Jos ei ole omaa autoa ja teet jonkin työhön liittyvän ajon, onko mielestänne oikein vuokrata auto omalla rahalla ja
veloittaa työnantajalta kilometrikorvaukset (tällöin vuokra + bensat olisivat vähemmän kuin km-korvaus, eli tässä tienaisi itse hieman).
Vai pitäisikö vuokra-auto ja bensat maksaa firman rahoilla?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Koska auto ei ole hallinnassa, tulisi vuokrasta ja bensasta tehdä kululasku työnantajalle, jolloin työnantaja maksaa osuutensa vuokrasta ja bensasta ja toki matkustamistapa hyväksytetään etukäteen.
Toki kertaluontoisena ei kuulosta isolta verovilpiltä vaikka pistäisi kilsakorvauksiin.
Täh? Totta kai se vuokra-auto on hallinnassa, miksi ei olisi? Ei tuossa ole mitään verovilppiä. Kyse on lähinnä siitä, miten työnantajan kanssa on sovittu. Työantaja voi edellyttää vuokra-auton ottamista firman rahoilla, jos se tulee edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kanssa työmatkat ja niistä aiheutuvat kulut sovitaan. Jos käytäntönä on kilometrikorvaus, silloin olettaisin, että sen mukaan mennään. Työnantaja on kuitenkin voinut sopia autoilevien kanssa erikseen ja jos pyytää sinulta työajoa tai tehtävät edellyttävät, silloin häneltä on kysyttävä.
Verottajan kanta on, että kilometrikorvaus on korvaus kuluista, ei palkka. Jos sillä lähtisi systemaattisesti nettoamaan, verottaja voisi arvioida nettoamisen ansioksi josta tulee ilmoittaa verotuksessa. Työnantajan kanssa sopimasi siis ei ole automaattisesti se mitä verottaja kokee sinun olevan oikeutettu saamaan verottomana korvauksena kuluista.
Kaikki raha jota haet työnantajalta on työnantajan päätettävissä, joten ehdotan, että kerrot hänelle tilanteen ja kysyt kuinka toimia.
Eipäs, vaan verottaja on määrittänyt sen 43 senttiä kilometriltä, joka voidaan maksaa ilman mitään "arvioimisia". Eihän kukaan kiellä ostamasta vaikka 1000 euron arvoista kotteroa, jolla tienaa jo ihan kivasti, jos on paljon työajoja.
Tiedän yhden paikan jossa kiellettiin oman auton käyttäminen työntantajan määräämään ajoon. Käytäntö oli se että jos oli tulossa työajoa, niin siihen tilattiin auto vuokraamosta. Syynä tähän oli se että pari kertaa työntekijän tonnin raato oli hajonnut välille ja neljä ukkoa odotteli hinausta ja korjausta ja päivän työt jäi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kanssa työmatkat ja niistä aiheutuvat kulut sovitaan. Jos käytäntönä on kilometrikorvaus, silloin olettaisin, että sen mukaan mennään. Työnantaja on kuitenkin voinut sopia autoilevien kanssa erikseen ja jos pyytää sinulta työajoa tai tehtävät edellyttävät, silloin häneltä on kysyttävä.
Verottajan kanta on, että kilometrikorvaus on korvaus kuluista, ei palkka. Jos sillä lähtisi systemaattisesti nettoamaan, verottaja voisi arvioida nettoamisen ansioksi josta tulee ilmoittaa verotuksessa. Työnantajan kanssa sopimasi siis ei ole automaattisesti se mitä verottaja kokee sinun olevan oikeutettu saamaan verottomana korvauksena kuluista.
Kaikki raha jota haet työnantajalta on työnantajan päätettävissä, joten ehdotan, että kerrot hänelle tilanteen ja kysyt kuinka toimia.
Eipäs, vaan verottaja on määrittänyt sen 43 senttiä kilometriltä, joka voidaan maksaa ilman mitään "arvioimisia". Eihän kukaan kiellä ostamasta vaikka 1000 euron arvoista kotteroa, jolla tienaa jo ihan kivasti, jos on paljon työajoja.
Tiedän yhden paikan jossa kiellettiin oman auton käyttäminen työntantajan määräämään ajoon. Käytäntö oli se että jos oli tulossa työajoa, niin siihen tilattiin auto vuokraamosta. Syynä tähän oli se että pari kertaa työntekijän tonnin raato oli hajonnut välille ja neljä ukkoa odotteli hinausta ja korjausta ja päivän työt jäi tekemättä.
Jep, mutta tuo ei ole verottajan määräys vaan työnantajan käytäntö.
Verottajan puolelta on ihan ok "tienata" eli ei verottajaa kiinnosta paljonko ne todelliset kulut työntekijälle on, vaan se 43 senttiä voidaan maksaa. Eihän verottaja vahtaa sitäkään, käytätkö koko verottoman päivärahan syömiseen vai ostatko jotain ihan muuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat auton vuokralle niin halvalla, että sillä tienaa?
No satasella saa päiväksi auton ihan helposti. Jos ajalet vaikkapa Helsinki-Seinäjoki-Helsinki, niin se on 720 km * 0,43 €/km = 310 €.
Laitas linkki mistä saa satasella auton vuokralle päiväksi, ilman kilomertirajoitusta.
Toisekseen kuinka usein tulee työajoa, jossa ajetaan tuollainen matka päivässä edestakaisin?
Olen kyllä itse ajanut kerran Turusta Varkauteen ja takaisin saman päivän aikana (860km).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta tuo ei ole verottajan määräys vaan työnantajan käytäntö.
Verottajan puolelta on ihan ok "tienata" eli ei verottajaa kiinnosta paljonko ne todelliset kulut työntekijälle on, vaan se 43 senttiä voidaan maksaa. Eihän verottaja vahtaa sitäkään, käytätkö koko verottoman päivärahan syömiseen vai ostatko jotain ihan muuta!
Meinasin sitä että jos meinaa tienata kilometreillä tonnin autolla, niin siihen voi äkkiä tulla pari muuttujaa. Työnantaja ei montee kertaa katso sitä että raato jää välille työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat auton vuokralle niin halvalla, että sillä tienaa?
No satasella saa päiväksi auton ihan helposti. Jos ajalet vaikkapa Helsinki-Seinäjoki-Helsinki, niin se on 720 km * 0,43 €/km = 310 €.
Laitas linkki mistä saa satasella auton vuokralle päiväksi, ilman kilomertirajoitusta.
Toisekseen kuinka usein tulee työajoa, jossa ajetaan tuollainen matka päivässä edestakaisin?
Olen kyllä itse ajanut kerran Turusta Varkauteen ja takaisin saman päivän aikana (860km).
Kokeilien randomilla Sixtin sivua: huomisesta alkaen Ford Focus 1 vrk 82 € täysvakuutus omavastuu 0 € ja vapaat kilometrit.
Voi olla koronan vuoksi halvemmat hinnat nyt, mutta kyllä se satasen pintaan on yleensä ollut, kun itse olen aiemmin vuokrannut.
Mistä saa auton niin halvalla että kannattaisi?
https://www.nettivuokraus.com/henkiloauto/vuokrataan-henkiloauto/500129/
Tuossa on Auris 50€/vrk, mutta tuo hinta sisältää vain 150km päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on käytettävissä firman korttia tai lupa laskutukseen, sitten maksetaan näin.
Jos ei korttia tms sopimuksia, vuokraat itse ja haet kustannukset työnantajalta.
Teknisesti molemmat on mahdollisia, mutta mietin sitä, onko se oikein, jos siinä tienaa itse vähän, jos tekee km-korvauksilla tuon?
Ja itse asiassa kyse on siitä, että haluaisin vuokra-auton myös lomaani varten ja ei tulisi paljoa kalliimmaksi venyttää sitä muutaman päivä tuota työajoa varten. Tällöin vuokraa en tietenkään pystyisi maksamaan firman rahoilla, joten tällöin tulisi kyseeseen km-korvaus siltä työajon osalta.
Mun mielestä töissä ollaan sitä varten että tienataan?
En sitten tiedä jos joku haluaa harrastuksena töissä.
Ei sillä ole väliä että onko se auto puolison, mutsin vai vuokraamosta, kunhan se ei ole työnantajan auto. Silloin tapahtuu veronkiertoa jos maketaan kilometrikorvausta siitä että ajetaan työnantajan kustantamalla autolla.