Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Ympäri vuoden lauantaisin tuoreen pullan tuoksu. Kesällä kaadetun heinän tuoksu.
Viikonloppuaamuisin tosi usein heräsi tuoreen pullan ja kahvin tuoksuun. Mutta sitäkin ihanampi oli kesäilta johon sekoittui saunan ja tuoreen koivuvastan ja lämpiämään laitetun grillin tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Se vaaleanpunainen juotava antibiootti
Tämä..mä en voi juoda energiajuomia kun mun mielestä ne haisee samalta
Mäntysuovan tuoksu, rakastin mattojen pesemistä äitin kanssa :)
Ruusunmarja tee - tätä juotiin aina mummin kanssa
Lakupiiput joita saatiin karkkipäivänä lauantaisin.
Savu. Mummolassa oli rannassa savusauna jota kesäisin usein lämmitettiin.
Savun tuoksu pakkassäässä, kun joku lämmittää puilla taloaan. Ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaaleanpunainen juotava antibiootti
Tämä..mä en voi juoda energiajuomia kun mun mielestä ne haisee samalta
Jossain limsassa sama haju.
Vierailija kirjoitti:
Jouluisin ihana hyasintin tuoksu, nykyisin nekään ei tuoksu ellei laita nenää niihin kiinni.
Tuoksuvat voimakkaasti.
Hajuaistin katoaminen indikoi kuolemaa noin viiden vuoden sisällä. Aivot rappeutuvat ja ekana menee hajukeskus.
Tuoksumuisto on yhdyssana, samoin Nivea-voide.
Lapsuuden tuoksut ovat äidin tekemien ruokuen tuoksuja. Senkin katkun muistan, kun isä veteli Valttia saunanlauteisiin vaikkei olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mikä suloinen ketju. Niin monet näistä mainituista tuoksuista liittyvät lapsuuteen. Ihania.
Minustakin tämä on suloinen ketju ja monilla on juuri samat muistot lapsuuden tuoksuista kuin minullakin. Samat vuosikymmenet, kun oli Vitalista ja oikeat vuodenajat, niin että kevään tulon pystyi kevätiltoina haistamaan, sulaneen lumen alta maan hajun. Lumoutuneena luin ennen kuin tuli muutamia rumia kommetteja. Mutta ei välitetä niistä. Kaikkein surullisinta on kuitenkin se, jos heillä ei ole kauniita lapsuuden tuoksumuistoja eikä muitakaan muistoja. Monet näistä muistoista tuntuvat liittyvän kesään ja mummolaan.
Ulkosaunan tuoksu tuo mieleen lapsuuden kesät ja mummolan.
Terva, savu, havumetsä, kerosiini. Nuo nyt äkkiseltään tuli mieleen.
Lievään homeen hajuun sekoittuva paistuvien lettujen tuoksu keittiöstä.
Opium-hajuvesi, jota äiti laittoi juhliin. Nykyään ei ole enää niin vahvoja hajuvesiä melkein kenelläkään, ei äidilläkään :)
Kesämökin saunan pukuhuoneen haju, kaihoisa ja unohtunut. Vanhat lelut ja uimarenkaat siellä penkin alla vuosikymmenestä toiseen. Naulassa roikkuvat virttyneet vanhat uimapuvut, jotka vielä mökillä välttävät. Kuolleet paarmat ikkunanpuitteissa.
Mulle tulee tuosta aina mieleen Lauri Viidan runon säkeet:
Kun olen kuollut, kun olen kuollut.
Kesä jatkuu. Kesä.
Jaxuhalit<3