Onko sp-osoitteesi kaapattu - uskallatko tarkistaa?
Kuulemma joka kolmas suomalaisen sp on hakkeroitu. Ilmaiseksi voit tsekata omasi täällä: hakkeroitu.fi.
Mutta en tiedä, haluanko. Ylläpitäjähän voi kaapata sen nyt.
Mitä mieltä olette; onko turvallista tarkistaa osoitteensa tuolta sivustolta? Perustele.
Kommentit (26)
Tuo sivu kaappaa niitä osoitteita 😅
En kokeilisi. Vaihtaisin salasanan.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Täh? Ei kai osoitteen antaminen sinänsä ole mikään tietoturvaongelma?
Oleellisin asia kaion saada tunnis JA salasana yhdessä. Mitä ihmettä kukaan tekee pelkällä s-postilla?
Mitä ihmettä mun Outlookin sähköpostitilille on käynyt, kirjautuessani sisään ei näy muuta kuin valkoinen sivu? En ole päässyt sinne moneen päivään. Onko muilla ollut samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Oleellisin asia kaion saada tunnis JA salasana yhdessä. Mitä ihmettä kukaan tekee pelkällä s-postilla?
Niin, tuo kaappaa molemmat.
Miksi asia pitäisi tarkistaa ulkopuolisen kautta? Eikö sen itse näe, onko siellä viestejä, joita ei ite ole lähettänyt 😝
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mitä, esim. hakee niitä jättimäisistä hakkerointikannoista joissa on salasanatkin hakkeroiduista palveluista tai myy ne spämmijöille jolloin sähköpostiisi alkaa tulvia spämmiä, tai huonolla tuurilla joku käytää osoitettasi spämmin lähetykseen ja sinä saat kiukkuiset valitukset.
Sähköpostiosoitetta ei kannata levitellä netissä random paikkoihin ihan vaan senkin takia, että kohta sähköposti on roskapostia tulvillaan. Vaihtakaa salasana jos epäilette kaappausta, ja sitä salasanaa on hyvä vaihtaa silloin tällöin ihan muutenkin (ja eri salasanoja eri paikkoihin, ei ole järkevää pitää samaa salasanaa joka paikassa.)
Järki käteen, ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asia pitäisi tarkistaa ulkopuolisen kautta? Eikö sen itse näe, onko siellä viestejä, joita ei ite ole lähettänyt 😝
Ymmärsitkö sinä nyt yhtään mitä tuo palvelu tekee? Nuo kommenttisi viittaavat siihen, että olet ihan pihalla asiasta.
Tuonne palveluun ei tietenkään anneta mitään salasanaa, vaan se antaa tiedot, että mistä palvelusta on tietomurroissa saatujen käyttäjätietojen joukossa sinun tiedot. Esimerkiksi Lindkedin:ssä oli vuosia sitten iso tietomurto ja silloin monen käyttäjän salasana ja sähköposti pääsi rikollisten käsiin. Tämä on juuri se syy miksi samaa salasanaa ei saisi käyttää monessa eri palvelussa.
Ei MySafety mitään kaappaa.
No ei kappaa ja mitä sitten vaikka kaappaisi? Esimerkiksi työpaikkani sähköpostit on ihan suoraan saatavilla firman nettisivuilta. Pelkällä sähköpostilla ei tee mitään.
Näyttää toimivan.
Tiesin jo, että MyFitnessPalin käyttäjätietoni ovat vuotaneet ja sain tulokseksi sen + yhden, josta en tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostiosoitetta ei kannata levitellä netissä random paikkoihin ihan vaan senkin takia, että kohta sähköposti on roskapostia tulvillaan. Vaihtakaa salasana jos epäilette kaappausta, ja sitä salasanaa on hyvä vaihtaa silloin tällöin ihan muutenkin (ja eri salasanoja eri paikkoihin, ei ole järkevää pitää samaa salasanaa joka paikassa.)
Järki käteen, ihmiset.
Puhut ihan asiaa, mutta silti hyvä palvelu.
Jos esim. selviää, että vaikka Spotifyn tunnarisi ovat vuotaneet, kannattaa samantien miettiä, että onko tullu laitettua sama salasana muuallekin ja vaihtaa.
Mulla joskus vuosia sitten kaapattiin mun huuhaa hotmail osoite ja vaadittiin lunnaita. Kerroin laittavani 10000 euroa postipaketilla koska tili on minulle elintärkeä. Sain osoitteen ja lähetin pahvipaukkauksellisen silpuksi leikattua paperia, joka oli ollut kissan vati käymälässä. Maksoi minulle pari euroa, mutta ihan piruuttain laitoin, sillä toivottavasti ottivat vähän opikseen.
Sitä varten löytyy ihan omat softat. Älä hätäile, kyllä se sinunkin osoite sieltä niiden listoilta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkkisi kuvaa ilmeisen hyvin sinua.
Maailmalla pyörii isoja listoja, joissa on kasapäin sähköpostiosoitteita ja sitten niihin sopivia salasanoja. Tuo palvelu ei edes kysy salasanaa, joten mistä se sen kaappaisi.
Tärkeämpää on käyttää yhtä salasanaa vain yhdessä paikassa. Ja vaihtaa niitä silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
En kokeilisi. Vaihtaisin salasanan.
Ja miten sinä tiedät minkä palvelut tiedot ovat vuotaneet? Esimerkiksi valokuvasivusto 500px tiedot on murrettu ja ehkä tunnetumpana Linkedin. Itse ole kirjautunut lukemattomiin eri palveluihin sähköpostiosoitteellani. Siksi nämä palvelut ovat hyviä, koska tietää ainakin, että mitkä salasanat pitää vaihtaa välittömästi.
Niin? Luuletko tosiaan, että sähköpostiosoite on joku supersalainen asia? Roskapostispämmääjillä on lukemattomia listoja, joista löytyy tuhansia eri salasanoja. Onneksi pelkällä sähköpostiosoitteella ei tee mitään.
Kolme eri sähköpostia. Yksi kauppoihin, toinen roskalle ja viimeinen viranomaiskäytäntöön.
Ja aina kaksivaiheinen authentikointi.
Tässä juttua
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/2ead8a75-774a-4897-9eb3-e1288b942d14?ref…
Ap