Saako lapsi olla päiväkodissa koko kesän?
Päiväkodissa vouhkataan siitä, että lapsen kesäloma pitää pikimmin ilmoittaa, jotta saadaan päiväkodin aikuisten lomat katsottua ja listat tehtyä. Olihan siellä kyselyä, että onko lapsenne poissa kesällä ja ainoastaan yksi vaihtoehto, kyllä ja sille rasti ruutuun vaihtoehto. Pidin itsestään selvänä, että koska perheen aikuisten lomat on nyt pidetty, lapsi saa olla koko kesän päiväkodissa, eikä lomaile kuten emme me perheen aikuisetkaan. Ymmärrän, että henkilökunta kaipaa lomaa ja varmasti on kesälomansa ansainnut, mutta minne se lapsi on kesän ajaksi tarkoitus pistää? Onko siis olemassa jotain lakia, että lapsen olisi kesän aikana saatava lomailla? Ja kuinka pitkään? Ollaan nyt alustavasti kartoitettu pääsisikö lapset isovanhemmille heinäkuun ajaksi 500 kilometrin päähän, mutta toinen noista on taaperoiässä ja kuukausi erossa vanhemmista tuntuu kohtuuttomalta. Eli saako siellä päiväkodissa pitää lasta koko kesän ajan?
Kommentit (133)
Lapset ovat kasvatusvankeja nykyään. Aamulla heidät viedään laitokseen lusimaan, illalla haetaan ja pistetään kotivankilaan. Asun lapsiperheiden naapurina. Kahdessa perheessä lapset eivät koskaan ole ulkona, koska vanhemmat pelaa pelejä. Kolmannessa perheessä on uusioperhe, jossa lapsi saa olla ulkona ja isä pelaa potkupalloa lapsensa kanssa. Näistä pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun.
Lapset muutes kertovat ylpeinä toisilleen jos heillä on tulossa lomaa, edes pidennetty viikonloppu. Kukaan ei haluaisi olla tarhalla ja kaikki haluaisivat lähteä puolipäiväisinä, ennen päiväunia.
Ttäti
Nuo päiväkotien kesälomahommat on perseestä. Meilläkin kuulutetaan et hoito on kiinni heinäkuussa, harmi et mulla ja puolisolla on kesäloma muulloin :D tiedetään että kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikat, mut ärsyttää kun oletetaan et voitais aina anoa lomat heinäkuuksi. Töissä kun on valitettavasti muitakin lomailijoita.
Pk:ssa töitä tekevänä ymmärrän, että lapsi on kesällä hoidossa, JOS vanhemmat ovat lomalla, mutta en todellakaan ymmärrä niitä vanhempia, jotka ovat itse lomalla tai muuten kotona ja sittenkin tuovat lapsen päiväkotiin. Lapsi hoidossa koko kesän, aamusta ultaan. Selityksenä sitten, että millos minä sitten lomailen? Haloo, lomailet sen oman lapsesi kanssa!!!!! Mikä teitä vanhempia vaivaa, kun ette jaksa tai halua olla omien lastenne kanssa. Minun mielestä lakiin pitäisi kirjoittaa kohta, jossa lapsellekin taataan oikeus lomaan. On paljon lapsia, jotka ovat kaikki mahdolliset loma-ajat hoidossa eli ovat siellä AINA. Ja se on surullista. Haluaisitko itse asua päiväkodilla?
Jos lapsella on huonot kotiolot, apua tarvitaan sinne kotiin, eikä heitetä lasta sieltä vaan pois.
Edelliseen lisäys: tarkoitin siis, että ymmärrän, jos vanhemmat ovat TÖISSÄ!
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jos on eskari, hoitosuhde katkeaa 31.7 ja koulut alkavat 13.8. Siihen väliin täytyy vanhemman jotain kehitellä, yhteiskunta ei jeesaa.
Kyllä Helsingissä ainakin saa eskari olla koulun alkuun asti päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Pk:ssa töitä tekevänä ymmärrän, että lapsi on kesällä hoidossa, JOS vanhemmat ovat lomalla, mutta en todellakaan ymmärrä niitä vanhempia, jotka ovat itse lomalla tai muuten kotona ja sittenkin tuovat lapsen päiväkotiin. Lapsi hoidossa koko kesän, aamusta ultaan. Selityksenä sitten, että millos minä sitten lomailen? Haloo, lomailet sen oman lapsesi kanssa!!!!! Mikä teitä vanhempia vaivaa, kun ette jaksa tai halua olla omien lastenne kanssa. Minun mielestä lakiin pitäisi kirjoittaa kohta, jossa lapsellekin taataan oikeus lomaan. On paljon lapsia, jotka ovat kaikki mahdolliset loma-ajat hoidossa eli ovat siellä AINA. Ja se on surullista. Haluaisitko itse asua päiväkodilla?
