Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velliä ei mene ja yöt yhtä heräilyä!

05.07.2006 |

Neuvokaa mitä tehdä kun neuvolastakin saa niin ristiriitaista tietoa.Poikamme siis 4,5kk ja kasvaa hyvin rintamaidolla.Ongelmana on se, että hän syö koko yön kahden tunnin välein.Olen yrittänyt antaa maissi-ja riisivelliä mutta ei suostu syömään enkä itse edes usko että kyse on nälästä koko ajan.Neuvolassa kun sanoin olevani väsynyt neuvolatäti sanoi että ei se kauan kestä ja koeta jaksaa mutta lääkäri sanoi että pidä unikoulu.Tuntuu vain niin julmalta se unikouluajatus kun vauva on niin pieni!toinen ongelma on se, etten pysy hereillä jotta voisin pitää unikoulun.En kertakaikkiaan jaksa huudattaa lasta kun olen sekä päivätä että yöt ihan kanttuvei.Onko kenelläkään " kikkakolmosta" miten kannattaisi toimia?Ajattelin nyt seuraavaksi kokeilla hedelmäsoseita tms. kun tuo velli ei kertakaikkiaan maistu...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että älä pidä noin pienelle unikoulua.. Mun ymmärtääkseni sen saisi aloittaa aikaisintaan 6kk iässä. Muakin kiinnostaa mitä tähän tulee vastauksia, meidän 6kk pikku mies kanssa heräilee yöllä aika tiuhaan, vaikka syö jo iltapuuronkin. Ensimmäinen nukkumaväli on 4-6h, mutta sen jälkeen herää 2h välein. Ja kun jätkä tällä hetkellä nukahtaa jo 19-20 aikaan, niin kun mä menen nukkumaan muutaman tunnin myöhemmin, niin se pitkä unipätkä on sitten jo mennyttä. Tosin meillä tietysti varmaan vaikuttaa myös se, että liikunta on tullut kuvioihin, ja poika pyörii sängyssä koko ajan, mutta... huoh väsyttää (tänään noustiin 5.35).

En jotenkin jaksa uskoa, että hedelmäsose auttaisi nukkumiseen yhtään sen paremmin. Tai siis ei meillä ainakaan kiinteät ole auttaneet asiaa millään lailla, ja hedelmä ei ole mitenkään hirveän täyttävää edes. Mutta unikoulua en kyllä ihan vielä lähde pitämään.

Vierailija
2/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräiltiin esim. viime yönä taas 1-2 h välein, ja tätä ollut koko 7 kk. Välillä vähän pidempiä jaksoja, mutta vain muutamia kertoja. Ja kiinteitä menee jo tosi paljon, eli luulen että ongelma on siinä että meidän vauvat heräävät unisyklien välillä eivätkä osaa itse nukahtaa. Unikouluttamaan minäkään en aloita ennenkuin olen ihan poikki. Nyt mennään niin, että illasta (vauva menee nukkumaan 7 maissa) nukkuu pinniksessä, johon käyn häntä syöttämässä välillä ja sitten kun menen itse nukkumaan ja vauva herää otan viereen. Näin olen ihan pirteänä aamulla, kun en kunnolla herää syöttämisiin. Mut tää tietysti onnistuu vaan, jos itse on tarpeeksi hyväuninen eikä vauva vieressä häiritse.

Olen ajatellut hankkia seuraavan kirjan (linkissä ongelmasta lisää).

http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/appantley.html

ja alkaa unikouluttamaan näillä metodeilla sitten kun vauva täyttää vuoden tai en itse enää jaksa.

beccy ja 7kk tytsy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos heräily ei johsu nälästä, ei soseiden aloitus todennäköisesti paranna unia yhtään, minun kuopus nukkui ekan kokonaisen yön ylivuoden iässä, samoin tuttaviemme lapsi, joka aloitti kiinteät 4kk iässä ja yöimetys lopetettiin alle 6kk. Laitan linkin husin sivuilla olleeseen juttuun vauvojen unesta

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

Tämä linkki on ollut aikaisemminkin, mutta on mielestäni aika hyvä. Unioulua ei kannata pitää noin pienelle.

