Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

gaslighting -mitä se on?

Vierailija
14.05.2020 |

Onko se semmosta, mitä ex harjoitti.. ei vielä kovin pahasti, koska emme olleet kauan tunteneet. Eli hän selitti minusta, että olin käyttäytynyt jollain tavalla jossain tilanteissa vaikka en ollutkaan niin tehnyt. Ja tuo käytös ei ollut mitenkään positiivista.

Mutta tuommonen minusta valehtelu olisi voinut mennä pahemmaksi, mikäli olisin kauemmin ollut tyypin kanssa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että sytytetään pieru sytkärillä palamaan.

Vierailija
2/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Ei tuo kuvaus sinun kohdallasi täysin tunnu sopivalta. Ennemminkin vaikka jos palovaroitin piippaisi oikeasti mutta toinen väittäisi että olet keksinyt koko äänen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso se vanha hyvä leffa "Kaasuvalo" Ingrid Bergman ja Charles Boyer.

Aviomies tekee vaimostaan hullun, että pääsee tämän perintöön käsiksi. Todella pelottavaa ja tuttavapiirissäni tänäkin päivänä tapahtuvaa.

Vierailija
4/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän samanlaista on. Yritetään saada toinen epävarmaksi siitä, mitä on tapahtunut. Jos on jotenkin altis painostukselle, alkaa lopulta epäilemään itseään, kun toinen kääntää tapahtumat ja asiat ihan päälaelleen.

Vierailija
5/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa.

Vierailija
6/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kuvittelet vain että hän teki niin, olisiko sinun aika mennä terapiaan? Ryhdistäytyisit nyt. Olet ollut viimeaikoina jotenkin etääntyneen oloinen. Olen hieman pettynyt sinuun. Luulin että olisit aikuismaisempi. Itseänihän tässä voin vain syyttää....

Vierailija
7/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä, että saadaan toinen uskomaan ettei jotain asiaa tapahtunut, vaikka toinen osapuoli itse näki tai kuuli kyseisen asian tapahtuneen. Eli siis saadaan toinen kyseenalaistamaan omat aistihavaintonsa.

Vierailija
8/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Ei tuo kuvaus sinun kohdallasi täysin tunnu sopivalta. Ennemminkin vaikka jos palovaroitin piippaisi oikeasti mutta toinen väittäisi että olet keksinyt koko äänen.

ei ihan joo, mutta väittipä että olin luvannu vaikka mitä hänen suhteensa, vaikka en ollutkaan.

Vierailija
9/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap'llä google toimi?

Vierailija
10/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manipulointia, vääristelyä, ohi aiheen keskustelua. Vastapuoli yrittää saada sinut uskomaan, että olet päästäsi vialla tai havaintosi ovat vääriä.

Argumentteina voivat olla esim. :" Kuvittelet vain kaiken. En ole sanonut mitään sellaista. Nyt liioittelet. Sinulla on liian tunneperäinen suhtautuminen asiaan. Totuus on aivan toisenlainen. Puhutaanpa ensin sinun tekemistä virheistä." jne.

Vierailija
11/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista, että koko ajan väitetään, mitä ikinä sanot, koet tai tunnet on väärin tai keksittyä tai ei ole tapahtunut yms. Lopulta siihen sekoaa ihan vaan sen takia, että se toinen koko ajan muuttaa tarinaa ja jankkaa eikä suostu ihmismäiseen keskusteluun. Se on oikeasti tosi sairasta.

Vierailija
12/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuli heti mieleen kun oma miesystävä humalassa tuota yritti. Oli niin naurettavaa, että yritin pokkana vain kuunnella kun selitti mitä olen tehnyt. 

Tämä kuulostaakin jo tosi typerältä eikä vastaavaa tilannetta ole ollut meidän suhteessa. 

Oli siis tosiaankin kovassa humalatilassa ja joku raivari sieltä tuli puskista ja suutuin tietenkin. Teki minua kohtaan väärin ja kun tilanne rauhottui, niin selitin mikä hänen toiminassaan loukkasi. 

Alkoi sitten selittelemään, että raavin hänen kaulaansa, etkö näe, ihan raapimisjälkiä täynnä(ei ollut),etkö tajua kuinka paljon se sattui. Siinä jo mietin, että noniin... herra selitteleeihan sekopäisiä juttuja. 

Sitten halusin kuunnella enkä pystynyt melkein pidättelemään naurua mutta kysyin, että missä ja milloin se tapahtui? Ei halunnut selittää koska jokatapauksessa minä olin tehnyt väärin. 

No sai kuulla tästä tietysti kun oli selvänä enkä vastaavaa tilannetta edes halua kokea, oli absurdia koko tilanne. Jos en tuntisi ihmistä niin olisin lähtenyt kävelemään, tällä kertaa meni kuitenkin puhtaasi väkevien piikkiin jotka hänelle eivät sovi näköjään. 

