Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa hampaitaan oikovat keski-ikäiset naiset,

Vierailija
16.05.2020 |

jotka sanovat, että oikovat hampaansa terveydellisistä syistä, vaikka tosiasiassa tekevät sen turhamaisuuttaan ulkonäöllisistä syistä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin hampaat oikaistaan jo lapsena, mutta silloin kun nämä keski-ikäiset olivat lapsia, ei hoitoja vielä osattu tehdä. Jos purupinta hampaista loppuu tai tulee muita ongelmia, niin ne on pakko oikaista, oli ikä mikä hyvänsä.

90-luvun lama lopetti esteettisen oikomishoidon kouluterveydenhuollosta, sitä ennen oikomishoitoa annettiin paljon enemmän kuin nykyään.

Vierailija
22/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydellinen syy voi tarkoittaa myös henkistä terveyttä. Olet vuosikausia kärsinyt asiasta ja kun on varaa, niin mikset korjaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei jaa kaikkia tekemisiään julkisuudessa niin kuin eräät naiset.

Vierailija
24/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen visikymppinen. Lapsuudessani osattiin kyllä tehdä oikomishoitoja, ja me kaikki pelkäsimme sellaisiin joutumista - mutta niitä tehtiin noin viidesosalle siitä joukosta, jolle nykyään tehdään. Hampaiden ja koko leuan piti olla käytännössä ihan vinkslalaan, jotta hoitoihin ryhdyttiin.

Ja minä kyllä tiedän ison joukon myös miehiä, jotka ovat oikoneen hampaansa nyt myöhemmin. Itse asiassa useammat nyt neli-viisikymppisinä hampaansa korjauttaneet ovat miehiä, koska naiset ovat tehneet saman jo kolmikymppisinä.

Oma kalustoni on ollut tilavassa jårjestyksessä aina, joten ei ole tarvinnut tehdä sille mitään enkä aio tehdäkään.

En tiedä mistä ajasta puhut mutta 80-luvulla on tehty enemmän oikomishoitoja lapsille kuin nykyisin. Toki kuntien välilläkin on ollut eroja.

Mun lapsella on aivan vinksallaan mm. yläetuhampaat limittäin mutta ei hoideta julkisella koska enemmän esteettinen kuin toiminnallinen ongelma. Yksityisen hinta-arvio hoidosta: alk. 5000 €. 80-luvulla vastaava hoidettiin ilmaiseksi julkisella.

Vierailija
25/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ulkopuolisena tietää onko purennassa toiminnallista vikaa vai ei. Vaikka etuhampaat olisi ihan täysin suorat voi silti olla vikaa jota on täysin mahdotonta ulkopuolisena alalle kouluttamattonana havaita.

Ja jos joku haluaa oiottaa hampaansa puhtaasti esteettisistä syistä niin mitä sitten? Suomalaiset on kyllä niin urpoja että kaikki ulkonäön eteen tehdyt toimenpiteet nähdään lähtökohtaisesti turhina koska kyllähän sitä pärjää rumillakin. Mutta jos on kukkarossa paksuutta niin EI TARTTE pärjätä. On olemassa ihmisiä jotka ei ole hymyilleet leveästi vuosikymmeniin koska häpeävät vinoja/keltaisia/puuttuvia hampaitaan. Jos on mahdollista korjauttaa ja parantaa elämänlaatua niin go for it! Tää on meidän ainoa elämä.

Vierailija
26/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini piti hammasrautoja 60-vuotiaana, kun kuului siihen ikäluokkaan ettei oikomishoidot vielä olleet yleisiä tämän ikäpolven lapsilla. Eiköhän tuo oikomisen tarpeet tavallisesti lähde hammaslääkäriltä, joka huomaa ongelmat tai potilaan niistä kertoessa.

Minun ala-asteaikana oli oikein kampanja, jolloin kaikilta tarkistettiin purennat ja laitettiin oikomiset käyntiin. Minullakin oiottoon pari takarivin hammasta jotta purenta saataisi suoraksi. Esteettisistä syistä ei takahampaita oiota, eiväthän ne mihinkään näy.

