Mihin lakiin perustuu Finnairin oikeus pakottaa matkustajille maskit?
Kiinnostaisi tietää juridinen puoli tässä... Finnairhan ei noita maskeja tarjoa, vaan velvoittaa matkustajat itse hankkimaa nuo?
Kommentit (68)
Tarvitaanko siihen lakia? Eikö jokainen voi ihan itse päättää, pääseekö meidän kauppaan/lentokoneeseen millä varustuksella. Kun 70-luvulla piti olla baarissa kravatti, niin ei sekään lakiin perustunut.
En tiedä. Varmaan samaan mihin perustuu Finnairin oikeus päättää, minkä kokoiset laukut saa tuoda koneeseen, ja kieltää terävien esineiden ja nesteiden tuominen matkustamoon?
Missähän se maskien käyttö on määrätty?
Ei kai siihen mitään lakia tarvita. Lipun ostaessaan sitoutuu ehtoihin ja jos niitä ei noudata, tulee todennäköisesti jätetyksi terminaaliin kun kone nousee ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko siihen lakia? Eikö jokainen voi ihan itse päättää, pääseekö meidän kauppaan/lentokoneeseen millä varustuksella. Kun 70-luvulla piti olla baarissa kravatti, niin ei sekään lakiin perustunut.
Eli HSL voisi päättää itsenään ettei busseihin pääse ilman maskia? Tai VR?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen mitään lakia tarvita. Lipun ostaessaan sitoutuu ehtoihin ja jos niitä ei noudata, tulee todennäköisesti jätetyksi terminaaliin kun kone nousee ilmaan.
Lippuhan voi olla ostettu jo aikoja sitten?
Ei mihinkään lakiin, vaan yrityksen oikeuteen valita asiaakkansa ja ehdot, joilla tarjoaa näille palveluita. Laki sitten rajoittaa tätä yrityksen vapautta esim. niin, että asiakkaita ei saa valikoida syrjivällä tavalla. Maskien vaatimista mikään laki ei rajoita, joten yritys on vapaa vaatimaan niitä. Viime kädessä kyseessä on sopimusvapaus, eli Finnair saa tehdä asiakkaidensa kanssa sellaisia sopimuksia kuin haluaa.
Maskithan voi olla mitä tahansa kuraa.
Jos Finnair tarjoaisi itse kunnon maskit, niin olis paljon parempi.
Onko ap taas se sama jäärä, joka on ihan tuohduksissaan perustuslaillisten oikeuksiensa rajoittamisesta pikkuflunssan takia?
Määrään, että ravintolaani ei saa tulla ilman sinistä paitaa.
Ei ole olemassa lakiin perustuvaa oikeutta saada lentää Finnairin lennolla. Finski on yksityinen yritys ja saa itse määritellä tarjoamansa palvelun ehdot. Nyt tarjoaa lentopalvelua vain maskillisille. Saat aivan itse valita hyväksytkö ehdot vai et. Jos et hyväksy, et käytä Finskiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Varmaan samaan mihin perustuu Finnairin oikeus päättää, minkä kokoiset laukut saa tuoda koneeseen, ja kieltää terävien esineiden ja nesteiden tuominen matkustamoon?
Ei noi mitään Finnairin sääntöjä ole.
Laukuista päättävät itse mutta ei muusta.
Vähän samaan tapaan kuin vakuutat check inniä tehdessäsi, että et tuo mitään tulenarkaa mukanasi koneeseen tai jos tuot niin pääsysi lennolla voidaan evätä.
Mietin vain, että maskiahan ei tarvitse pitää silloin kun syö, eli mikä hyöty tuosta nyt sitten on? Eiköse virus tartu siinä kun kaikki vuorollaan mässyttää eväitään naamariin ja sen jälkeen on kiire vessaan?
Itse en aio lentää niin kauan kun on maskipakko - ahdistaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa lakiin perustuvaa oikeutta saada lentää Finnairin lennolla. Finski on yksityinen yritys ja saa itse määritellä tarjoamansa palvelun ehdot. Nyt tarjoaa lentopalvelua vain maskillisille. Saat aivan itse valita hyväksytkö ehdot vai et. Jos et hyväksy, et käytä Finskiä.
Spot on!
Hyvää rentouttavaa lentoa vaan teille ulkomaille lähtijät! Näin se pää taas tuulettuu!
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään lakiin, vaan yrityksen oikeuteen valita asiaakkansa ja ehdot, joilla tarjoaa näille palveluita. Laki sitten rajoittaa tätä yrityksen vapautta esim. niin, että asiakkaita ei saa valikoida syrjivällä tavalla. Maskien vaatimista mikään laki ei rajoita, joten yritys on vapaa vaatimaan niitä. Viime kädessä kyseessä on sopimusvapaus, eli Finnair saa tehdä asiakkaidensa kanssa sellaisia sopimuksia kuin haluaa.
Meinaatko että julkiset liikenneyhtiöt voivat täysin vapaasti määrätä ihan mitä tahansa?
Yrityksellä on myös velvollisuus suojella omia työntekijöitään. Työsuojelulaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli HSL voisi päättää itsenään ettei busseihin pääse ilman maskia? Tai VR?
Lähtökohtaisesti kyllä voisi. HSL ja VR ovat kuitenkin sitoutuneet järjestämään julkisen liikenteen pääkaupunkiseudulla, ja näihin sopimuksiin voi liittyä rajoituksia heidän vapaudelleen valikoida asiakkaitaan. Kyseessä on silloin HSL:n ja pääkaupunkiseudun kuntien välinen sopimusasia.
Siinä portilla on määrätty. Jos kaikki lentoyhtiöt vaatii matkustajilta maskia, olet aika pian siellä saastaisten koronanlevittäjälentoyhtiöiden joukossa, jollet toimi samoin. Tässä ei ole kysymys laista,vaan siitä että konkurssin partaalla olevat yhtiöt haluavat tehdä matkustamisesta taas turvallista tai ainakin turvallisen oloista kriisin jälkeen.
Mihin lakiin perustuu Finnairin pakko ottaa maskiton matkustajaksi?