MIKSI OPETTAJAT vastustavat koulujen avaamista? Muutkin käyvät töissä työpaikoillaan, vaikka on korona.
En ymmärrä miksi nykyopettajien on niin vaikea ajatella lasten ja nuorten parasta!!!!
Opettajilla ei ole mitään erioikeuksia vaan heidänkin on palattava työpaikan ihmisvilinään ja altistuttava tartuntariskille. Tilanne on edessä myös monilla muilla etätyötä tekevillä.
Muistakaa, että Suomessa on valtava määrä ihmisiä, jotka ovat käyneet töissä työpaikallaan koko epidemian ajan ja osa on jo saanut sitä kautta koronatartunnan. Eivätkä he edes valita toisin kuin opet, jotka ovat kodeissaan tai kesämökeillään.
Sitä paitsi opettajilla on "työkavereina" lapsia ja nuoria ja siksi tartuntariski on paljon pienempi kuin niillä, joiden työpaikalla kuhisee vain aikuisia.
Nyt ja viimeistään syksyllä opettajat perheineen astuvat kunnolla korona-arkeen. :)
Kommentit (52)
Lapsien vika... Tuntuu olevan aiheena koko ajan. Ei saada tyhmiä lapsia oppimaan ei saada tyhmiä lapsia pysymään koulussa ei saada tyhmiä lapsia kiinni. Lapsien vikaa siis, ei koulun ei opettajien vaan lapsien.
Opettajat pelkää saavansa koronatartunnan juuri koulujen lopettaessa. tällöin koko kesän opetukseton aika (siis huom! ei loma) tärvääntyy potemiseen.
Ei kukaan tuntemani opettaja vastusta koulujen avaamista.
Luulen että tällä palstalla meuhkaavat eivät oikeasti ole opettajia.
OAJ:n asennetta en kyllä ymmärrä.
Koska opettajan työtä ei ole pakko suorittaa opettamalla oppilaita luokassa.
Itsekään en ymmärrä miksi halutaan lisätä tautiriskiä tuolla tavalla, vaikken opettaja olekaan.
Sitäkään en ymmärrä miksi jotkut hoitoalalla tai vaikkapa kaupan kassalla työskentelevät haluavat lisätä tartuntariskiä, vain siksi että itse joutuvat tekemään töitä työpaikallaan.
Onko se parempi että se koulussa tartunnan saanut opettaja tai lapsi tulee sairastuttamaan sinutkin?
Vierailija kirjoitti:
Koska opettajan työtä ei ole pakko suorittaa opettamalla oppilaita luokassa.
Itsekään en ymmärrä miksi halutaan lisätä tautiriskiä tuolla tavalla, vaikken opettaja olekaan.
Sitäkään en ymmärrä miksi jotkut hoitoalalla tai vaikkapa kaupan kassalla työskentelevät haluavat lisätä tartuntariskiä, vain siksi että itse joutuvat tekemään töitä työpaikallaan.
Onko se parempi että se koulussa tartunnan saanut opettaja tai lapsi tulee sairastuttamaan sinutkin?
Hei katsos kun työpaikalla olemisen vaihtoehtona on irtisanoutuminen ja työttömyys niin kyllä aika moni menee töihinsä työpaikalle ja on valmis sairastumaan Covid-19-tautiin. Työpaikat ovatkin tällä hetkellä pahimpia tautikeskittymiä.
Todennäköisyys taudin tulemiselle omalle työpaikalle on pieni, mutta taudin tultua sinne sairastumisen todennäköisyys on erittäin suuri.
Ainahan se on niin et ku joku etu on saavutettu, niin ei siitä mielellään luovuta. Jos koulut olis toiminu normaalisti tähän mennessä, niin tuskinpa olisivat älämölöineet näin paljon.
Ymmärrän opettajia hyvin. Lukukausi on käytännössä opintojen osalta ohi, eikä ole mitään rationaalista syytä alkaa enää kevään osalta mittaviin toimiin, jotta oppilaat ovat turvassa. Mieluummin ajan ja rahan voisi käyttää syksyn opetuksen suunnitteluun.
Itse teen asiantuntijatyötä, jossa asiakkaita ei muutenkaan tavata nyt livenä. Työtä voi hyvin tehdä etänä - ja meidän firmassa tehtiinkin suurimmaksi osaksi ennen koronaa. Nyt esimieheni sitten on kyllästynyt etätöihin ja haluaa palailla normiarkeen. Hän ilmoitti, että palaa tällä viikolla konttorille ja mukaan tulee ainakin 3-4 työntekijää näillä näkymin. Ei pakoteta takaisin konttorille, mutta rivien välistä luin jonkinlaisen suosituksen. Ja itsekin olen sitä mieltä, että yhteistyö helpompaa kun ollaan kasvotusten.
