Yhteenmuutto ja asumiskustannukset?
Kuinka kauan toinen on vaan kylässä ja koska alkaa maksaa vuokraa?
Kommentit (4)
Sitten kun vessassa on kaksi hammasharjaa.
Tuollaiset asiat puhutaan selviksi ennen yhteenmuuttoa. Pohditaan myös sitä, jos tulee yllätyksiä eli toinen sairastuu vakavasti ja jää sairauspäivärahalle tai työttömäksi. Tai päättää lähteä opiskelemaan tai hankitaan lapsia. Halutaanko lemmikkieläimiä ja miten suhtaudutaan vierailuihin. Millaista asumistasoa halutaan, kuinka paljon panostetaan sisustukseen ja kuka maksaa, jos toinen haluaa uuden sohvan mutta toinen ei. Millä rahalla maksetaan, jos pyykkikone hajoaa. Miten jaetaan kotityöt ja ruokakulut.
Puhumista riittää niin paljon, että me ainakin keskustelimme useiden kuukausien ajan asioista ennen kuin sitouduimme avoliittoon. Sitä ennen olimme jo seurustelleet muutaman vuoden, mutta alunperin kumpikaan ei ollut varma haluaako edes asua joskus saman katon alla.
Siitä päivästä alkaen, kun puolisoni luokse muutin, olen tietysti maksanut puolet asumiskuluista.
No, minä en osallistunut asumiskustannuksiin 6 kk asuessani poikaystävän luona, koska minulla oli myös oma asunto. "Muutin" poikaystävän luo saman tien kun tavattiin mutta en uskaltanut irtisanoa asuntoa heti. Ostin kyllä enemmän ruokaa. Siitä sitten muutettiin suoraan yhteiseen omistusasuntoon. Poikaystävä oli töissä, minä opiskelija, joten tulotasokin vaikutti. Oltiin sovittu tästä yhdessä.
Jos muutatte yhteen, niin vuokranmaksu alkaa samantien.