Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräs pointti ELÄMÄSTÄ

Vierailija
05.07.2006 |

haluaisin muistuttaa ihan kaikkia ihmisiä että niin kauan kun ei jokin asia ole itselle eteen tullut voit siitä olla ihan mitä vain mieltä, mutta muita et voi syyllistää.

Eli esim. tämä abortti asia on sellainen ettei sitä oikeaa omaa mielipidettä voi tietää ennen kuin tulee kohdalle. Ihan sama koskee montaa muutakin asiaa (eroja, kuolemia, sairastumisia, jne).

Tottakai jokaisella on ja tuleekin olla oma mielipide asioihin mutta se ei oikeuta tuomitsemaan muita tai pitämään sitä omaa oikeana vaihtoehtona kaikille. Esimerkkinä voisin sanoa että minusta tuntuu etten koskaan voisi tehdä aborttia (olen tullut raskaaksi vahingossa ja pidin lapsen), mutta en silti tuomitse ketään sen tekijää (olen ollut ystäväni tukena joka teki abortin oman terveytensä vuoksi). Enkä myöskään pois sulje mahdollisuutta että joskus voisin päätyä aborttiin. Tiedän tapauksia joissa on tehty raskauden keskeytys tosi myöhään kun lapsi oli niin pahasti vammainen että olisi joko kuollut heti syntyessään tai ainakin parin päivän sisällä. Se kokemus ja päätöksen teko oli niin rankkaa sille perheelle että ei olisi tullut mieleenikään mennä moralisoimaan vaan tuin heitä päätöksessään. Ja vaikka näin läheltä heidän ratkaisunsa niin en osaa sanoa mitä itse oikasti tekisin siinä tilanteessa.

Samoin voin esim. sanoa että jos halvaantuisin niin haluaisin kuolla, mutta kun tilanne tulisi eteen en tiedäkään olisiko elämän halu kuitenkin voimakas.

Jos en ole muuta oppinut elämässä niin ainakin sen ettei ne omatkaan " en koskaa" päätökset ole ihan niin tarkaan pitänyt ja että kukaan ulkopuolinen ei voi tietää mikä ratkaisu on milloinkin ko henkilölle/perheelle paras.

On hyvä että ihmisilla on omia mielipiteitä mutta muistakaa että oikein-väärin kysymykset eivät ole kaikille samat vaan riippuu monesta tekijästä. Niin ollen yleistä oikeaa ja väärää on monesti vaikea määritellä. Monet ovat näkemyksiä joihin meidät on opetettu (vertaa esim. eri kulttuureja).

Aurinkoista ja hieman avarakatseisempaa kesää kaikille!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku mielipide ja erilainen kun naapurilla. Mutta miksi kenenkään pitäisi täysin ymmärtää toisen valintoja ja tapaa elää tai ratkasuja? Ainakin tuntemattomien ihmisten kanssa on yks hailee ymmärtääkö joku mun ratkasun vai ei. En mäkään ymmärrä kaikkea, mutta voin silti oman mielipiteeni asiasta sanoa. Ja toisaalta miksi annan kenenkään mielipiteen vaikuttaa omiin aatteisiini, vakaumukseen ym ym Jos hyväksyy abortin niin miksi se on vaikeaa ymmärtää että joku muu toimisi eritavalla? Maailma on erilaisuutta pullollaan ja juuri se sun tekemä ratkasu ja elämäntapa ei ole jostain muusta ok. Jokainen elää kuitenkin omaa elämäänsä omien valintojensa kanssa!

Vierailija
2/3 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tarvitse ymmärtää, mutta ei voi myöskään syyllistää.

Eli en mä ymmärrä miksi muslimit tekee itsemurha iskuja, mutta yks iranilainen kristitty kertoi mulle mitä heille (muslimeille) opetetaan lapsesta lähtien ja nyt tajuan että se on heille oikein samalla tavalla kuin mulle on opetettu että on oikein opiskella jotta saan hyvän ammatin.

Eli vaikka voin ääneen ihmetellä naapurin ratkaisuja en voi häntä tuomita kun en itse elä hänen elämää ja en voi tietää kaikkea mitkä päätökseen vaikuttaa.

Pointtini oli siis se ettei voi tehdä listaa omista mielipiteistä olettaen että kaikki seuraa niitä samoja ohjeita. Mutta tottakai voi ihmetellä muiden ratkaisuja ja toivoa että tajuaisivat tehdä toisin. Mutta kukaan meisät ei ole toistaan parempi sillä tasolla että voisi " käskeä" tekemään niin taikka näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomata ap, että täällä on myös joku muukin joka ajattelee samalla tavalla kuin minäkin. Minua on viimeaikoina rassannut paljon ahdasmieliset ihmiset. En tarkoita että minua henkilökohtaisesti olisivat ahdistelleet, mutta monta muuta tuttua ja tuntematonta. Onkohan tämä yhteiskunta menossa puritaaniseen suuntaa? Joiltakin ihmisiltä tulee niin uskomatonta kommenttia toisten asioista, etten aina voi uskoa omia korvianikaan.