mitä nyt? - raskausdiabetes
Kävin sokerirasituksessa, ylläyhksekseni kaikki 3 arvoa ylittivät rajan (ei paljoamutta kuitenkin). Sain ajan neuvolaan, siellä varmasti infotaan.
mutta näin alustavasti, mitä edessä?
Syön peruskotiruokaa monipuolisesti. No, leipää menee paljon ja mehua, hedelmiä syön kilokaupalla, muuta syytä en keksi arvojen nousulle? Tuli yllätyksenä itselleni, ei sukurasitetta, olen perusterve ja alkupaikoltani raskauden alussa alipainon puolella. Ei kai ne minua laihdutuskuurille voi pistää? Leivän syöntiä vähensin samantien ja jätin mehun pois.
Kommentit (34)
Olen kuullut että radit voi tulla yllätyksenä terveellekin. Se on kai vaan huonoa tuuria ja riippuu ihmisestä, kun raskaushormonit sekoittavat kropan. EI se varmasti kuitenkaan loppu ole, kuten jotkut täällä sanoivatkin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…
Hyvä ohje, miten EI kannata syödä.
Minullakin todettiin sokerirasitustestissä kohonnut paastoarvo. Luin netistä kaiken infon, mitä löysin, ja sen seurauksena aloin listata Exceliin joka ikisen gramman, jonka syön. Yksi tutkimus osoitti, että mitä vähemmän syö hiilihydraattia, sitä varmemmin pääsee "eroon" diabeteksesta - jos alle 150 g päivässä, se on jo hyvä, jos alle 100 g, se on jo tosi hyvä, ja alle 50 g, niin ei huolen häivää. Itse pyrin syömään alle 100 g hiilihydraattia päivässä. Kun näin tein, menin uudestaan sokerirasitustestiin. Tulokset aivan mahtavia. Kun neuvolassakin nähtiin erinomaiset arvot, minun ei tarvinnut enää sen kummemmin käydä missään testeissä. Seuraan silti joka päivä, mitä syön. Aina niin, että hiilihydraatit eivät nousisi yli sadan gramman per päivä. Toki sinulla voi olla eri juttu, kun kaikki kolme arvoa olivat koholla. Saatat joutua suoraan lääkitykseenkin, en ole varma. Mutta minulla tosiaan kun jo älyttömän tarkan ruokavalion jälkeen tulokset olivat hyviä, ei tarvittu lääkitystä tai mitään muutakaan.
Ap täällä. Sain mittalaitteet kotiin. Nyt mittailen ja seurailen arvoja. Tänä aamuna paasto 5.1. Tunti aamupalasta 4.8. Tunti lounaasta 5.4.
Mitä ihmettä? Nuohan ovat kai ihan ok arvoja, ainakin alle rajojen. Voiko mehun poisjättö ja leivän ja hedelmien vähentäminen tehdä noin ison eron sokerirasitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Sain mittalaitteet kotiin. Nyt mittailen ja seurailen arvoja. Tänä aamuna paasto 5.1. Tunti aamupalasta 4.8. Tunti lounaasta 5.4.
Mitä ihmettä? Nuohan ovat kai ihan ok arvoja, ainakin alle rajojen. Voiko mehun poisjättö ja leivän ja hedelmien vähentäminen tehdä noin ison eron sokerirasitukseen?
Ap täällä vielä. Neuvolassakin mittasivat laitteen hakiessani, ja arvo viiden pintaan. Kummallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä vielä. Neuvolassakin mittasivat laitteen hakiessani, ja arvo viiden pintaan. Kummallista...
Ei siinä mitään kummallista ole, se on sitä kemiaa :)
Mullekin tuli radi yllärinä. Perusterve, normaalipainoinen yms "ihanne" tilanne. Olin jopa 10kg laihempi toista odottaessa ja ajattelin arvojen olevan paremmat.
Ja hitot :D sukurasite taitaa omalla kohdalla olla se juttu. Itse pääsin helpolla kun söin ohjeistuksen mukaan. Arvot nousi vain jos söin vehnäpitoisia ruokia, sokeria yms.
Moi ap, kyllä ne sokeriarvot todella ovat kiinni siitä hiilihydraattien / sokerien syömisen määrästä. Elimistö ei ymmärrä, syökö ihminen sokeria vai hiilihydraattia, vaan ne molemmat muuntuvat elimistössä sokeriksi ja nostavat siis verensokeria. Opettele katsomaan ruokien tuoteselosteita. Niissä kerrotaan, kuinka paljon hiilihydraattia ruoassa on. Niiden perusteella on sitten helppo valita ne vähähiilihydraattiset vaihtoehdot. :) Mutta tosi hienoa, että sulla on jo laskeneet arvot parin muutoksen jälkeen.
