Joku asiantuntija, kerro kuinka nopeasti kuolen kun juon viiniä joka päivä?
Olen 32v nainen ja olen juonut viimeisen 3 vuotta viiniä (11,5%) joka päivä kaksi pulloa, sitä ennen 25-vuotiaasta alkaen n. 1 pullon (11%) viiniä per ilta. Ulkoilen, lenkkeilen suunnilleen 2-4km päivässä. Perusterveys on kai hyvä. Syön feta/kanasalaattia, kalaa, riisiä ja perunaa. En herkuttele. Kavereideni 65-80v-vanhemmat ovat hengissä yhä samalla tyylillä miten minä toimin.
Kommentit (41)
Perusterveys KAI hyvä? Mitä tuo tarkottaa?
Villi veikkaus, että perusterveytesi ei ole hyvä, sillä alkoholin liikakäyttö laskee sitä.
Eikös dementia yleensä johdu ravinnon laiminlyömisestä? Deekut kun usein elävät brenkulla ja ovat aliravittuja.
B-vitamiinin puutos vaurioittaa aivoja ja hermostoa.
Yleensä 80- luvun röpöttelyviinit olivat hedelmäviinejä, kyllä niitäkin juotiin.
Helmeilevää omenaa, Mustaherukka-Auroraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin paljon harvempitahtisella juomisella mulla oli maksa-arvot koholla ekan kerran jo noin 35-vuotiaana. Sen jälkeen niitä on kahdesti mitattu, ennen toista mittausta olin varmuuden vuoksi puolitoista kuukautta juomatta ja toista mittausta kolme viikkoa, arvot kunmallakin kerralla suht. Ok. Sinänsä vähän ohi aiheesta on kauheaa havaita miten paljon voi juoda niin että juuri kukaan ei juuri ikinä puutu siihen. :-(
Tiesivätkö he?
En osaa sanoa. Tosin peitän sitä monin tavoin, esim. Töissä puhuessani en ikinä viittaa alkoholiin puolella sanalla, jos mahdollista, käyn eri paikkakunnalla alkossa, palautan pullot aina läpinäkymättömässä kassissa ja varon että ne eivät kilise, en juuri harrasta puheluita juoneena, käyn alkossa aina todella salamannopeasti, juon humalaan asti vain erittäin hyvin tuntemieni ihmisten seurassa, jos menen krapulassa kyläilemään, pidän huolen että olemme koko ajan ulkosalla jos tilaisuus ei sisällä alkoholia, ym. Näitä riittää.
Oho eikö tuu kalliiksi juoda joka päivä kaksi pulloa?
Huomaako kukaan sun juopottelua? Käytkö töissä? Onko juopottelu vaikuttanut ulkonäköön? Ihan mielenkiinnosta kysyn, itselläni on myös alkoholiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Huomatako kukaan sun juopottelua? Käytkö töissä? Onko juopottelu vaikuttanut ulkonäköön? Ihan mielenkiinnosta kysyn, itselläni on myös alkoholiongelma.
Olen eri henkilö mutta vastaan silti. Olen nyt juonut kuin sieni noin 23 vuotta ja sinä aikana kukaan sivullinen on huomauttanut ehkä 10 - 15 kertaa ja nämä yhtä tapausta lukuun ottamatta ovat olleet kertaluontoisia parin sanan mainintoja. Hyöty tästä elämästä on lähinnä että tunnistan itse juopot todella helposti, jostain aivan perifeerisestä pikkumokasta käytöksessä tai puheissa.
Moni tuntemani juoppo vähättelee juomistaan.
Juuri meni välit yhteen tyyppiin, kun sanoin, ettei meille tarvitse tulla kännissä.
Tyyppi juo putken päällä ollessa 24 tölkkiä olutta/vrk, mutta väittää juovamsa vai maun vuoksi.
24 tölkkiä riittää kuulemma kuukaudeksi...
No, kämppä oli tyhjiä tölkkejä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa, ettei varmasti kukaan suomalainen nyt 65-80 -vuotias ole juonut viiniä päivittäin 25-vuotiaasta alkaen. Viiniä ei pahemmin 80-luvulla juotu. Vasta 90-luvun loppupuolella alkoi viininjuonti Suomessa.
Ainakin meillä ja tuttavaperheissä kotiviiniä alettiin tehdä jo 1971-72 ja sitä jatkui 80-luvun lopulle, jolloin elintaso oli noussut niin korkeaksi, että Alkosta oli varaa ostaa viiniä ja väkeviäkin. Kotiviiniaikana viinin juonti oli jokapäiväistä mutta ei sentään pullokaupalla. Mutta joillakin sekin olisi siis ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Perusterveys KAI hyvä? Mitä tuo tarkottaa?
Villi veikkaus, että perusterveytesi ei ole hyvä, sillä alkoholin liikakäyttö laskee sitä.
Minulla ainakin on oma kokemus että alle kolmekymppisenä krapula ei haitannut ikinä, päinvastoin ihan nuorena se oli minusta jopa parempi kuin humala, energinen, vireä olo. Ahdistus rupesi tulemaan vasta reilusti yli kolmekymppisenä.
Ap. Sinun kannattaisi selvittää itsellesi, mitä haluat elämältä. Juomasi alkoholimäärä on aivan liikaa.