Missä vauva nukkuu/nukahtaa? Mietin, että jos vauva nukkuu vieressä, voisi koittaa siirtää omaan sänkyyn josko siellä nukkuisi paremmin tai sängyn vähän kauemmaksi teidän sängystä. Meidän kuopus alkoi nukkumaan kun siirsin hänet pois meidän huoneesta, ikää oli silloin reilu vuosi, en tiedä olisiko auttanut aikaisemmin, en edes ajatellut yösyöttöjen lopettamista vähentämistä ennen kuin lähemmäs vuoden ikäisenä.

Pystytkö nukkumaan päiväunia? Minä nukuin pahimpien öiden jälkeen päikkärit.

Toivottavasti teilläkin uni paranee, tsemppiä

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
4/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on heräillyt aina tiuhaan, pahin kausi oli kävelyn opettelun

aika 8kk ikä kun heräsi tunnin välein muutaman viikon ajan. Yli vuotiaana kun kävelyinnostus helpotti, heräili n. 4krt yössä, mutta aina jos oli kipeänä tai tuli hampaita, heräilyt tulivat taas tunnin välein. Vähän päälle 2-vuotiaana alkoi sitten nukkumaan pääsääntöisesti täysiä öitä, mutta edelleenkin on levoton öisin, kuten päivisinkin. Kaipa se on luonnekysymys. Itsekin nukun niin, että saatan yhdessä yössä saada pussilakanan pois peiton päältä...

Minäkään en pitäisi unikoulua noin pienelle. Aika menee tosi nopsaan ja tilanteet helpottuvat ja tulee taas uusia vaiheita. Selviät tästä vaiheesta kun unohdat muut jutut. Menet nukkumaan kun saat vauvan nukkumaan ja päivälläkin otat päikkyjä vauvan päikkäriaikaan. Oma aikasi jää kyllä sitten ihan nollaan, mutta uni on varmasti nyt tärkeämpää. Mulla on nyt omaa aikaa ruhtinaalliset kolmekin tuntia illassa kun tyttö lopetti päiväunensa ja sammuu sitten yöunille jo 19 maissa. Mutta tosiaan silloin kun unet ovat katkonaisia, kannattaa käyttää kaikki mahdolliset hetket huilailuun. Kotityötkin voivat odottaa, teet vaan itsellesi ruuat ja pistät miehen hommiin;-) Päivä kerrallaan!

Vierailija
5/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukahtaa omaan sänkyynsä tutti suussa mutta luulen että öisin ei osaa nukahtaa yksin vaan tarvitsee siihen joko tuttia tai tissiä.Poika menee myöskin nukkumaan jo klo 19.30 ja ongelma on juuri siinä että itse menen nukkumaan muutama tunti myöhemmin joten se pisin eka pätkä (3,5h)jää minulta nukkumatta.Yöllä imettäessä otan vauvan yleensä viereen sillä siten saan edes vähän nukuttua.Jos nostan omaan sänkyynsä niin joudun pomppimaan koko yön.Mies ei herää vauvan ääniin vaikka sopisimme mitä joten pakko on jaksaa yksin.

Päivisin en voi nukkua kun kotona on touhukas 3v uhmaikäinen joka ei enää nuku päiväunia.Myös vauva nukkuu tosi pätkissä päivisin eli max 45min kerrallaan.On aina tehnyt niin:(Nyt olisi vielä kesän mummolareissut edessä ja siellä sitä vasta väsyykin!Ei kai auta kuin odottaa että aika kuluu...

Vierailija
7/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... oli niin lohdullista lukea, että muillakin heräillään tiuhaan! Meillä hyvänä yönä 2-3 kertaa, huonona tunnin välein ekan pitemmän jakson jälkeen - aivan niin kuin monella teilläkin. Ja järjestely on tuttu: vauva (8kk) siirtyy pinniksestä viereen eka heräämisen jälkeen. Heräämissyitä on milloin mitäkin (mahavaivaa, nälkä, uni loppuu) tai ei syytä. Helpoimmin pääsen itsekin takaisin uneen tissityksen jälkeen. Yleensä nukahtaa takaisin saman tien, joskus kukkuu tunninkin...

