Yllättävä tulos THL:n selvityksessä: Sosiaalisen eristyksen aikakausi ei ole kasvattanut psyykkistä kuormaa
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eeistäytyminen ole minulle ollut yhtään raskasta.
Sen sijaan on todella ahdistavaa ja stressaavaa, että rajoituksia puretaan ja tartuntavaara kasvaa taas.
Samoin, se on asennekysymys.
Entäpä jos olisi sotatila? Uhmaisko ihmiset silloinkin kaikkea ja natisisi kaikesta, kun r y s s ä tai joku muu kolkuttelis ovella. Nyt sentään ei tarvitse pelätä, että jostain putoo kesken AV-palstailun pommi.
Just tää! Just tää!!!!!!!! Helevetin sietämättömän pikkumaisia ja heikkoja ihmisiä tää maa päällään kantaa. Kannattaa lukea vaikka sota-ajasta niin saatte vähän perspektiiviä. Ihmiset eivät kestä enää pienintäkään hankaluutta. Eletään karanteenissa kuin syöttöporsaat ja sit valitetaan, että ”ihan kauheeta - ei jaksa enää - pääseex jo Teneriffalle???”
Tämä on ollut ihan yhtä he..... Koko corona eristys ja kaiken lisäksi suomessa täysin turhaan.
Jaa ei multa vaan oo kukaan kysynyt. Oon kyllä ihan henkisesti paskana tästä. Terkuin suurperheen äiti joka yrittää pitää duuninsa ja kasvattaa lapsensa. Onneksi huomenna lähtevät kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Minulle, joka olen jo vuosikausia painiskellut pääni sekä mm. yleisen huonommuudentunteen (valtaväestöön verraten) kanssa, tämä eristys on ollut kieltämättä huojentavaa aikaa. Kerrankin on koko kansa ns. samassa tilanteessa.
No, minullakin ollut vähän ongelmia, mutta ei noin pahoja niin maalis- ja huhtikuu meni ihan hyvissä fiiliksissä, mutta nyt toukokuu on ollut ihan kamala. Olen ollut yksin kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti koulut avataan, kun vanhemmat voivat niiiiiiiiiin huonosti nyt, että lasten pitää päästä pois kotoa.
Just just! Hallituksen perusteluissa ontuu kaikki. Todellinen syy on saada tauti leviämään...se on kyllä tartuntatautilain vastaista tietääkseni.
Hallituksen täytyy noudattaa Suomen lakeja. Nyt etäkoulun ehdot eivät täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti koulut avataan, kun vanhemmat voivat niiiiiiiiiin huonosti nyt, että lasten pitää päästä pois kotoa.
Just just! Hallituksen perusteluissa ontuu kaikki. Todellinen syy on saada tauti leviämään...se on kyllä tartuntatautilain vastaista tietääkseni.
Hallituksen täytyy noudattaa Suomen lakeja. Nyt etäkoulun ehdot eivät täyty.
No tuo nyt on ihan selittelyä! Tietenkin etäkoulu ois voinu jatkua 11 päivää. Ne haluaa, että tauti leviää. Eikö se tullu jo selväksi
Onkohan kysytty extroverteiltä lapsettomilta sinkuilta? Kaikki kontaktit ja harrastukset jäissä. Työt etänä ja perheelliset eivät jaksa soitella tai chattailla. Kokeilkaapa tällaista yksinoloa useampi viikko ja kertokaa sitten ahdistaako!
Suomalaiset ovat pääsääntöisesti introverttia kansaa, joita eristäytyminen ei lainkaan haittaa. Itsekin olen nauttinut täysillä ja nyt ketuttaa kun pitää mennä kuuntelemaan teinien rutinaa kaikista rajoituksista, mitä siellä koulussa nyt on...
En ole siis laiskotellut, vaan olen ollut etänä opettamassa ja teinit ovat paaaljon mukavampia verkon välityksellä. Ja ahkerampia.
Eihän meillä mitään lockdownia ole ollut, ne joiden pää ei kestä ovat lähteneet ulos ja kyläilemään kaltastensa luo.
Luin äsken ruotsalaisista vanhuksista, jotka ovat niin kauhuissaan (ehkä aiheestakin) koronan saamisesta, että eivät laske edes kodinhoitajia sisälle. Vaikka yhdessä kunnassa tehtiin uusi pikalaki, että kahdessa viikossa ei saa käydä 10 eri hoitajaa vanhuksen luona, kun yksi 90-vuotias kertoi, että hän ei saa tavata ainoaa lastaan, mutta hänen luonaan saa käydä 14 eri kotihoitajaa 2 viikon jaksossa.
Nythän Löfven lupasi vanhustenhoitoon lisää hoitajia, jopa koulutettuja hoitajia, siellähän ei ole tapana ollut kysyä todistuksia, niinkuin meidän haukutussa vanhustenhoidossa.
Ihan hyvin tässä on jaksanut ja voi jatkaa, niin kauan kuin tarvis on. Suomalaisille eristäytyminen voi olla helpompaa, kuin monille muille. Lapsetkin ovat vielä ainakin viihtyneet hyvin kotosalla.
No ei kai, suomalaiset arvostavat omaa rauhaa enemmän kuin muut. Se on meillä veressä. Kaikenlaisilla jallahabibi äbäläwäbälöillähän se on toisin.
On tämä minusta ollut hyvin raskasta.
En tykkää tästä eristäytymisestä yhtään. On ikävä normaalia touhukasta elämää. Mutta mä en olekaan kovin introvertti. Saan energiaa ihmisten tapaamisista.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kysytty extroverteiltä lapsettomilta sinkuilta? Kaikki kontaktit ja harrastukset jäissä. Työt etänä ja perheelliset eivät jaksa soitella tai chattailla. Kokeilkaapa tällaista yksinoloa useampi viikko ja kertokaa sitten ahdistaako!
Näin introverttinä on todella vaikea samaistua ihmiseen, jota ahdistaa olla kotona ilman kontakteja ja harrastuksia. Se tuntuu käsittämättömältä. Minulle se on ihanaa hermolepoa.
Minulta ihmisten tapaaminen siumis vie energiaa. Olen sina ihan loppu, jos joudun tapaamaan ihmisiä ja tarvitsen siitä paljon palautumisaikaa yksin kotona.
Joidenkin valitus siitä, ettei kestä karsnteenia, kuulostaa minun korviini siltä, että heissä on jotain vikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin introverttinä on todella vaikea samaistua ihmiseen, jota ahdistaa olla kotona ilman kontakteja ja harrastuksia. Se tuntuu käsittämättömältä. Minulle se on ihanaa hermolepoa.
Onko kaikki introvertit ihan empatiakyvyttömiä?
Näitä vastauksia kun lukee, niin tuntuu ihan siltä.
Miten huono mielikuvitus ihmisillä oikein on?
Varmaan jo niillä varsinkin, joilla ei ole säästöjä ja asuntovelkaa on maksettava eikä tietoa, milloin saa korvauksia mistäkin.