Itseänikin huolestuttaa oma alkoholin käyttö. Juon useita kertoja viikossa. Käyn töissä, treenaan salilla yms. Mut sit aina iltasin juon kotihommia tehdessä. Mies tietää ja välillä huomauttelee, kukaan muu tuskin arvaisi. Baarissa en käy ikinä
Todella surullinen ketju :(
Alkoholi ei tee kenellekään mitään hyvää. Itse juon nykyään nelikymppisenä enää niin vähän, että huomaan pienenin alkoholiannoksen aiheuttaman eron elimistössäni norlaalitilaan verrattuna.
Tiedättehän, että alkoholi aiheuttaa myös syöpää? Itselleni se oli uutinen, kun sitä hiljan kuulin. Lopettakaa se juopottelu ja etsikää elämääne kauniimpaa ja arvokkaampaa sisältöä.
Rakkautta ja myötätuntoa.
Ensinnäkin , 2-4 km päivässä on minimaalinen määrä liikuntaa.
Toiseksi, kuvailet että sinulla on siis ollut alkoholismi jo yli 10 vuotta?
Kolmanneksi, naisten keho kestää huonommin alkoholia ja maksakirroosi voi tulla nuorellekin .
Sinuna varaisin nyt ajan lääkäriin, vaikka yksityiselle jos et kehtaa mennä työterveyteen. Täysi verenkuvan ja maksa-arvot, verenpaineen mittaus. Kerro juomisesta lääkärille rehellisesti. Katso mitä hän sanoo ja ehkä hän voi auttaa. Sulla menee viiniin rahaa kuitenkin se 20-40 euroa päivässä että ei ole iso raja maksaa yhtä yksityistä lääkärikäyntiä.
Ruokavaliolla ei ole paljon merkitystä kun juot 12 annosta alkoholia päivässä, se tekee 84 annosta viikossa. Naisten suositus ilman maksavaurioita on 16 annosta viikossa.
En usko että kukaan elää terveenä 80-vuotiaaksi juomalla noin paljon päivittäin. Itse tunsin 33-vuotiaana maksakirroosiin kuolleen naisen, joi välillä jopa vähemmän kuin ap. Viimeiset 2-3 vuotta elämästään päivittäin 4-10annosta.
Nyt lääkäriin mars. Voit vielä pelastaa itsesi. Koska sitten jos se kirroosi iskee - se on sillä lailla salakavala että sen huomaa liian myöhään .
Sinulla on riippuvuus. Sen taustalla voi olla esim diagnosoimaton neurologinen häiriö, traumat , masennus yms.
Sinä voit saada apua. Voit edes antaa mahdollisuuden sille yhdelle lääkärille. Tunti elämästäsi ja 200 euroa että käyt juttelemassa asiasta? Mihinkään ei tarvitse sitoutua? Ei ole paha ?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin paljon harvempitahtisella juomisella mulla oli maksa-arvot koholla ekan kerran jo noin 35-vuotiaana. Sen jälkeen niitä on kahdesti mitattu, ennen toista mittausta olin varmuuden vuoksi puolitoista kuukautta juomatta ja toista mittausta kolme viikkoa, arvot kunmallakin kerralla suht. Ok. Sinänsä vähän ohi aiheesta on kauheaa havaita miten paljon voi juoda niin että juuri kukaan ei juuri ikinä puutu siihen. :-(
Kenen sua olisi siis pitänyt vahtia?
Kaksi pulloa viiniä päivässä? Minkä kokoisia pulloja, montako lasillista päivässä?
Jos ovat isoja pulloja, niin et varmaan pysty ainakaan käymään töissä, eikö sellaiseen juomiseen tarvita koko päivä. Vähän tuo kuntoilukin ihmetyttää, lenkkeilet juovuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa, ettei varmasti kukaan suomalainen nyt 65-80 -vuotias ole juonut viiniä päivittäin 25-vuotiaasta alkaen. Viiniä ei pahemmin 80-luvulla juotu. Vasta 90-luvun loppupuolella alkoi viininjuonti Suomessa.
oletko jo unohtanut erkin pikakiväärin, omppupompun, pallojuoman, chassiksen, rio ja tinton, linnaviinin, ym. kyllä ne vain olivat suosikkeja jo 70luvun puolivälistä alkaen. oi nutku meinasi unohtua oli mieto ja väkevä nodfors. noilla lääkkeillä aloitettiin,
Joku voi elää tuolla tyylillä 50-vuotiaaksi ja joku toinen 90-vuotiaaksi. Ei sitä voi tietää. Runsas alkoholin käyttö lisää monenlaisia riskejä, mutta ei välttämättä aiheuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pulloa viiniä päivässä? Minkä kokoisia pulloja, montako lasillista päivässä?
Jos ovat isoja pulloja, niin et varmaan pysty ainakaan käymään töissä, eikö sellaiseen juomiseen tarvita koko päivä. Vähän tuo kuntoilukin ihmetyttää, lenkkeilet juovuksissa.
No eihän kokenut käyttäjä ole kahdesta pullosta päivässä edes sellaisessa humalassa että siihen kukaan kiinnittäisi mitään huomiota. Aika moni käy töissä ja juo heti töiden jälkeen itsensä tukevaan humalaan. nukkuu yön, on päivän töissä krapuloissaan ja illalla sama alusta.
Paljon on reilusti?