Meillä on pieni firma, alle 10 työntekijää, joten tietysti riski ei ole kovin suuri. Harvoin kaikki edes olemme paikalla samaan aikaan. Toimistohuone tosin on aika pieni, joten mitään parin metrin turvavälejä tässä ei pidellä. Lisäksi tiedän, että työkaverit ovat liikkuneet esim. salilla ja kyläillen enemmän kuin minä, joka olen kyykkinyt vain kotona lasten kanssa.
Nyt kun koulut ja tarhat avautuvat, en löydä kovin hyviä syitä jäädä kotiin, vaikka kai sekin olisi mahdollista. Nyt vaan on alallamme tiukat paikat, ja itsekin joudun kaikin tavoin osoittamaan hyödyllisyyteni. Minun työssäkäymistäni vaan kukaan ei juhli ja perjantaisin taputtele olalle. Kuitenkin omalla panoksellani vaikutan siihen, että yksityisyrittäjän firma pysyy pystyssä ja saan itsekin elätettyä lapseni. Tästä huolimattahan minua varmaan pidetään jollain oudolla tavalla itsekkäänä rikkurina.
Torstaina siis isompi lapsi menee kouluun ja pienempi tarhaan. Minä suuntaan konttorille. Ja jos näen yhdenkään tarhan tädin nyrpistävän nenäänsä, niin siitä lähtee heti palautetta päiväkodin johtajalle.
No arvaas kahdesti? Miksi kaikki järkevät kansalaiset vastustavat koulujen avaamista tilanteessa, jossa epidemiaa ei ole saatu tukahdutettua?
Mun mielestä opettajien pitäisi mennä vaikka lakkoon ja koulut kiinni loppu lukuvuoden, en halua lapselle koronaa.
Itse olen käynyt koko korona ajan töissä, mutta en tapaa montaa ihmistä päivässä ja töissä en välttämättä ketään.
Mä en kykene ymmärtämään tuollaista vahingoniloa, joka huokuu aloittajan vikasta lauseesta hymiöineen. Käyn töissä, kohtaan ehkä 40 työntekijää maksimissaan viikon aikana. Mies töissä, sama tilanne. Lapsen koulussa yli 500 lasta, toisen lapsen koulussa yli 1000 oppilasta. Et nää tosiaan mitään eroa?
Mietin tässä kaikkia kauppojen työntekijöitä, jotka ovat joutuneet olemaan töissä koko tämän ajan, kohtaamaan kassalla lähietäisyydeltä kymmeniä tai satoja asiakkaita päivässä, ilman suojavarusteita, maskeja tai hansikkaita.
VoiVoi kirjoitti:
No arvaas kahdesti? Miksi kaikki järkevät kansalaiset vastustavat koulujen avaamista tilanteessa, jossa epidemiaa ei ole saatu tukahdutettua?
Puhut varmaan kaikista niistä ihmisistä jotka ovat suorastaan rakastuneet kaikkiin rajoituksiin ja pitävät kynsin hampain kiinni jokaisesta mahdollisuudesta. Ja uskovat että ruumiskasat alkavat kasautua heti jos vähänkin hellitämme mistään.
Kyllä minun lasteni opettajat ovat ihan koululta etätunnit pitäneet, mukana myös koululla olevat lapset.
Sama opettajavihaaja perustelee täällä uusia ketjuja aina kun vanha sammuu. Hakeudu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä kaikkia kauppojen työntekijöitä, jotka ovat joutuneet olemaan töissä koko tämän ajan, kohtaamaan kassalla lähietäisyydeltä kymmeniä tai satoja asiakkaita päivässä, ilman suojavarusteita, maskeja tai hansikkaita.
Et ole nähnyt niitä pleksejä siinä? Kyllä kassojen työturvallisuutta yritetään parantaa.
Eihän koulujen avaamista vastustavat voi esim Wilmassa kirjoitella omaa propagandaa omista mielipiteistä. Ette voi oikeasti tietää mitä mieltä edes se lasten oma ope on.
Lähes 60 % Suomen työntekijöistä etätöissä
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kartoitus-korona-suomessa-liki-60…
Lapseni oli juuri töissä koulussa puolisen vuotta ja sanoi, että ei ole ennen tuota työllistämispätkäänsä tullut ajatelleeksi koskaan että todella moni opettaja tosiaan tuntuu tekevän tuota kutsumustyönään.
Monelle oppilaiden edistyminen ja hyvinvointi on sydämen asia.
Olisi outoa jos opettaja pitäisi hyvänä asiana sitä, että lapset altistetaan tartunnalle.
Mutta vaikka vastustavatkin, niin tekevät kyllä takuulla parhaansa sen eteen, että kaikki järjestetään mahdllisimman turvallisesti ja vain harva sairastuisi.