N44

Vierailija
27/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinoilla hampailla voi syödä ihan yhtä hyvin. En ole koskaan kuullut, että vinojen hampaiden takia ei pysty syödä. Kuluu ne hampaat suorinakin narskuttajilla. Ja sekin on jännä kun ne on nykyään aina 40-50v hyvin toimeentulevia naisia, joille vinot hampaat aiheuttaa kipuja ja kaikenlaista ongelmaa. Ei koskaan miehiä. Kukin saa tehdä hampailleen mitä haluaa, mutta ei ne suorat hampaat tee ihmisestä onnellista.

Sisareni mies kulki kyllä raudat suussa keski-ikää lähestyessään. En koskaan kysynyt miksi hän oikoo hampaitaan,eihän se minulle kuulu. Hyvähän se vain on, jos ihmiset hoitavat hampaitaan.

Itse olen nyt keski-ikäisenä huomannut, että hampaat eivät ehkä olekaan ikuisia tai pysy kunnossa ihan vain perushoidolla. Nykyisin minulla on myös niskaongelmia ja ilmeisesti hampaitakin tulee purtua jotenkin liian kovaa yhteen. Olen siis huomannut hampaideni olemassaolon ihan toisella tavalla kuin nuorena.

Minulla on aina ollut kauniit hampaat, mutta todennäköisesti joudun niihin kiinnittämään vanhemmiten paljon enemmän huomiota, ettei tule mitään kipuja tai ongelmia. Enkä välitä yhtään, jos jonkun mielestä on huvittavaa, että haluan hoitaa vanhenevia hampaitani siinä kuin vanhenevaa kehoanikin.

Vierailija
28/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen nainen. Hampaani ovat vinot. Ei niitä oiottu silloin aikoinaan, ilmeisesti eivät olleet riittävän vinot. Nyt onkin sitten purenta päin peetä. Suuta ja hampaita särkee jatkuvasti, kestojomotus päällä. Yläetuhampaat ovat myös alkaneet heilua. Ei, ei ole parodontiitti, vaan heiluvat koska virheellisen purennan vuoksi niihin kohdistuva paine on alkanut resorboida juuria. Se niistä hampaista, vaikutus on lopullinen. Ne tulee tippumaan suusta muutaman vuoden kuluessa. Olisinpa oikonut muutama vuosi sitten. Olisi edes omat suussa jatkossakin.

Vierailija
29/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne terveydelliset syyt ovat useimmilla ihan totta. Vinksottavat hampaat on hankala pitää puhtaina ja terveinä, saati jos purennassakin on vielä vikaa. Vaarana on esim. reikiintyminen sellaisesta välistä ettei paikkaaminen ole mahdollista ja odotetaan vain, että hammas on pakko poistaa, Hampaat ja ihan leukanivel myös kuluvat niin, että jopa tekonivelen laittaminen leukaan voi olla tulevaisuutta, jos purenta vinksottaa.

Oikominen on oikeasti iso prosessi, joten harva siihen ihan huvikseen lähtee. Keski-ikä muuten tarkoittaa sitä, että elämästä on vielä puolet jäljellä kärsiä huonoista hampaista.

Vierailija
30/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat voivat aiheuttaa suuria ongelmia. Tutulta mieheltä leikattiin aikuisena leukaluu suuren hammasremontin jälkeen. Mies ei päässyt oikomishoitoon lapsena, koska hänen isänsä kuoli ja hän päätyi hoitamaan suurta maatilaa. 

Miksi sinusta on outoa, jos keski-ikäisen hampaita hoidetaan? Erona nuorempiin on usein se, että keski-ikäiset usein maksavat omat hammashoitonsa itse.

Vierailija
31/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään täällä korjattu ylipurentaa Invisalignilla? En todennäköusesti voi ottaa metallisia hammasrautoja harrastuksen takia, en voisi käyttää hammassuojia. Hampaani ovat kauniit, mutta leukaa ja päätä särkee.

Vierailija
32/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinoilla hampailla voi syödä ihan yhtä hyvin. En ole koskaan kuullut, että vinojen hampaiden takia ei pysty syödä. Kuluu ne hampaat suorinakin narskuttajilla. Ja sekin on jännä kun ne on nykyään aina 40-50v hyvin toimeentulevia naisia, joille vinot hampaat aiheuttaa kipuja ja kaikenlaista ongelmaa. Ei koskaan miehiä. Kukin saa tehdä hampailleen mitä haluaa, mutta ei ne suorat hampaat tee ihmisestä onnellista.

Kuule yks risti nolla, oletko koskaan kuullut, että miehet käyttää terveytensä hoitoon muutenkin paljon vähemmän aikaa, rahaa ja resursseja? Tiesitkö, että miehet ovat keskimäärin naisia sairaampia ja ihan yleismaailmallisesti kuolevat naisia nuorempana? Onko ikinä missään tullut vastaan tietoa, että suun terveys vaikuttaa kaikista eniten ihmisen kokonaisvaltaiseen terveyteen? 

Minulla on aina ollut suorat hampaat niin ylhäällä kuin alhaalla. Saan usein kehuja kauniista hampaistani ja tunnen itse iloa tasaisesta hammasrivistöstäni. Eli kyllä minulla vaikuttaa myös onnellisuuteni se, että hampaani eivät rumenna ulkonäköäni. 

Ainoa asia, mikä viestissäsi pitää paikkansa, on tuo, että myös suorat hampaat kuluu narskuttajilla. Olen ollut noin 10 vuotta todella paha yönarskuttaja. Kaikki mahdolliset hoidot on kokeiltu, botox mukaan lukien, eikä mikään auta. Tässä vaiheessa jäljellä olisi enää juurikin tuo huvitusta aiheuttava oikomishoito, jolla koko yläkerran kalustoa saataisiin siirrettyä. Itse en ole toistaiseksi lämmennyt ajatukselle yhtään, koska hoito on kallis, hankaloittaa elämää pitkäksi aikaa, eikä tulos ole taattu saatika pysyvä. Hatunnosto kuitenkin kaikille, jotka aikuisina tuohon rumbaan lähtevät, ei mua naurata yhtään, päinvastoin!

Vierailija
33/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on tosi naurettavaa kun ei halua näyttää jollekin ennenaikaisesti elähtäneelle kassialmalle tai puliukolle, miltä näytät,jos et itsestäsi huolta pidä, vaikka miten terveellisesti eläisit.

Vierailija
34/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen visikymppinen. Lapsuudessani osattiin kyllä tehdä oikomishoitoja, ja me kaikki pelkäsimme sellaisiin joutumista - mutta niitä tehtiin noin viidesosalle siitä joukosta, jolle nykyään tehdään. Hampaiden ja koko leuan piti olla käytännössä ihan vinkslalaan, jotta hoitoihin ryhdyttiin.

Ja minä kyllä tiedän ison joukon myös miehiä, jotka ovat oikoneen hampaansa nyt myöhemmin. Itse asiassa useammat nyt neli-viisikymppisinä hampaansa korjauttaneet ovat miehiä, koska naiset ovat tehneet saman jo kolmikymppisinä.

Oma kalustoni on ollut tilavassa jårjestyksessä aina, joten ei ole tarvinnut tehdä sille mitään enkä aio tehdäkään.

En tiedä mistä ajasta puhut mutta 80-luvulla on tehty enemmän oikomishoitoja lapsille kuin nykyisin. Toki kuntien välilläkin on ollut eroja.

Mun lapsella on aivan vinksallaan mm. yläetuhampaat limittäin mutta ei hoideta julkisella koska enemmän esteettinen kuin toiminnallinen ongelma. Yksityisen hinta-arvio hoidosta: alk. 5000 €. 80-luvulla vastaava hoidettiin ilmaiseksi julkisella.

Kyllä vaan minun lapsella hoidetaan julkisella. Käydään 2-4 kertaa  kuussa laitattamassa kojeita ja oikominen on loppusuoralla. 

Vierailija
35/35 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa aloittajalla ongelma :D Mulla oli oikomiskiskot 5-kymppisenä,ei ollut nuorena mahdollisuutta,ei ollut oikomishoitoja siihen aikaan ja myöhemmin nuorena ei ollut rahaa hoitaa hampaita.Joten hoidin hampaat omilla tiennesteilläni kuntoon enkä voisi olla tyytyväisempi elämääni.Eivät ole siis muiden rahoilla hoidettu niinkuin nykyään moni nuori odottaa ja etsii maksajaa.Oma tupa oma lupa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä