Italiassa lapset eivät kiroile ja haistattele aikuisille
Roomalainen vaikuttaa kohteliaalta. Vaikutelma on sikäli oikea, että italialaisten kanssakäymistä säätelevät monet kohteliaisuusmuodollisuudet, jotka he oppivat jo nuorina. Alle kouluikäinen lapsikin osaa kehua leikkikaverinsa äidille, kuinka rouvan koti on hienosti sisustettu, ja kysyä kohteliaasti lupaa saada käyttää kylpyhuonetta tarpeen yllättäessä.
Kommentit (63)
Italiassa aikuiset "vauvat" ovat ongelma
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016042821486485
Vierailija kirjoitti:
Muualla ei 'suuna,päänä' kirjoitti:
Eivät Italiassa, eivätkä kyllä missään muuallakaan missä vain jonkinlaista kotikasvatusta jälkikasvulle annetaan vanhempien taholta .
(Suomi taitaa kyllä kaikista maista olla se aika huono esimerkki siinä sarjassa)
Ei tule kyllä mieleen Suomen lisäksi toista maata, missä lapset olisivat niin avoimesti törkeitä vieraitakin aikuisia kohtaan. Kehitysmaissakin yleensä on jonkinlainen käytöskulttuuri.
Niinkö? Missä ihmeessä mahdat asua? En ole itse törmännyt tuollaiseen käytökseen ollenkaan.
Italiassa lapsille ei haistatella kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa asuva ystäväni on kertonut miksi: saavat aika nopeasti litsarit molemmille poskille. Sattuu sen verran, ettei tee mieli haistatella.
Eli ruumiillinen kuritus toimii oikeasti.
Taas kerran Suomi on paska ja muut on parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa asuva ystäväni on kertonut miksi: saavat aika nopeasti litsarit molemmille poskille. Sattuu sen verran, ettei tee mieli haistatella.
Kyllä se joskus toimii. Itse kävin pienenä räpläämässä uunin nappuloita, vaikka kiellettiin ja uskoin vasta kun sain tukkapöllyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toimii, jos se tehdään oikein ja hyvästä syystä. On aivan uskomatonta sheissea väittää että KAIKKI kuritus olisi AINA väärin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee pahemman luokan k*sipääkulttuuri, joka on päässyt riistäytymään käsistä niin pitkälle että jo lapsillekin jaetaan sitä oppia. Saat olla niin k*sipää muille kuin ikinä jaksat kehtaat ja haluat (eikä sinussa tietenkään ole koskaan mitään vikaa etkä tee mitään väärää, eikö niin!?), mutta auta armias kun k*sipäisyytesi takia saat kerran turpaasi (ihan syystä ja oikeutetusti) niin sitten alkaa hirveä itku ja uhriutuminen. Muualla maailmassa sentään vielä opetetaan käyttäytymään pienestä pitäen.
TÄMÄ. Niiiiin tämä.
No Italia on hieman erilainen maa kuin Suomi.
Täällä perheet kökkii keskenään ja kaikki sosiaaliset suhteet minimoidaan. Jokainen on omissa huoneissaan. Ei käydä missään niin ei tarvitse osata käyttäytyäkään.
Vierailija kirjoitti:
No Italia on hieman erilainen maa kuin Suomi.
Täällä perheet kökkii keskenään ja kaikki sosiaaliset suhteet minimoidaan. Jokainen on omissa huoneissaan. Ei käydä missään niin ei tarvitse osata käyttäytyäkään.
No tämähän se juuri. Metsäläiskansaa suomalaiset ovat.
Eikä Venäjällä, siellä lapset ja nuoret osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46, tasan kerran elämässäni olen kuullut lapsen haistattelevan aikuiselle. Tämä tapahtui 80-luvun alkupuolella, kun naapurirapun hulttioperheen tyttärellä paloi käämit kerrostalokyttääjään. Joten en usko että se on kovin yleistä Suomessakaan.
Aijaa, aika hyvin olet sitten sulkenut joko korvasi tai todella välttänyt tilanteet. Olen itse kymmeniä kertoja todistanut tilanteita joissa on nuoret haistatelleet ohikulkijoille, yläasteella luokissa kyllä oppilaat haistatteli opettajille päivittäin. Itsekin ollut kadulla kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ei 'suuna,päänä' kirjoitti:
Eivät Italiassa, eivätkä kyllä missään muuallakaan missä vain jonkinlaista kotikasvatusta jälkikasvulle annetaan vanhempien taholta .
(Suomi taitaa kyllä kaikista maista olla se aika huono esimerkki siinä sarjassa)
Ei tule kyllä mieleen Suomen lisäksi toista maata, missä lapset olisivat niin avoimesti törkeitä vieraitakin aikuisia kohtaan. Kehitysmaissakin yleensä on jonkinlainen käytöskulttuuri.
Sanotaanko nyt näin että meillä on amerikkalainen tapakultuuri saapunut tänne.
Eli jos sulla on varaa, niin voit käyttäytyä ihan miten vaan. Se kuuluu yksilönvapauksiin.
