Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi miellyttämisenhaluun ja kritiikin esittämisen pelkoon? Vertaistukea?

Vierailija
12.05.2020 |

Kokemuksia kaipailen tilanteeseen, jossa ihminen yksinkertaisesti on niin miellyttämisenhaluinen, ettei halua sanoa eriävää mielipidettä tai asioiden kritisointi on vaikeaa. Olen itse tällainen ja olen koittanut jotenkin kehittää omaa toimintaani, että joskus sanoisin oikeasti mielipiteeni.

Esimerkiksi opinnoissani rohkaistuin lopulta ja kommentoin kriittisesti erään ryhmätyön jäsenen osallistumista työmme tekemiseen (hän on esimerkiksi sopinut muuta menoa kun pitäisi esitellä ryhmän tuotoksia ja osallistua keskusteluun tai ei ylipäätään nosta tikkua ristiin asioiden eteen ja hänen kantansa lähes kaikkeen on ”emmä tiiä, hehe”). No hän tietysti närkästyi kun mainitsin työn etenemisestä ja yhteisen panostuksen puutteesta ja lopulta minä itse tunsin kamalaa syyllisyyttä, että miksi ihmeessä sanoin tuosta ja teen asioista vaikeita. Eli minun päässäni tein nyt itsestäni hankalan ja kamalan ihmisen kun menin ja annoin jollekin kriittistä palautetta. Miten päästä eroon tällaisesta toimintamallista? Kokemuksia kaipailisin vastaavista tilanteista?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö ryhmän muiden jäsenten mielipidettä hänen toiminnastaan?

Joskus tuollaisen kritiikin esittäminen on helpompaa yhdessä, toki rakentavaan sävyyn esitettynä. 

Sinun pitää vain muistaa että kyllä sinulla on oikeus ilmaista oma mielipiteesi. Se on niin yksinkertaista. Yksin tai ryhmässä, tilanteessa kuin tilanteessa. 

Vierailija
2/2 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyitkö ryhmän muiden jäsenten mielipidettä hänen toiminnastaan?

Joskus tuollaisen kritiikin esittäminen on helpompaa yhdessä, toki rakentavaan sävyyn esitettynä. 

Sinun pitää vain muistaa että kyllä sinulla on oikeus ilmaista oma mielipiteesi. Se on niin yksinkertaista. Yksin tai ryhmässä, tilanteessa kuin tilanteessa. 

Kiitos. Ongelmana on myös se, että kolme muuta ryhmän jäsentä ovat parhaita kaveruksia ja on vaikeaa jotenkin lähestyä näitä kahta, sen yhden ryhmäläisen ”selän takana”. Mutta olet oikeassa, minulla on oikeus mielipiteeseeni, sen esittäminen tuntuu vaan niin vaikealta joskus ja varsinkin sillon, jos ei saa muilta tukea mielipiteelleen ja kas siinäpä taas kiteytyi ongelmani. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla