Kuinka paljon talon rakentaminen oikeasti maksoi talopaketin hinnan lisäksi?
Ymmärrän, että hintaan vaikuttaa moni tekijä, mutta kiinnostaisi suunnilleen arvioida, kuinka paljon joutuu ottamaan lainaa talopaketin lisäksi. Tarkoituksena tehdä itse niin paljon, kuin tällainen peruspulliainen voi, mutta kääntyä mahdollisimman paljon ammatti-ihmisten puoleen.
Miten teillä on käynyt?
Kommentit (27)
Täällä Helsingissä tontti maksaa saman verran kuin pienehkön talon paketti.
Ostin -09 vanhan kunnon kivitalon alle 169000€ muistaakseni. Ihan just olen maksanut pois ja hyvä on talo ollut. 2+2 koiraa vuosien aikana kun parkettia kuluttaneet niin sen hionta on nyt edessä. Mökin rakensin ja huomasin ettei ole minun juttu koko taloa tehdä kun niitä on valmiina myös.
Vierailija kirjoitti:
Talopaketti on kolmannes koko hinnasta.
Riippuu täysin sen valmiusasteesta ja tontin hinnasta. Myös "avaimet käteen"-toimitus on talopaketti.
Kokemuksia vuodelta 2024 pk-seudun ulkopuolelta?
2024-2025 kustannustasolla 2500e-2800/m2 (puuranka ja puuverhous) ja 3200-3500€/m2 kivitalo (Maatyöt, täytöt, rakluvat perustukset, liittymät ja päälle valmis talopaketti). Keräsin viime vuonna 12:lta rakennuttajaperheeltä hintatietoja. Ahkeralla omalla työllä ja sisäpintojen ja mukavuuksien tasoa laskemalla saa toki jonkin verran pienemmäksi.
plus tähän tontti päälle, 20-100teur missä onkin ja minkä kokoinen
Säästin 90 tonnia kun tein itse paljon. Muuten maksoi siinä 250000 hujakoilla.
Onko kyseessä avaimet käteen talo vai sateelta suojaan runkopaketti? Vaikuttaa aika paljon.
1. talomme oli pelkkä runkopaketti ja muut rakennusmateriaalit tuli irtotavarana. Paketin hinta 42 000€
Kun talo oli valmis rahaa oli mennyt 170 000€ eli paketin osuus 1/4. Tuohon sitten tontti ja pihatyöt päälle.
2. talomme oli avaimet käteen, maksoi 268 000€ ja sisälsi maatyöt, perustukset, sorat pihalle. Lisäksi sitten luvat, työmaasähkö, liittymät, pihatyöt, autotalli-varasto yhteensä 70 000€. Vuokratontti
Ei niitä oikein voi vertailla.