Vertaistukea ja parempia öitä toivoen meille kaikille

:)mammakka

Vierailija
8/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllemme piti aloittaa kiinteät jo 4-kuisena ja 5-kuisena ottaa ruokavalioon lihasoseet ja puurot. Voin sanoa, että useaan kuukauteen kiinteillä ei ollut yhtikäs mitään vaikutusta yöuniin ja -syömisiin. Vielä puolivuotiaana heräsin 3-4 kertaa yössä imettämään. Itse en kovasti kärsinyt yösyötöistä, koska tyttö söi nopeasti, nukahti helposti syötön jälkeen ja tyttö nukkui parvella oman patjani pääpuolella. Ei siis tarvinnut könytä pystyyn keskellä yötä.

Jos tilanne on tosi paha, jotkut sairaalat ottavat vauvoja pariksi yöksi hoitoon, jotta äiti saisi levätyksi. Se ei ole imetetylle vauvalle kovin hyvä vaihtoehto, mutta joskus parempaa ei ole tarjolla.

Vierailija
9/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme söi täysimetyksellä koko ajan vaan tihentyvää tahtia yötäpäivää. Aloitettiinkin sitten kiinteät jo 4 kk iässä. Heti kun kiinteitä alkoi mennä enemmän kuin pari lusikallista niin yöt alkoivat rauhoittua, etenkin reilu 5 kk iässä aloitettu riisipuuro (Muksun vauvaversio) iltaisin. Velli ei meidänkään pojalle maistunut ikinä ja neuvolassa suosittelivatkin imetettävälle lapselle mieluummin puuroa.

Vierailija
10/10 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui " pienenä" tosi hyvin, jopa välillä jo 8h putkeen öisin, mutta n. 5kk iässä tuli muutos: Meillä alettiin heräillä öisin 5-50 minuutin välein ja ei ollut kyse nälästä, oli vain jotenkin levoton. Välillä riitti, että vauvan käänsi kyljelleen ja vähän taputti pyllylle, välillä piti imettää, jotta rauhottui. Noin kuukauden tätä kestettyäni, käytin vauvaa 3 kertaa vyöhyketerapeutilla ja se auttoi jonkin verran. Terapeutin mukaan vauva oli kokonaan jonkinlaisessa " jännitys" tilassa (siis lihakset). Nyt vauva on 8,5kk ja kolmisen viikkoa meillä on nyt nukuttu paremmin eli syödään vain noin 2-3 tunnin välein, yhtenä yönä on jopa vauva nukkunut 6,5h putkeen. Eli siis huonoja öitä kesti meillä noin 2,5,kk. No joo, jonkun mielestä meillä varmaan nukutaan vieläkin huonosti, mutta minulle nämä yöt ovat jo hyviä.

Kiinteät aloitin 4kk iässä, koska vauva oli niin iso ja söi usein (imetyksellä mennään vieläkin ei huoli pulloa), mutta siitä ei ollut nukkumiseen mitään apua, eikä ole vieläkään. Tai no jos syö oiken hyvin illalla saattaa nukkua 4h putkeen.

Päällimäisenä muistona minulla on nyt tuosta ajasta vain se kauhea väsymys, päivisinkään ei saanut levättyä kun vajaa 3 vuotias esikoinenkin vaatii osansa ja pinna oli aika kireällä.

Eli minullakaan ei muuta vinkkiä ole antaa, kuin että vyöhyketerapia voisi auttaa. Kallistahan se on, mutta jos siitä avun saa niin minä ainakin olin ja olen valmis maksamaan.

Voimia ja jaksamista ja koita jotekin järjestää edes yksi yö välillä, jotta saisit levättyä paremmin.

Jensku ja tytöt