Miksi aina haukutaan ihmisiä jolla on oikeasti faktat kunnossa ja tietävät mistä puhuvat?
Mitä olen täällä lähivuosina seurannut somemaailma, työpaikoilla ja muuten vain. Niin tuntuu että oikeasti viisaiden ja älykkäiden ihmisten päälle käydään oikein kimpussa. Mitä nyt näkee Facebookista, niin ne pahimmat ovat nämä 30-40 lippispäiset, alkoholisoituneita miehiä ja katkeran oloisia naisia.
Olen täällä siis seurannut ympäristöön ja yhteiskuntaan liittyviä asioita hyvin tarkasti ja myös jutellut näistä. Ihmiset ovat laiskoja eivätkä jaksa perehtyä asioihin, osataan vain huutaa :(
Ikävää ettei osata enää keskustella eikä haluta yhteistä hyvää.
Kommentit (25)
Jeesus sanoi: ne tulevat tekemään saman teille minkä ne tekivät minulle. Sillä totuutta ei heissä ole. He ovat Pimeyden lapsia.
Mutu ja naapurin reiska on aina paremmat tietolähteet, kuin tylsä tutkittu fakta.
Olen huomannut että nykyään on aika hiostavat oltavat jos on diplomaattinen, rauhallinen, pohdiskeleva ja looginen. Luonnonsuojelu, työpaikkakiusamisen lopettaminen aiheuttavat raivoa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi: ne tulevat tekemään saman teille minkä ne tekivät minulle. Sillä totuutta ei heissä ole. He ovat Pimeyden lapsia.
Ja kun on FAKTOISTA puhe niin luonnollisesti uskovaiset hyökkäävät heti tuputtamaan omia oletuksiaan.
Koska tässä typerässä maailmassa ei ketään kiinnosta se kenellä on oikeasti korkein tietotaito tai faktapitoisuus, vaan se KUKA sanoo mitäkin ja miten suosittu se sanoja on.
Ei kehitysmaissakaan johtajisto koskaan koostu mistään valtiotieteilijöistä ja taloustieteen tohtoreista jotka yhdessä pohtivat maan parasta, vaan sisäsiittoinen lähisukulaisten piiri jotka runnoneet itsensä väkisin valtaan tappamalla edellisen diktaattorin perheen. Ovat usein miltei lukutaidottomia, misogynistisiä, ja ÄO on n. 80. Mutta kun on rahaa aseistaa iso asejoukko niin minkäs teet heille.
Länsimaissa poliittinen järjestelmä on vain näennäisesti sivistyneempi, sillä aseellisen konfliktin sijasta valtaosassa maita upporikkaat oligarkit rahoittavat tiettyjä ehdokkaita ja nämä pääsevät vuosikymmen toisensa jälkeen päättäviin elimiin. Ei tosin onneksi päde Suomeen, mutta täälläkin lobbarit vahvasti pyrkivät samanlaiseen yhteiskuntaan jossa 99,9% ihmisistä elää ylläpitääkseen pientä 0,01% eliittiä yltäkylläisyydessä.
Olen kyllä toisaalta huomannut myös sen, että jos satut edes kerran olemaan väärässä niin se kyllä muistetaan ikuisesti ja sinua pidetään tyhmänä eikä ikinä uskota sitä mitä sanot. Yksi virhe ja sua ei oteta enää tosissaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylivertaisuusvinouma
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvoi osaamistaan.[1] Tämän voi katsoa johtuvan siitä, että kun yksilö ei hallitse taidon suorittamista, ei hän osaa myöskään arvioida osaamistasoa.[1] Kyse on siis metakognitiivisesta vajavuudesta eli kyvyttömyydestä arvioida oikein omaa taitotasoaan.[1] Aihetta tutkineen David Dunningin mukaan palautteen puute on eräs merkittävimmistä vääriin luuloihin johtavista tekijöistä.[1]
Erityisesti tiedollisia taitoja koskeva ylivertaisuusvinouma tunnetaan myös nimellä Dunning-Kruger-vaikutus sitä tutkineiden psykologien David Dunningin ja Justin Krugerin mukaan.[1] Dunning ja Kruger testasivat ihmisten käsitystä omasta huumorintajustaan, kielioppiosaamisestaan ja loogisesta päättelykyvystään.[1]
Eli mitä tyhmempi ihminen, sitä fiksumaksi hän itsensä kuvittelee ja sitä oikeammaksi omat mielipiteensä ja päätelmänsä. Niinpä tällaista itsensä ylivertaiseksi mieltävää tyhmää ihmistä ei pysty fiksu ja asiasta jotain tietävä ihminen vakuuttamaan, koska fiksu ja asioista jotain tietävä ihminen tietää myös oman tietonsa rajallisuuden, eikä siksi lauo yksinkertaistettuja "absoluuttisia totuuksia".
