos löytyy takapiha tai hehtaari omalta tontilta metsää tai lapset istuvat tuntikausia vaikka sen piirretyn ääressä, joten etätyöskentely tai opiskelu sujuu hyvin viiden lapsen yh:na. Toiset meistä ilmeisesti ovat sitten vähemmän mukautuvaisia, fiksuja tai muuta ja viemme lapsemme päiväkotiin kahdeksi viikoksi. Valintakysymys sekin.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin! Meilläkin koko korona ajan ollut kotiäitien/työttömän lapsia ja ovat varanneet myös koko kesän ajan hoitoa päivystävästä päiväkodista. Tarkistivat vielä huolestuneena että "kai Pirkko-Paula saa tulla päivystävän päiväkotiin kun muuten vauvan ja 3v:n kanssa hajoaa pää!?" Äiti kotiäiti ja isä lomalla heinäkuussa mutta lapsi on hoidossa klo8-17. Eli myös ilman tarvetta saa tuoda ainakin yksityisellä. T. Varhaiskasvattaja
jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa lotietenkin! Meilläkin koko korona ajan ollut kotiäitien/työttömän lapsia ja ovat varanneet myös koko kesän ajan hoitoa päivystävästä päiväkodista. Tarkistivat vielä huolestuneena että "kai Pirkko-Paula saa tulla päivystävän päiväkotiin kun muuten vauvan ja 3v:n kanssa hajoaa pää!?" Äiti kotiäiti ja isä lomalla heinäkuussa mutta lapsi on hoidossa klo8-17. Eli myös ilman tarvetta saa tuoda ainakin yksityisellä. T. Varhaiskasvattaja
jep jep.
Ai jep jep? Jos tulkitsen oikein niin et pidä tällaista toimintaa oikeasti tapahtuvana vaan liioitteluna. En ole varhaiskasvattaja mutta minun lähipiirissä toimitaan juurikin näin. Eli ihan totta on.
Nostan tätä ketjua sen verran, että meillä pian 3v. aloittelee juuri päiväkodin arkeen. Teen kausityötä (maaliskuusta marraskuuhun) ja ilmoitin jo valmiiksi, että meillä ei työn luonteen vuoksi kerry lomapäiviä, vaan ne maksetaan aina työsuhteen lopuksi, joten emme vietä kesälomaa. Tästä tuli ihan hirveä ongelma (kunnan ainoalle) päiväkodille ja nyt he selvittävät, että mihin lapsi oikein dumpataan lomakauden ajaksi, kun heillä on päiväkoti 2 viikkoa kiinni kesällä? Onko tämä todella mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä ketjua sen verran, että meillä pian 3v. aloittelee juuri päiväkodin arkeen. Teen kausityötä (maaliskuusta marraskuuhun) ja ilmoitin jo valmiiksi, että meillä ei työn luonteen vuoksi kerry lomapäiviä, vaan ne maksetaan aina työsuhteen lopuksi, joten emme vietä kesälomaa. Tästä tuli ihan hirveä ongelma (kunnan ainoalle) päiväkodille ja nyt he selvittävät, että mihin lapsi oikein dumpataan lomakauden ajaksi, kun heillä on päiväkoti 2 viikkoa kiinni kesällä? Onko tämä todella mahdollista?
Tietenkin tuo on pienelle kunnalle hankala kuvio, jos siellä kerran on vain yksi päiväkoti. Eiväthän he tietenkään yhden lapsen vuoksi sitä päiväkotia rupea pitämään auki. Mutta heillä on kuitenkin velvollisuus se päivähoito järjestää ja nyt he sitten kuumeisesti miettivät, miten saavat tuon sumplittua.
Näin ketjua lukeneena sanoisin, että vauvapalsta on viimeinen paikka, jossa neuvoa kannattaa kysyä ;) Täällä sanotaan, että ei tietenkään lapsia viedä päiväkotiin ja mielummin konkurssi kun lapset sinne viemään paikkaa niiltä, jotka oikeasti niitä tarvitsevat ;) Sinun valmistumisesi ei isossa mittakaavassa katsos merkkaa mitään ja kyllä muutkin hoitaa tusinan lapsia oikealla kädellä, kun vasemmalla tekee yhden opparin, vasemmalla jalalla sitten käy samaan aikaan etätöissä ja okkealla jalalla hoitaa kodin ja ruoanlaiton. Niin ja sitten niillä on vähintään sen kakkostyö, jossa ollaan yöaikaan, että kyllä aikuinen jaksaa 30 minsan yöunilla pyörittää koko palettia, olla siisti ja huoliteltu nainen, jonka lapset on aina puettu siististi ja ovat hyväkäytöksisiä. Tosiasiassa mieti laajemmassa mittakaavassa mikä on teidän perheen parhaaksi. Lapset ovat noin pieniä, eivät ne muistele pahalla 10 vuoden päästä, että silloin yksi kesä äiti vei meidät kahdeksi viikoksi tarhaan vaikkei olisi ollut pakkokaan. Jos oma työllistyminen/valmistuminen on kiinni opparista, niin tottakai lapset tarhaan. Ei ne syyt niillä työntekijöille kuulu.