Tytön koulun vaihto taitaa jäädä kiinni siitä ettei tämän viestejä lueta
Lukion ekalla oleva lapseni on puhunut opon ja koulukuraattorin kanssa että hänelle olisi parempi vaihtaa lukiota koska on niin paha olla nykyisessä koulussa. Tyttö on laittanut itse viestiä ja soittanut sinne kouluun, mihin haluaisi vaihtaa, mutta sähköposteihin ei vastata ja soittaessa pyydettiin laittamaan uudestaan viestiä. Ensimmäisen kerran lähetti sähköpostia yli 2 kk sitten.
Harmittaa todella paljon jos koulun vaihto jää nyt kiinni siitä, että koulun rehtori ei viitsi lukea sähköpostejaan. Opokaan ei osaa auttaa, homma piti hoitaa itse kuulemma. Pelkään, että jos tyttö ei pääse vaihtamaan koulua, se romahtaa kokonaan. On saanut koulussa paniikkikohtauksia ja jatkuva yksinolo on saanut tuntemaan itsensä niin huonoksi että tyttö on sanonut haluavansa kuolla. Toisessa koulussa olisi kavereita, mutta nyt alkaa jo mietityttää, pääseekö edes vaihtamaan...
Mihin tässä kannattaisi ottaa yhteyttä että asia lähtisi etenemään? Kuitenkin ennen kesälomaa olisi hyvä saada asia selväksi...
Kommentit (44)
Etkö sinä vanhempana ole ollut yhteydessä kouluun?
Menee käymään siellä koululla ja kertoo asiansa.
Ottaisin nyt vanhempana puhelimen käteen ja vaatisin apua ja ohjeita miten toimitaan. Nuori on helpompi ohittaa, valitettavasti. Tai sitten katsokaa yhdessä koulun sivut, onko siellä jotain tarkkoja ohjeita tällaiseen tilanteeseen. Sitten on vielä sekin vaihtoehto, että olette yhdessä johonkin vaihtoehtoiseen kouluun yhteydessä, jospa niistä vastataan nopeammin, ja kysytte suoraan onko mahdollista vaihtaa. Kerrotte, ettei nykyisestä ole reagoitu. Eivätköhän voi sieltä sitten käynnistää/hoitaa siirron.
Puhelin on keksitty.
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/2ab6b8e7e07f4e44b1faa22db090e043.g…
Mennyt hommat sellaiseksi, ettei kukaan enää vastaa mihinkään. Itse kun lähettelen sähköposteja ihan tärkeiden ja asiallisten aiheiden tiimoilta, on itse asiassa yllätys jos niihin vastataan yhtään mitään. Parempi aina soittaa jos asia on tärkeä, mutta silloin usein saa vain kehotuksen laittaa sähköpostia.
En ole itse ollut yhteydessä, koska ymmärsin että opo kehotti tyttöä hoitamaan asian itse olemalla yhteydessä toiselle koululle. Tytön oli myös itse helpompi perustella asiaa kun itse tietää tilanteensa ja sanoi että hoitaa tämän itse. Voisin kyllä itsekin olla yhteydessä, mutta mielestäni "vika" on nyt tämän toisen koulun rehtorissa joka ei vastaa vaikka itse puhelimessakin kehotti laittamaan sähköpostia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Menee käymään siellä koululla ja kertoo asiansa.
Nyt korona-aikaan on vähän vaikeaa, kun kouluilla käyminen on aikalailla kielletty. Pyydetty hoitamaan asiat mieluummin puhelimitse tai viesteillä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mennyt hommat sellaiseksi, ettei kukaan enää vastaa mihinkään. Itse kun lähettelen sähköposteja ihan tärkeiden ja asiallisten aiheiden tiimoilta, on itse asiassa yllätys jos niihin vastataan yhtään mitään. Parempi aina soittaa jos asia on tärkeä, mutta silloin usein saa vain kehotuksen laittaa sähköpostia.
No näinhän se valitettavasti menee... Raivostuttavaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
En ole itse ollut yhteydessä, koska ymmärsin että opo kehotti tyttöä hoitamaan asian itse olemalla yhteydessä toiselle koululle. Tytön oli myös itse helpompi perustella asiaa kun itse tietää tilanteensa ja sanoi että hoitaa tämän itse. Voisin kyllä itsekin olla yhteydessä, mutta mielestäni "vika" on nyt tämän toisen koulun rehtorissa joka ei vastaa vaikka itse puhelimessakin kehotti laittamaan sähköpostia.
-ap
Voit itse vanhempana vaikuttaa ja soittaa reksille, että miksi et vastaa ja hoida nuoren tärkeää asiaa? Sano hänelle että se kuuluu hänen tehtäviinsä ja asialla on kiire. Näin nuori oppii siinä sivussa, että tärkeissä asioissa ei kannata antaa periksi, niin voi parantaa elämänsä laatua ja suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Miks haluaa vaihtaa koulua?
Ei ole saanut nykyisessä koulussa kavereita. On jätetty ulkopuolelle, saanut paniikkikohtauksia ja itkenyt koulussa, myös somessa jätetty huomiotta yhteydenotot, ryhmätyöt täytynyt tehdä yksin ellei opettaja ole pakottanut jotain ryhmää ottamaan mukaan, porukka mihin tyttö on yrittänyt mennä mukaan, on pikemminkin lähtenyt karkuun, tytön kertoman mukaan kukaan ei pyydä mukaan vaikka moni tietää että itselleen on vaikeaa mennä mukaan, on ilmeisesti puhunut tästä julkisesti sosiaalisessa mediassa. Sillä on ollut niin paha olla että on sanonut haluavansa kuolla.
En olisi uskonut että vielä lukiossa toimitaan näin...
-ap
Jätä puhelimeen ääni- ja/tai tekstiviesti, että pitää ottaa yhteyttä kunnan johtoon, jos puheluun ja viesteihin ei saa vastauksia. Voisit ihan hyvi soittaa koulutoimenjohtoon tai millä nimellä se nykyään on, että miten tämä asia hoidetaan, kun viesteihin ei vastata. Ehkä teidän pitäisi täyttää jotain lomakkeita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Voit itse vanhempana vaikuttaa ja soittaa reksille, että miksi et vastaa ja hoida nuoren tärkeää asiaa? Sano hänelle että se kuuluu hänen tehtäviinsä ja asialla on kiire. Näin nuori oppii siinä sivussa, että tärkeissä asioissa ei kannata antaa periksi, niin voi parantaa elämänsä laatua ja suuntaa.
Tätä olen miettinyt itsekin. Mutta tyttö pelkää että mahdollisuudet vaihtoon huonontuu entisestään jos minä alan nyt soittelemaan ja vaatimaan. Tyttö sanoi että aikoo kyllä ensi viikolla laittaa tekstiviestin/soittaa ja pyytää että asiaa alettaisiin hoitaa myös toisen koulun puolesta. Jos silloinkaan ei reagoida, niin sitten kyllä oikeasti soitan itse sinne. Vaikka kyllä nuoren oman yhteydenoton pitäisi olla ihan riittävää, suorastaan v*tuttaa kun vaikuttaa siltä, ettei "alemmassa" asemassa olevan pyyntöä oteta tosissaan.
Soita itse molempien koulujen opolle ja rehtorille ja selvittele asiaa asiallisesti, ei mitään herjakiljumisia ja puhelimeen itkemisiä. Sovi erikseen keskusteluaika. Kyllähän yksittäisiä tapaamisia järjestetään, vaikka korona-aika onkin. Joukkokokoontumiset on kielletty.
Tsemppiä kirjoitti:
Ottaisin nyt vanhempana puhelimen käteen ja vaatisin apua ja ohjeita miten toimitaan. Nuori on helpompi ohittaa, valitettavasti. Tai sitten katsokaa yhdessä koulun sivut, onko siellä jotain tarkkoja ohjeita tällaiseen tilanteeseen. Sitten on vielä sekin vaihtoehto, että olette yhdessä johonkin vaihtoehtoiseen kouluun yhteydessä, jospa niistä vastataan nopeammin, ja kysytte suoraan onko mahdollista vaihtaa. Kerrotte, ettei nykyisestä ole reagoitu. Eivätköhän voi sieltä sitten käynnistää/hoitaa siirron.
Mikään muu koulu ei ole vaihtoehto, kun suurin syy vaihtoon on ne kaverit jotka kaikki menivät siihen toiseen kouluun.
Nuori on sanonut haluavansa kuolla mutta äiti ei saa autettua koulun vaihtamisessa.. toivottavasti olet auttanut häntä hakemaan terapeuttista apua.
Nimim. Muistan kuinka samassa iässä äiti oli vihainen viiltely- ja tupakanpolttamajäljistä mutta apua siltä ei kyllä saanut
Meillä on vähän sama tilanne. Lapsi halusi tasokkaaseen koulut ja kaverit samaan. Kävikin niin, että meidän lapsi pääsi siihen kouluun, mutta ne ystävät juuri ja juuri jäivät ulkopuolelle. Luokaton lukio aiheuttaa sen, että ketään ei opi tuntemaan, eikä varsinaista omaa luokkaa ole ollut missään vaiheessa. Itsekin kuvittelin, että edes ensimmäinen periodi mentäisiin enimmäkseen yhdessä, mutta ei. Lapseni ei vieläkään tiedä luokkakavereidensa nimiä. Yhtään uutta ystävää ei ole tullut.
Millaisia viestejä tyttö laittanut? Asiallisen sähköpostitiedustelun asiallisella kielellä vai jotain "haluun vaihtaa kouluun, koska tää on paska koulu". Tuli vaan tuosta tekstiviestistä mieleen. Kukaan rehtori ei vastaa tekstariin yhtään mitään.
Elämää ei voi kuitenkaan suorittaa kavereiden mukana. Lukioiässä pitäisi sekin kyllä jo alkaa tajuta. Valita opiskelupaikka ja aineet omien tarpeiden ja jatkosuunnitelmien mukaan, ei sen mukaan, mitä joku kaveri tekee. Kaveritouhuihin on lukioaikana jo aika vähän aikaa, jos keskittyy oikeasti opiskelemaan eikä kuluttamaan aikaa. Kasvun paikka tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia viestejä tyttö laittanut? Asiallisen sähköpostitiedustelun asiallisella kielellä vai jotain "haluun vaihtaa kouluun, koska tää on paska koulu". Tuli vaan tuosta tekstiviestistä mieleen. Kukaan rehtori ei vastaa tekstariin yhtään mitään.
Kirjoitti todella asiallisen ja aika pitkän sähköpostin, jossa perusteli hyvin vaihtoa, että koulukuraattorikin on suositellut vaihtamaan ja että nykyisessä koulussa on paha olla yksinäisyyden takia, mikä vaikuttaa myöd opiskeluun esimerkiksi siten että ryhmätöitä on vaikea tehdä kun kukaan ei ota mukaan. Kertoi myös kurssisuorituksistaan ja kuinka paljon aikoo niitä suorittaa lukioaikana. Eli ihan asiallisesti kirjoitti.
-ap
Miks haluaa vaihtaa koulua?