Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ompelijoille

Vierailija
14.05.2020 |

Olen aikeissa tehdä väljän paitajakun pellavasta. Kangas on melko harvaan kudottua mutta ainakin näin uutena jäykähköä kuitua, joten ajattelin leikata etu- ja takakappaleet vinoon. Olisiko vinoleikkaus hyvä myös hihoissa? Tapanani on kääriä hihat kyynärpäiden alapuolelle, enkä oikein tiedä, mikä leikkaustapa olisi paras.

Toinen kysymys on pellavan pehmentämisestä. Olen ommellut paljon vaatteita ja muita tekstiilejä pellavasta ja pellavasekoitteista ja tiedän, että ajan ja pesujen mittaanhan ne pehmenevät, mutta tämän vaatekappaleen ei tarvitsisi edes alkuun osata seistä itse pystyssä. Onko olemassa jokin huuhteluaine tai muu kemikaali, jolla voisi pehmitellä kangasta tai valmista vaatetta edes vähäsen? Värjäsin kankaan jo, joten mitään hurjia käsittelyjä en voi tehdä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tähän aikaan päivästä ompelijoita paikalla? :)  Olen alkanut epäillä, olisiko vinoon leikkaaminen ollenkaan järkevää.

Ap

Vierailija
2/3 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en leikkaisi pellavaa vinoon ilman erityistä syytä, se venyy. Tosin jos olet ommellut pellavasta paljon, materiaali on sinulle varmaan sen verran tuttua, että osaat huomioida tällaiset asiat.

Itse olen pehmittänyt pellavaa lähinnä vain pesemällä useampaan kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en leikkaisi pellavaa vinoon ilman erityistä syytä, se venyy. Tosin jos olet ommellut pellavasta paljon, materiaali on sinulle varmaan sen verran tuttua, että osaat huomioida tällaiset asiat.

Itse olen pehmittänyt pellavaa lähinnä vain pesemällä useampaan kertaan.

Kiva, kun joku löytyi antamaan mielipiteensä. :)

Minäkään en ole koskaan leikannut pellavaa vinoon, siksi piti kysyä. Ajatukseni oli se, että kankaan ryhtiä voisi "väistää", mutta se ei tosiaan taida onnistua. Äsken hypistelin ja venyttelin värjäyksen jälkeen kuivunutta kangasta ja huomasin, että loimilankojen suuntaan se ei tietenkään anna periksi, mutta kuteen suuntaan antaa yllättäen senttikaupalla. Jos tuon leikkaisi vinoon, saisi varmasti aikaan muodikkaan epäsymmetrisen vaatekappaleen, mutta sitä en ole nyt etsimässä.

Sormet syyhyävät jo, mutta pääsen leikkuuhommiin vasta huomisiltana. Tämä on kiva tunne. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän