Suomi on kyllä kylmä maa. Pitäis tulla kesä ja lunta vaan sataa.
Ja asun Helsingissä. Tähän vielä Helsingin järkyttävä tuuli mikä vaivaa jatkuvasti, niin eipä tarvitse shortseja käyttää. Toivottavasti Euroopan lomakohteet aukeaa nopeasti. Ei täällä voi kesää hukata.
Kommentit (26)
Suomi on talvimaa. Muuta Espanjaan jos hellettä haluat.
Ilmastonmuutos.
Pohjoisella pallonpuoliskolla on pitkä talvi: alkutalvi lumeton ja vetinen, alkukesästä sataa lunta. Kesät ja syksyt ovat viileitä ja sateisia.
Näinkö vieraantuneita ihmiset ovat Suomen vuodenajoista? Toukokuussa on ihan tavallista, että sataa lunta. Ne jotkut hellepäivät, mitä joskus toukokuussa on, ovat itse asiassa harvinaisempia.
Kumma kun täällä pitäisi olla jo toukokuussa helle ja helmikuun lopussa kevät pitkällä. Ja aivan kamalaa, jos marraskuussa sataa lunta (mun lapsuudessa ensilumi tuli usein lokakuun puolivälissä).
Vierailija kirjoitti:
Näinkö vieraantuneita ihmiset ovat Suomen vuodenajoista? Toukokuussa on ihan tavallista, että sataa lunta. Ne jotkut hellepäivät, mitä joskus toukokuussa on, ovat itse asiassa harvinaisempia.
Kumma kun täällä pitäisi olla jo toukokuussa helle ja helmikuun lopussa kevät pitkällä. Ja aivan kamalaa, jos marraskuussa sataa lunta (mun lapsuudessa ensilumi tuli usein lokakuun puolivälissä).
Mitä vieraantumista se on jos toteaa, että Suomi on kylmä mää? Se on ja on aina ollut.
Ihan järkyttävää ja sitten vielä tämä corona.
Vantaa Helsinki-Vantaan lentoasema keskilämpötilat toukokuussa:
2019 10,6 astetta C
2018 15,3 astetta C
1981 - 2010 10,4 astetta C
Joten voitte unohtaa ne helteet (> 25 astetta C)
Muistelen että täällä päin vappuna on normaali lämpötila ollut n. 7 astetta, nyt ei näytä että 10 päiväänkään päästäisiin siitä yli, eikä yöpakkasista.
Onhan monesti ollut toukokuussa jo jotain voikukkaa ja tuomi kukassa, saas nähdä nyt kun vasta joku yksittäinen vihreä heinänkorsi löytyy pihalta.
Että eipä kai se yksittäinen lumisade/kylmempi päivä mitään, mutta kun ei edes kasvukausi ole päässyt alkamaan.
Nyt on kyllä poikkeuksellisen kylmä toukokuu. Viime vuosina etelässä on ollut mukavia +20 lämpöpätkiä toukokuussa.
Olen ihan masentunut: maanantai, sataa räntää ja kiitos koronan ei edes mitään mukavaa edessä päin, josta haaveilla.
Lapissa tuskin edes kesää tulee. Siellä on niin paljon lunta ja lisää tulee jatkuvasti.
Suomi on myös suuri maa. Tänne mahtuu saman päivän aikana monenlaista säätä eri kolkille. Meillä täällä lounaisrannikolla juuri nyt aurinko paistaa ja on niin lämmintä, että tavallisilla kevätvaatteilla pärjää. Yöllä satoi, ei enää aamulla.
Pari vuotta sitten tähän aikaan tais olla hellettä. Se on sellasta. Hyvä että tulee jotain veden olomuotoa taivaalta niin kasvit saa vettä kasvaakseen. Kamalaa olisi, jos tulisi rutikuiva ja porottavan kuuma kesä.
Kun sataa vettä niin valitetaan siitä että sataa vettä
Kun sataa räntää niin valitetaan siitä että sataa räntää
Kun on poutaa niin keksitään joku muu säähän liittyvä aihe mistä voi valittaa. Kuten:
Helteellä on kyllä liian kuuma, tulispa jo talvi
Kun ei oo hellettä niin on liian kylmä, tulispa jo helteet
Koskaan ei oo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kun sataa vettä niin valitetaan siitä että sataa vettä
Kun sataa räntää niin valitetaan siitä että sataa räntää
Kun on poutaa niin keksitään joku muu säähän liittyvä aihe mistä voi valittaa. Kuten:
Helteellä on kyllä liian kuuma, tulispa jo talviKun ei oo hellettä niin on liian kylmä, tulispa jo helteet
Koskaan ei oo hyvä.
Kun on lämmin ja ei sada, niin on hyvä.
Aah. Ihanan raikasta ja viileää! <3
No eipähän ihmiset hippaloi levittämässä virusta.
Odota heinäkuun helteitä.