Persuja ja muita hörhöjä ärsyttää suunnattomasti, että huhujen ja salaliittoteorioiden sijaan joillakin on aivan oikeita argumentteja väitteidensä tueksi.
Ärsyttäähän se jos tajuaa, että se toinen on oikeassa, itse väärässä. Sitten vielä jos on koviten huutamalla saanut aina tahtonsa läpi, niin täytyyhän se yrittää huutaa vaan vielä kovempaa.
50% ihmisistä on keskivertoa tyhmempiä. Ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Minusta on huolestuttavaa kun vähätellään tietoa. Ihmiset ovat laiskoja eivätkä jaksa perehtyä faktoihin, siksi on helpompi huutaa "älä valita" tai "älä jaksa". Pitäisi mielestäni yhteiskunnassa korostaa tätä ja vaikka koulussa opetella näitä vähän paremmin.
Olen hirmu huolestunut näistä lippis/verkkari uunoista, heidän lapsista kasvaa samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäähän se jos tajuaa, että se toinen on oikeassa, itse väärässä. Sitten vielä jos on koviten huutamalla saanut aina tahtonsa läpi, niin täytyyhän se yrittää huutaa vaan vielä kovempaa.
Mä en tajuu?! Miksi sen pitäisi ärsyttää, toi on typeryyden huippu! Mä vain ilolla tykkään kuunnella muita ja pohdiskella.
Luulen että tähän vaikuttaa myös tl;dr -ilmiö. Asiat eivät ole yksinkertaisia ja asioiden kunnollinen pohjustaminen vaatii tilaa. Nettikulttuuri on kuitenkin koko ajan mennyt enemmän siihen suuntaan, että kaikki pitäisi ilmaista mahdollisimman tiiviisti, parhaimmillaan meeminä tai vain yhdellä twiitillä. Tähän ei sovi mitenkään yhteen se, että joku alkaa selostamaan pitkällisesti miten joku asia oikeasti toimii. Ihmisillä menee hermo, ennen kuin he kerkeävät lukea ensimmäistä lausettakaan. Minähän en mitään puolta A4:sta lue!!!!
Esim. maalla kun halutaan suojella vesistöt, niin silloin fakta on erityisen tärkeetä. Mikä pahaa siinä on että haluu pitää oma maapalloa puhtaana?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun se tulee vesistöjen ja luontoon liittyvää pohdintaa ja tutkimusta. Luontoa vähätellään hurjasti nykyään.
Koska korona tulee ja tappaa ei silloin enää luonto kiinnosta.
100 älykkyysosamäärä on keskiverto älykkyys mitä maailman ihmisillä on. Itselläni on 125 mensan testin tehneenä, olen introvertti, en siedä ihmisten kanssa oloa koska monet ovat oikeasti aika hölmöjä, itsepäisiä tietämättömiä ihmisiä joita ei huvita selvittää totuus vaan mennään mutu tuntumalla ja puhutaan jatkuvasti pasqaa muista ja asioista. Emotionaalista älykkyyttä on myös ihan kauhean harvalla. Pahimmat huutelevat netissä ja yleisillä paikoilla. Fiksuimmat usein eristäytyvät ja pyrkivät pysymään loitommalla koska ryhmässä tyhmyys tiivistyy ja se on nähty jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Persuja ja muita hörhöjä ärsyttää suunnattomasti, että huhujen ja salaliittoteorioiden sijaan joillakin on aivan oikeita argumentteja väitteidensä tueksi.
Minä haluaisin ihan oikeasti kuulla jonkun hyvän argumentin, kun niitä ei koskaan kuule.
Ovat lähinnä ideologisia oksennuksia, joiden perusteista ei voi keskustella, koska fasssssismi tai rassssismi.
Vierailija kirjoitti:
100 älykkyysosamäärä on keskiverto älykkyys mitä maailman ihmisillä on. Itselläni on 125 mensan testin tehneenä, olen introvertti, en siedä ihmisten kanssa oloa koska monet ovat oikeasti aika hölmöjä, itsepäisiä tietämättömiä ihmisiä joita ei huvita selvittää totuus vaan mennään mutu tuntumalla ja puhutaan jatkuvasti pasqaa muista ja asioista. Emotionaalista älykkyyttä on myös ihan kauhean harvalla. Pahimmat huutelevat netissä ja yleisillä paikoilla. Fiksuimmat usein eristäytyvät ja pyrkivät pysymään loitommalla koska ryhmässä tyhmyys tiivistyy ja se on nähty jo monta kertaa.
Onneksi Sinä olet todellinen helmi sikojen joukossa.
Vakavasti puhuen, onko sinulla useinkin vaikeuksia sosiaalisten suhteiden hoidossa?
Varsinkin kun se tulee vesistöjen ja luontoon liittyvää pohdintaa ja tutkimusta. Luontoa vähätellään hurjasti nykyään.