Vierailija
13/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisen silmiä avaava ketju. Ihmettelin aina, miksi tuntuu ettei puoliso ota mitään mun sanomisia ja kokemuksia tosina. Silloinkaan kun mua kohtaan oli toimittu väärin. "Sä vaan ylireagoit, ei se sitä niin tarkoittanut, no miksi sä sanoit niin, mitä sä teit että se teki niin."

Vierailija
14/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valotus

Vierailija
15/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap'llä google toimi?

Sinulta taisi jäädä huomaamatta, että olet keskustelupalstalla, et hakukoneenkäyttökokeessa. Lisäksi hakukoneita on muitakin kuin trackerigoogle.

Vierailija
16/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuuden hämärtämistä. Yritetään saada toinen menettämään kosketuksen todellisuuteen. Manipuloidaan ja yritetään saada toinen vaikuttamaan irrationaaliselta ja hullulta, jotta häntä ei otettaisi todesta.

Esim. transaktivismi naisia kohtaan:

Gaslighting

If we have real concerns or try to challenge anything we are accused of being crazy or that our views are irrelevant or silly.

People say things like they dont understand why females have a problem with trans ‘women’ in their spaces because trans ‘women’ are women. Completely ignoring the fact that trans ‘women’ are actually biological males and that there are many reasons why women may not feel safe with a biological male in their spaces, especially in changing rooms where they are in a state of undress. It is massively gaslighting women to make out it is irrational for us to not want biological males in our spaces.

“Gaslighters conduct psychological manipulation toward individuals and groups through persistent distortion of the truth, with the intention of causing their victims to question themselves and feel less confident. In personal and/or professional environments, they manipulate by micromanaging (controlling) relationships, including telling others how they should think, feel, and behave under the gaslighter’s unreasonable restrictions and scrutiny. They often become critical, angry, intimidating, and/or hostile toward those who fail to bow down to their directives. Gaslighter manipulation is often highly aggressive, with punitive measures (tangible or psychological) executed toward those who fail to recognize and obey their self-perceived authority.” 

We are told how to think feel and behave in the following ways:

We are told we have to believe trans women are women

We are told we have to be open to dating trans people

We are told we have to feel comfortable with men in women only spaces even when our bodies tell us different and even if we are survivors of rape

We are told we have to feel ok having sex with someone with a penis even if we are lesbians

We are told disagreeing is committing actual violence when it isn’t

We are told we have to say peoples pronouns even if we fundamentally disagree with them.

https://radlesfemsurvivor.wordpress.com/2018/07/15/6-abuse-tactics-used…

Vierailija
17/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaslighting Eli kaasukammiointi on yksi monista manipuloinnin keinoista, jossa uhri saadaan itse olemaan väärässä.

Jos esimerkiksi epäilet pettämistä, narsistipuolisosi voi esimerkiksi sanoa, että miksi hän sinua pettäisi koska olet niin kaunis? Hän myös rakastaa sinua, olet hänen elämänsä nainen/ mies.

Jos et vielä usko, hän voi alkaa syyllistämään ; Ei ole reilua että epäilet häntä. Hän tekee kaikkensa suhteen eteen, tulevaisuutemme eteen. Olet epäkunnioittava häntä kohtaan ajatuksiesi kanssa .

Jos et vieläkään usko, hän voi alkaa huolestua mielenterveydestäsi.

"Rakas, onko sulla kaikki hyvin?" "Se on kaikki vaan sun mielikuvituksen tuotosta, muista miten hieno elämä meillä on! Kohtalo toi meidät yhteen! Olet minun rakas, kaikista tärkein ja kaunein !"

....

Vierailija
18/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasukammiointi? Tämä lienee se 40-luvulla tietyissä piireissä kohuttu manipuloinnin tyyppi!

Mun eräs "ystävä" vääntelee mun sanoja ja väittää mun tarkoittavan "rivien välissä" jotain mikä ei ole totta. Kerran ollessani humalassa hän myös väitti minun solvanneen ja käyneen häneen käsiksi. En ollut silloin itse humalassa, mutta hänen itsepintaisuutensa sai minut epäilemään itseäni. Onko tämä kaasuvalotusta?

Vierailija
19/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellaista, että koko ajan väitetään, mitä ikinä sanot, koet tai tunnet on väärin tai keksittyä tai ei ole tapahtunut yms. Lopulta siihen sekoaa ihan vaan sen takia, että se toinen koko ajan muuttaa tarinaa ja jankkaa eikä suostu ihmismäiseen keskusteluun. Se on oikeasti tosi sairasta.

Terveydenhuollossakin käytetty kommunikointitapa.

20/21 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä nyt taas satuile." on kaasuvaloa.

"Just joo", vähättelevästi.