Jos lapsella on huonot kotiolot, apua tarvitaan sinne kotiin, eikä heitetä lasta sieltä vaan pois.
Käytännössä tämä kuppaus loppuu kun lapsi aloittaa koulun. Iltapäiväkerhomahdollisuus ekaluokkalaisille on olemassa, mutta kyllä se toiminta on niin kuin villi länsi, ei se lapsi siellä viihdy. Välpalakin on joku näkkäri ja meno kuin tarkkiksella koska vain ne lapset joita kukaan muu ei jaksa, laitetaan iltapäiväkerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jos on eskari, hoitosuhde katkeaa 31.7 ja koulut alkavat 13.8. Siihen väliin täytyy vanhemman jotain kehitellä, yhteiskunta ei jeesaa.
Kyllä Helsingissä ainakin saa eskari olla koulun alkuun asti päiväkodissa.
Helsinki nyt ei ole koko Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko itsekin mielelläsi koko kesän päiväkodissa? Kyllä lapsellakin on oikeus lomailla.
Eiköhän se lapsi ole lomaillut tässä Koronan aikana, jos vanhemmat ovat nyt joutuneet olemaan lomalla? Ei lapsi ajattele, että juuri heinäkuussa pitäisi saada lomailla. Monella vanhemmalla on normaalistikin esim. toukokuu tai syyskuu lomaa. Pitääkö silloinkin lapsen saada lomailla 2 kk?
Vierailija kirjoitti:
Lapset muutes kertovat ylpeinä toisilleen jos heillä on tulossa lomaa, edes pidennetty viikonloppu. Kukaan ei haluaisi olla tarhalla ja kaikki haluaisivat lähteä puolipäiväisinä, ennen päiväunia.
Ttäti
Vaikuttaa siltä, että teillä tarhan tädeillä ei ole homma oikein hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat kasvatusvankeja nykyään. Aamulla heidät viedään laitokseen lusimaan, illalla haetaan ja pistetään kotivankilaan. Asun lapsiperheiden naapurina. Kahdessa perheessä lapset eivät koskaan ole ulkona, koska vanhemmat pelaa pelejä. Kolmannessa perheessä on uusioperhe, jossa lapsi saa olla ulkona ja isä pelaa potkupalloa lapsensa kanssa. Näistä pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun.
Hyvä idea! Kuormitetaan systeemiä turhilla ilmoituksilla. Tärkempää toki, että keskitytään siihen, että vanhemmat järkkäävät lapsille touhua jokaiseen hetkeen. Ei kohdisteta resursseja niihin lapsiin, jotka kohtaavat väkivaltaa, alkoholismia tai eivät saa syödäkseen.
Tuliko mieleen, että korona-aikaan monessa perheessä joudutaan jatkamaan työpäivää iltaisin kun päivällä työ jatkuvasti keskeytyy lastenhoidon vuoksi?
Näin päiväkodin aikuisen näkökulmasta tää on tosi vaikea juttu tänä kesänä. Ymmärrän hyvin vanhempia jotka ovat pitäneet lapset kotona tarvitsevat nyt lapsille hoitopaikan.
Toisaalta olen itse ollut tämän koko ajan töissä niiden lasten kanssa jotka ovat olleet päiväkodissa ja minullekin kuuluu kesäloma.
Kesällä ryhmiä tullaan yhdistämään surutta ja sitten on taas isoja ryhmiä, eri aikuisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TtätiVaikuttaa siltä, että teillä tarhan tädeillä ei ole homma oikein hallussa.
Meillä tarhantäteillä nimenomaan on homma hallussa. Ei kai ole etumme mukaista että tarhalla viihdytään. Paras aina kun marinaa ja painetta on kotona, että onko pakko mennä tarhalle.
Emme me halua nähdä heitä sen enempää kuin he meitä.
