Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon talon rakentaminen oikeasti maksoi talopaketin hinnan lisäksi?

Vierailija
12.05.2020 |

Ymmärrän, että hintaan vaikuttaa moni tekijä, mutta kiinnostaisi suunnilleen arvioida, kuinka paljon joutuu ottamaan lainaa talopaketin lisäksi. Tarkoituksena tehdä itse niin paljon, kuin tällainen peruspulliainen voi, mutta kääntyä mahdollisimman paljon ammatti-ihmisten puoleen.

Miten teillä on käynyt?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontti maksaa - ihan eri hintainen Espoossa, Helsingissä, Vantaalla ja Takahikiällä (kuvitteellinen paikka).

Vierailija
2/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talopaketti maksoi 340 000€ ja lisäksi meni vielä 90 000€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopaketti on kolmannes koko hinnasta.

Vierailija
4/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaimet käteen-paketin hinta + 100 000€, voi olla myös enemmän jos esim joutuu paaluttamaan. Paketeissa on myös eroa. Joillakin toimittajilla esim lämmönlähde ei kuulu avaimet käteen hinnat alkaen-hintaan...

Vierailija
5/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä levyvalmis talopaketti maksoi 120 000 ja siihen päälle meni 200 000. Asuinpinta-ala 130m2 ja 30m2 autokatos/varastorakennus talossa kiinni

Vierailija
6/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä levyvalmis talopaketti maksoi 120 000 ja siihen päälle meni 200 000. Asuinpinta-ala 130m2 ja 30m2 autokatos/varastorakennus talossa kiinni

Ja tehtiin kaikki paitsi sähkö/putki/iv/maanrakennustyöt ja sokkeli itse. Ja vuokratontille.

Vierailija
7/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti rakentaa, oli jo tonttikin katsottuna ja tavattiin erittäin monta talomyyjää ja istuttiin heidän kanssa monta tuntia puolen vuoden aikana ja kyseltiin tarjouksia. Lopulta tuntiin siihen tulokseen, että tuo projekti tulee meille liian kalliiksi. Meillä olisi ollut kyseessä siis muuttovalmis. Ei itse osata tehdä mitään, joten siinäkään ei olisi ollut mahdollista tinkiä hinnasta, mutta jos teette itse niin teillä luultavasti hinta erilainen. Toisaalta ei tuo todellakaan kerro koko projektin hintaa ja ihan mahdotonta täällä vertailla kun siihen vaikuttaa talomalli mitä olette miettineet, tontti, tontin maaperä joka määrittää rakennustavan ja sen myötä maatöiden hinnan jne. Ei tuossa ole oikotietä. Teidän täytyy olla yhteydessä talomyyjiin ja vertailla hintoja ja kysellä maarakennusurakoitsijoilta tarjouksia ja tehdä siitä päätökset. Voin muuten sanoa, että tarjousten vertailu on todella hankalaa ja niissä saa olla tarkkana. Hinta voi jollain olla kovempi, mutta siihen kuuluukin hieman paremmat materiaalit jo lähtökohdiltaan ja toisaalta taas toinen voi olla näennäisesti halvempi, mutta kaikki pienet muutokset maksaa ekstraa. Olen itse oikeastaan helpottunut, että tuosta projektista luovuttiin, mutta onnea teille matkaan. :)

Vierailija
8/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tontti maksaa - ihan eri hintainen Espoossa, Helsingissä, Vantaalla ja Takahikiällä (kuvitteellinen paikka).

Luultavasti kaikki ymmärtävät että tontti maksaa. 😊

Vierailija
9/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopaketteja on todella erilaisia. Osa aikalailla valmiita avaimet käteen paketteja ja osa taas sellaisia joissa vaikka säältäsuojaan paketti (seinäelementit pystytetään rakentajan tekemille perustuksille ja katto päälle. Loput tavarat läjässä pihalla ja itse siitä rakennellaan sitten. Ja tietty kalliimmat sisustuskamppeet eivät kuulu tällaiseen pakettiin.

Me rakennettiin pitkästä tavarasta itse. Muta vastaavasta säästä suojaan talopaketista pyydettiin tarjous. Tarjous oli noin 66000€. Omasta puusta pääosin itse kaikki rakentaen kulut taloon noin 100000€ Ei sisällä tontin hintaa.

Vierailija
10/27 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopaketin (avaimet käteen) lisäksi 80000+ autotalli+ piha. Eli ilman tonttia lähes tuplahinta. Taloon tehtiin kyllä paljon parannuksia ja muutoksia mitkä maksoi extraa

Vierailija
11/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talopaketti on kolmannes koko hinnasta.

Riippuu toimituslaajuudesta tietenkin :). Vastaavana mestarina kun olen itse laatimiani kustannusarvioita ja niiden toteutumia käynyt läpi, niin täällä Tampereen lähikunnissa asemakaava-alueella rahaa on palanut kolmen eri n. 200t€ hintaluokan ja n. 150krm2 "avaimet käteen"  talopaketin lisäksi tonttiin X €, liittymiin n. 13.000€, rakennuslupiin 2500-3000€, vastaava työnjohtaja + pääsuunnittelija 4500€-5000€, KVV/IV työnjohto 500-1000€, maanrakennustyöhön 15.000-25.000€, pihatöihin 6000-10.000€. Nämä siis ns. perustasoon tehtynä ja maanvaraisin perustuksin (ei paalutusta). Sitten kun halutaan aitaa, pientä varastoa, kiveystä/asfalttia, parempaa puutarhaa, isompaa terassia, niin sitten hinta nousee. Sitten jos omaa työpanosta pystyy ja ehtii antaan, niin sillä tietenkin noista pihatöistä saa hintaa painettua vähäsen alas. 

Vierailija
12/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa ihan hiton paljon liikaa. Venyttämään budjetti niin äärimmilleen kuin persaus kestää ja lisätkää siihen vielä 100 000. Sitten ollaan lähellä.

Vierailija
13/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli maksettu kolmio Vantaalla, joten ne rahat käytettiin rakentamiseen. Tontti 1500m2 ostettiin 1992 kovalla tinkaamisella edullisesti. Tontti maksettiin pois vuosien aikana ennen kuin päästiin rakentamaan.

(1992) oli lama. Rakentaminen alkoi 1997. Pitkästä puusta rakennusfirma teki talon siihen malliin, että päästiin tekemään sisätöitä. Talo on kaksi kerroksinen ja arkkitehdin suunnittelema. Pohjatyöt tehtiin miehen kanssa yhdessä ja ekan kerroksen muuraukset. Sähkötyöt teki miehen kaveri miehen kanssa yhdessä. Mies teki LVI työt. Rinnetontille ei löytynyt valmista mieluista talomallia.

Kaikista tarvikkeista pyydettiin tarjouksia. 2000 muutimme taloon ja velkaa ei ollut yhtään. Talo on lujalle kalliolle tehty ja olemme tyytyväisiä edelleen tähän meidän kotiin. Ei ole ollut vuosien varrella mitään ongelmia.

Vierailija
14/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö lienee valmis talo=3*talo paketin hinta.

Vierailija
15/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kalliin kuuloista! Onpa harmi. Pitäisin kovasti oman talon rakentamisesta, mutta en kyllä tiedä miten meidän tuloillamme olisi varaa, vaikka kumpikin työssäkäyviä olemmekin...

Vierailija
16/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tontin hinnan päälle vielä tämä? Taitaa haaveet kaatua. T. Ei ap, vaan toinen rakentamisesta haaveileva

Vierailija
17/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksoi kaikkineen lisäksi 110 000.

Mutta halvimmillaan olisi todella kitsastellen ja kaikesta luopuen voitu saada reilu 60 000 lisäämällä tämä paketti ( jokuhan esim. saattaa rakentaa peritylle tontille, jättää pihatyöt tai talon lisäjutut vähemmälle, yms.)

Vierailija
18/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten ostimme pienen (106 m2 asuintilaa) talopaketin, tontti oli jo. Loppuhinnaksi talolle tuli 110 000 € perustuksineen ja tehtiin todella paljon itse. Toiset 15 000 ja autotallirakennus/varastot lisäksi. 

Vierailija
19/27 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tontin hinnan päälle vielä tämä? Taitaa haaveet kaatua. T. Ei ap, vaan toinen rakentamisesta haaveileva

Em tarkoittaa nyt säältä suojaan pakettia missä on vain ulkoseinät ja katto ja vuoden työt materiaaleina. Tuohon sitten maatyöt, luvat ja liittymät, kalusteet, tapetit, parketit ja maalit, autotalli, terassit ja piha. Äkkiä tulee 3x. Plus tontti.

Meillä oli tontti 84000, avaimet käteen 120m2 talo 270000, autotalli 50000 ja mitä nyt pihaan, asfalttiin ja kivetyksiin on mennyt - ehkä 7000e. Yhteensä 411000€

Vierailija
20/27 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kahdesta projektista

2022 projekti

140m2 huoneistoala 360000€,

maatyöt,perustukset 100000€

pihatyöt 40000€

140m2 yhteensä 500000€

2019 projekti

250m2  yhteensä 500000€