Itselle tuli hieman järkytyksenä tuo diagnoosi, mutta nyt kun kotona pääsin testailemaan niin ihan hyvin on mennyt. Suurin ongelma oli aamuarvojen koholla olo.
Jätin kaikki makeat pois, noudatan säännöllistä ateriarytmiä ja siirsin iltapalan tuntia myöhemmälle ja lisäsin siihen kourallisen pähkinöitä. Tällä hetkellä näyttää että nämä muutokset riittävät ja nyt tällä viikolla aamupaasto on ollut sallituissa lukemissa. Perunaa en voi syödä, siitä nousee isoihin lukemiin.
En nyt suoraan noudata vähähiilarista diettiä tai kirjaimellisesti neuvolan ohjeita, joten pienelläkin fiksaamisella voi jo saada hyviä muutoksia aikaan. Lisäsin kasviksia joka aterialle, ja jätin tuon perunan pois. Kasvisten lisäämisellä myös ummetus on helpottanut vaikka luulin kyllä syöväni paljon kuitupitoista jo ennenkin...
Ja täytyy myöntää että säännöllinen ateriarytmi on auttanut jaksamaan paremmin ja pysyn virkeämpänä koko päivän läpi. Että ei tuota raskausdiabetesta mun mielestä tarvitse minään mörkönä pitää, vaan ottaa se hyvänä muutoksena elämäntapoihin, joka puolestaan suoraan vaikuttaa vauvan hyvinvointiin.
Mulla oli vain paastoarvo hieman koholla, olisiko ollut 5,4. Normiarvo ei-raskaana on 6,1.
Mulla auttoi paastoarvoihin, kun nimenomaan söin pullan tai jäätelöä säännöllisesti klo 15 iltapäivällä.
Seuraavana aamuna oli arvot alle viiden. En tiedä mistä johtui. Ilman raskautta kaikki arvot hyviä.
Raskausarvot ovat vaan vedetty niin tiukalle, kun ylipainoisia odottajia on niin paljon. Raskausaika keskimäärin naiset haluavat olla terveitä jne.
Ap täällä. Nyt mittaillut muutaman viikon arvoja, kaikki arvot tätä aamua lukuun ottamatta olleet alle rajojen. Eilen sitten kokeilin iltapalaksi täysjyvämuroja (vehnää) ja sokeroitua mustikkakiisseliä ja heti tänään aamupaasto yhden pykälän yli. Eli murot ei näköjään sovi. Eilen en myöskään päässyt kävelylenkille (muuten käynyt päivittäin), oli paineen tuntua kohdun alla kun olin pystyasennossa.
Tuoremehut ja smoothiet jätin tosiaan kokonaan kun tuo radi selvisi, ja syön leivistä vain ohuen ohutta ruisleipää. Hedelmiä oon korvannut paljon kasviksilla ja marjoilla joka aterialla.
Diabetes tyyppi 2 on infektioperäinen sairaus, ja tulisi hoitaa mikrobilääkkein. Se on suolistosairaus. Ykköstyypissä infektio on tuhonnut koko haiman, eli vähän eri juttu. Mikrobilääkkeitä ei kuitenkaan ole suositeltavaa käyttää raskauden aikana, joten joudut odottamaan että raskaus on ohi, ja pääset sitten pamauttelemaan mikrobejasi jollakin sopivalla abx-kombolla.
Raskaus on immunosuppressiivinen tila, ja on varmaa että sokeriarvot vielä kohoavat raskauden loppua kohti. Samalla infektiosi leviää elimistössäsi, joten tilanteesi tulee oleman huonompi kuin ennen raskautta, jos et tee jotain asialle. Dieetin muuttaminen on TÄYSIN RIITTÄMÄTÖNTÄ, koska se ei tee mitään infektiolle. Tutkimusten perusteella on kuitenkin ihan selvää että vähähiilihydraattinen ruokavalio ja sokerin välttely vähentää insuliinin tarvetta.
Pisteytys:
Teet kuin lääkärit neuvovat 0 pistettä
VHH-dieetti 2 pistettä
mikrobilääkkeet 8 pistettä
mikrobilääkkeet+VHH-dieetti 10 pistettä
Neuvolassa toki suositellaan leipää ja puuroa, mutta mittaamallahan sä näät kannattaako niitä syödä. Ne nimittäin nostavat verensokeria äkkiä ja reippaasti. Mutta valinta on sinun.