Kätilön vastauspalsta.
Kommentit (43)
Yleensä kaikki tehdään suunnilleen samalle paikalle samaan kohtaan tai vierekkäin klo 7-7.30 kohtaan.
klö
miksi ihmeessä mulle on sitten tehty epparit eri puolille? eka oikeelle ja sitten vasemmalle? eri sairaaloissa/eri maissakin.
Eri maa selittää tilanteen. Suomessa tehdään oikealle.
klö
Sori, eka viesti karkasi...
Onko mitään mahdollisuuksia, että erittäin allerginen äiti saisi täysin terveen lapsen?
On mahdollista. Jos vain toinen vanhemmista allerginen, lapsen allergisoituminen n. 30% uokkaa.
klö
Olipa helpottavaa kuulla. Itsellä jokapäiväistä elämää hyvin paljon rajoittava allergia, enkä haluaisi lapselleni samaa kohtaloa. Tiedätkö muuten, onko allergisoitumisen syyllä vaikutusta allergian periytymiseen? Itse olen tullut hyvin vaikeasti allergiseksi hometalossa asuttuani.
33
paljon on painanut lihavin synnyttäjä sun potilaana?
ja onko 30 kilon ylipaino liian suuri raskauteen?
ja mitä ongelmia on yleensä lihavan synnyttäjän kanssa?
Ajattelisin, että ns hankittu allergia ei periydy kuten geneettinen ominaisuus allergiaan. Varma en ole, mutta luulisin.
klö
Vierailija:
paljon on painanut lihavin synnyttäjä sun potilaana?ja onko 30 kilon ylipaino liian suuri raskauteen?
ja mitä ongelmia on yleensä lihavan synnyttäjän kanssa?
Tätä kysytään lähes joka kerta.
Lihavin on painanut yli 150kg, jonka vaakamme vielä näyttää, joten siihen verrattuna 30kg ylipaino ei ole vielä kovin suuri.
Riskejähän on sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, herkemppi todennäköisyys toxemiaan ja tietyt synnytysvauriot, jos sikiö iso. Puudutuksen laitto vpi olla mahdotonta kovin ylipainoisilla ja jos joutuu sectioon, haava paranee hitaammin. Tavallisesti kuitenkin kaikki menee hyvin.
klö
kun kysyin..ensi kertaa tule tämmönen kätilö juttu täällä vastaan,on tullut pyörittyä vasta vähän aikaan..
Minulla kaksi raskausmyrkytystä takana ( sama isä, pieni väli synnytyksessä ) Miten voi " estää" sen tuloa kolmannen kerran ? Kuinka suurella todennäköisyydellä tulee vielä seuraavassa raskaudessa ?
Älä nyt närkästy, kunhan totesin. En olisi vastannutkaan jos asia olisi hääirinnyt=)
klö
Vähäsuolaisella ruokavaliolla, hyvällä hapetuksella ja terveellisillä elämäntavoilla. Jos tulee, on tullakseen ja sitten ei puhkeamista voi itse estää. Toivotan, että saisit kokea normaalin raskauden.
klö
Tarkkaillaanko toksemian varalta raskausaikana tarkemmin kun normaalisti ? Vai edetäänkö siltä pohjalta että mitään ei tule ?
osaatko sanoa kuinka useasti vauva syntyy kyljellään. Minun esikoinen oli ensin avotarjonnassa, mutta sitten käänsi päätään ja syntyi poikkimitassa. Syntyyköhän toinenkin lapsi niin (odotan toista)?
Normaali seuranta muuten, mutta jos vähänkin alkaa oireita olaa, seurataan tarkemmin. Joskus aloitetaan ennaltaehkäisyyn ASA-hoito. 50mg Disperiniä päivässä.
klö
Silloin tällöin näin tapahtuu. Lantio on silloin tilava. Aivan sattumanvaraista on seuraavan lapsen tarjonta.
klö
Onko oksitosiinillä käynnistys rajumpaa kuin normaali synnytys tai muilla tavoinkäynnistetty ? Minulla käynnistetiin oksitosiinilla ja kivut oli käsittämättömät. Pelkään joutuvani siihen uudelleen. Paikat eivät olleet vielä mitenkään pehminneet, eli käynnistys ns. nolla tilanteesta
Vierailija:
Aika riskaabelia olisi minusta lähteä viemään läpi raskautta 1mm kohdun paksuudella. Jos repeämä tapahtuu kotioloissa tai sairaalan ulkopuolella, ei paljon ole tehtävissä. Sairaalassa voidaan tilanne pelastaa. Neuvottele vielä lääkärisi kanssa.
klö