Järkytyitkö?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kesälomakausi toukokuusta syyskuuhun, tänä vuonna olen lomalla 15.5. - 14.6. Lapsi tarvitsee heinäkuuksi hoitopaikan ja päiväkodista tuli huolestunut soitto, että eikö sillä lapsella ole mitään paikkaa, mihin mennä. Lomaahan se lapsikin tarvitsee! Kun yritin selittää, että lapsella alkaa nyt loma, niin päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että ei se nyt ole sellainen oikea loma, kun ei ole kunnon kesääkään vielä.
Osoitus siitä, että päiväkodin porukka ei ole ihan terävintä sakkia. Valitettavasti jossain järjenjuoksussa näkyy, että tarhassa työskentelee täysin kouluttamatonta porukkaa. Yksi lastentarhanopettaja ei korjaa sitä, että suurimmalla osalla ei mitään kognitiivisia valmiuksia. Tai kielellisiä. Meidän tarhan viikkokirjeet ovat todellista hupia, kun ne on kirjoittanut joku ulkkis huonolla suomella. Pienimmät oppivat puhumaan ulkomaalaisen suomea.
Mihin muuallekaan lapsi laitettaisiin kun olemme molemmat hoitoalalla, ja pomo on ilmoittanut että Koronan takia lomamme on peruttu? Palkaton lomani kokonaan peruttu, ja puolison loma pilkottu pitkin vuotta näköjään. Lapsi pysyy hoidossa ja siksi varmaan päiväkodinkin henkilökunnan lomat oerutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuallekaan lapsi laitettaisiin kun olemme molemmat hoitoalalla, ja pomo on ilmoittanut että Koronan takia lomamme on peruttu? Palkaton lomani kokonaan peruttu, ja puolison loma pilkottu pitkin vuotta näköjään. Lapsi pysyy hoidossa ja siksi varmaan päiväkodinkin henkilökunnan lomat oerutaan.
Jo vahvistettua lomaa ei voi varhaiskasvatuksessa perua, sote-alalla on eri asia poikkeusaikana. Kuntapuolella lomakausi on 1.5-30.9 ja sinä aikana täytyy antaa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle loma. Annatko työnantajana mieluiten heinäkuussa kun normaalisti silloin suurin osa on poissa vai elokuussa kun uudet lapset/ryhmät/tiimit aloittavat?
Ei ole henkilökunnan vika että lomia kysellään, sen päättää ylemmät tahot ja myös itse kysely tulee sieltä ja on koko kaupungissa samanlainen. Jos et tiedä lomia laita että lapsi on hoidossa, jos tiedät loman niin ole kiltti ja ilmoita se.
Kyllä voi olla koko kesän hoidossa. Eihän monillakaan nuorilla vanhemmilla ole kesälomia vielä. Meilläkin yksi vuosi mentiin täysin ilman lomia kun ei vaan ollut vielä kertynyt lomia. Nykyään lapset koko kesän pois. Tänä vuonna otin pois jo ennen kun koulut suljettiin maaliskuun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on huonot kotiolot, apua tarvitaan sinne kotiin, eikä heitetä lasta sieltä vaan pois.Käytännössä tämä kuppaus loppuu kun lapsi aloittaa koulun. Iltapäiväkerhomahdollisuus ekaluokkalaisille on olemassa, mutta kyllä se toiminta on niin kuin villi länsi, ei se lapsi siellä viihdy. Välpalakin on joku näkkäri ja meno kuin tarkkiksella koska vain ne lapset joita kukaan muu ei jaksa, laitetaan iltapäiväkerhoon.
Mitä tarkoitat? En voisi kuvitellakaan että meidän 7v ekaluokalle menijä olisi kotona yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on huonot kotiolot, apua tarvitaan sinne kotiin, eikä heitetä lasta sieltä vaan pois.Käytännössä tämä kuppaus loppuu kun lapsi aloittaa koulun. Iltapäiväkerhomahdollisuus ekaluokkalaisille on olemassa, mutta kyllä se toiminta on niin kuin villi länsi, ei se lapsi siellä viihdy. Välpalakin on joku näkkäri ja meno kuin tarkkiksella koska vain ne lapset joita kukaan muu ei jaksa, laitetaan iltapäiväkerhoon.
Mitä tarkoitat? En voisi kuvitellakaan että meidän 7v ekaluokalle menijä olisi kotona yksin.
Tulee muutes päiväkotia ikävä kun pääsee maistamaan iltapäiväkerhon arkea.
Ohis
Tai kun on työ, jossa ei voi lomailla kesällä.
T. Ei koskaan kesälomaa