Minusta se on ihan hieno arvo sinällään.
Ei tartte pokkuroida köyhille tai muillekaan.
Pääomana joko fiksuus, voimat tai raha.
Näillä voi jo aika pitkälti päättää miten käyttäytyy muita kohtaan.
Mielestäni tavalliset amerikkalaiset ovat aika ystävällisiä usein, suomalaiset eivät niinkään.
Suomalaisissa ja amerikkalaisissa ei ole mitään samaa. En löydä maapallolta toista kansaa joka olisi samanlainen kuin suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee pahemman luokan k*sipääkulttuuri, joka on päässyt riistäytymään käsistä niin pitkälle että jo lapsillekin jaetaan sitä oppia. Saat olla niin k*sipää muille kuin ikinä jaksat kehtaat ja haluat (eikä sinussa tietenkään ole koskaan mitään vikaa etkä tee mitään väärää, eikö niin!?), mutta auta armias kun k*sipäisyytesi takia saat kerran turpaasi (ihan syystä ja oikeutetusti) niin sitten alkaa hirveä itku ja uhriutuminen. Muualla maailmassa sentään vielä opetetaan käyttäytymään pienestä pitäen.
Tässä on oikeasti perää. Suomessa saa suustaan päästää vaikka mitä ja harrastaa henkistä väkivaltaa maailman tappiin asti. Niin parisuhteessa, koulussa kuin vapaa-ajalla kaveriporukoissa, netissä ja livenä. Siihen ei puututa rankalla kädellä ja harvoin päätyy edes oikeuden eteen vaikka toisen elämä olisi mennyt pilalle. Mutta jos sen henkisen väkivallan uhrin päässä lopulta naksahtaa kun ei enää kestä sitä suorasanaista kuran kaatamista niskaan ja vetäisee kerran turpaan tai edes huitaisee, kääntyy koko maailma päälaelleen ja iltasanomia myöten uutisoidaan kuinka joku on nyt lyönyt kumppaniaan. Se paskan kaataja uhriutuu että HÄNTÄ ON NYT LYÖTY MITEN TÖRKEÄÄ. Ja sitten on poliisit ja rikosilmoitukset tulilla ja saat syytteen pahoinpitelystä.
Itse olin vuosia kiusattu ja olisin miljoona kertaa mielummin ottanut turpaani kuin kuunnellut sitä nöyryytystä, haukkumista ja maineen pilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Taas kerran Suomi on paska ja muut on parempia.
Totuuden lukeminen ei välttämättä ole aina mukavaa, mutta hyödyllistä se kyllä on, jos kerran asialle yleensä on jotain tehtävissä .
Tässä tapauksessahan aivan kaikki asiassa riippuu ihan juuri ainoastaan ja vain niistä omista tekemisistä ja omista sanoista (lapsensa parissa) joten ainoa tilanteeseen vaikuttaja ja sen muuttaja omalta kohdaltaan on jokainen vanhempi.
He nimenomaan ovat avainasemassa kaiken muutoksen ovella kasvatusasioissa.
Vilkaisu peiliin voisi siis vähän virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se haistattelu loppuu täälläkin päin kun pieksää kunnolla sairaalaan.
Joo mutta se pitää aloittaa jo nuorena ja kollektiivisesti. 2 vuotiaasta lähtien kun saa joka taloudessa litsaria niin oppii ymmärtämään, että aikuisille ei v**ttuilla. Ei kotona eikä v**ttuile naapurinkaan lapsi kotonaan.
Ei lapsia tarvitse väkivallalla kasvattaa. Itse en ole koskaan saanut selkääni, kuten ei lapsenikaan. Silti väitän, että itse olin kiltti ja hyväkäytöksinen, kuten myös omat lapseni.
Tarvitsee vain opastaa, ohjeistaa ja toistaa ja tärkein: OMA ESIMERKKI. Myös vieraille lapsille voi antaa esimerkkiä, sen sijaan että tiuskii ja kiukuttelee näille. Väkivaltaa tarvitsevat vain ne, jotka eivät viitsi neuvoa ja opastaa ja varsinkin jos se oma esimerkki ei ole mistään kotoisin.
Minulla on kolme lasta jotka ovat hyväkäytöksisiä vaikka ei asutakaan Italiassa. Se johtuu kotikasvatuksesta ja hyvästä esimerkistä minkä ovat saaneet kotoa.
63 jatkaa. Lapset ovat nyt nuoria aikuisia , on ollut murrosiät sun muut kaudet joten voin sanoa että kasvatus ja esimerkki ovat toimineet.
Niinpä, vastannee siinä sarjassa sitä Suomen tyypillistä Eurovision laulukilpailun jumbosijaa muiden kansojen hännänhuippuna.
(...no,kun kerran jonkun mittaisesta hännästä on puhe jonkunhan sitten sielläkin pitää olla) Onpahan sitten muillekin esillä se vältettävä,ikävä esimerkkitapaus kotikasvatuksen totaalisen puutteen vaikutuksesta ja seurauksista)