Lomautetulla työntekijälläni on outlookissa automaattisena vastauksena "Olen lomautettuna, ota yhteyttä......"
Tuo on aika noloa minulle yrittäjänä, kaikki näkevät että meillä on lomautuksia ja se huonontaa firman statusta. Tekisi mieli pyytää häntä vaihtamaan tuo teksti. Voisi sanoa vain neutraalisti, että "Olen tavoittamattomissa, ota yhteyttä....".
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työntekijä selvästi paljon miettinyt, mitä viestiinsä laittaa.
Kirjoittaakohan muutkin poissaolot samalla tavoin tyyliin "Olen pitkällä sairaslomalla..."
Minä ainakin olen kirjoittanut esim kun menin polvileikkaukseen ja tiedossa oli, että sairasloma tulee olemaan 2 kk. Ei tule sähköpostin lähettäjällekään käsitystä, että kuitenkin lukisin ilmoittamallani aikavälillä sähköpostejani.
Kyllä tuohonkin voisi laittaa ”olen poissa xx.xx -xx.xx. Voit ottaa yhteyttä aa:han”
Kokemus on osoittanut, että jos laittaa tuolla tavalla, joku soittaa sitten puhelimella, koska ei halua asioida aa:n kanssa. Kun laittaa olevansa sairaslomalla, ei tule puhelinsoittojakaan.
Sitä varten työnumero on erikseen. Tavoittelemaasi numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.
Ei voi valittaa, jos ei ole ohjeistettu. Monissa firmoissa on ihan valmiita kaavojakin olemassa, mitä kuuluu laittaa poissaoloilmoitukseen, sähköpostin allekirjoitukseen jne. Tämä henkilö ei ole tullut ajatelleeksi että lomautus pitäisi jonkun mielestä salata, joten hän on kirjoittanut asian niin kuin se on. Meillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä sopii kertoa ja mitä ei, joten jos firman linja on jossain asiassa tiukka, niin se kannattaa ihan erikseen sanoa eikä olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaakohan muutkin poissaolot samalla tavoin tyyliin "Olen pitkällä sairaslomalla..."
Minä ainakin olen kirjoittanut esim kun menin polvileikkaukseen ja tiedossa oli, että sairasloma tulee olemaan 2 kk. Ei tule sähköpostin lähettäjällekään käsitystä, että kuitenkin lukisin ilmoittamallani aikavälillä sähköpostejani.
Kyllä tuohonkin voisi laittaa ”olen poissa xx.xx -xx.xx. Voit ottaa yhteyttä aa:han”
Kokemus on osoittanut, että jos laittaa tuolla tavalla, joku soittaa sitten puhelimella, koska ei halua asioida aa:n kanssa. Kun laittaa olevansa sairaslomalla, ei tule puhelinsoittojakaan.
Itse kyllä soittaisin sille sairaallekin. Kyllä ne yleensä siinä kunnossa on että pystyvät vastaamaan ja hetken keskustelemaan.
No mä en ole sairaslomalla vastannut puhelimeen. Sitä varten asia lukee Out of office-viestissäni, että ei kannata soitella turhaan koska en aio vastata. Normaalisti kyllä vastaan työajan jälkeenkin, koska soittajalla voi olla jokin kiireellinen asia. Mutta en sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten työnumero on erikseen. Tavoittelemaasi numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä.
Mulla on yksi ja sama numero ja toiminut ihan hyvin.
Omia aivojakin voi käyttää. Jos olen sairas, kirjotan että olen poissa päivämäärään x saakka. En kerro, että minulla on ripuli/nuha/migreni. Jos poissaoloviestissa lukee että on lomautettuna, kyseessä on kosto työnantajalle.
Viestillä kerrotaan asiallisesti että
- henkilö ei ole tavoitettavissa
- syy miksi ei ole tavoitettavissa
- yhteyshenkilö joka hoitaa asiaa xyz kun tavoiteltu henkilö on poissa
Eli missä ongelma? Eihän tässä ongelmaa ollutkaan ja ap:n firmakin on Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Omia aivojakin voi käyttää. Jos olen sairas, kirjotan että olen poissa päivämäärään x saakka. En kerro, että minulla on ripuli/nuha/migreni. Jos poissaoloviestissa lukee että on lomautettuna, kyseessä on kosto työnantajalle.
Työnantaja lomauttaa ja työntekijän pitäisi vielä valehdella syystä. Ainakin pienemmissä kaupungeissa kyllä tiedetään ne lomauttajat joten eipä tuo valehtelu työnantajan mainetta miksikään muuta. Joko pihi tai heiluu konkurssin partaalla.
Itseäni kyllä epäilyttäisi enemmän firma joka työntekijä on tavoittamattomissa kuin firma joka tälläisenä aikana joutuu lomauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä soittaisin sille sairaallekin. Kyllä ne yleensä siinä kunnossa on että pystyvät vastaamaan ja hetken keskustelemaan.
Sinä ihan itse saat kuunnella nauhoitetta, en pidä koskaan lomalla tai sairaana työpuhelinta päällä. Typerys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekö polvileikkaus lukutaidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta jos maksaako työnantaja palkkaa jos lukee sairaslomalla viestejä ja vastailee niihin ? Tottakai jos saisin palkan sairaslomalla työasioista, voisin niitä hoitaakin. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja lomauttaa ja työntekijän pitäisi vielä valehdella syystä. Ainakin pienemmissä kaupungeissa kyllä tiedetään ne lomauttajat joten eipä tuo valehtelu työnantajan mainetta miksikään muuta. Joko pihi tai heiluu konkurssin partaalla.
Miten niin valehdella syystä? Olen poissa xx saakka. Missä valehtelu?
Huomaa, että täällä kirjoittelee lähinnä duunarit ja sihteeriköt. Työnantaja on aina paha yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta jos maksaako työnantaja palkkaa jos lukee sairaslomalla viestejä ja vastailee niihin ? Tottakai jos saisin palkan sairaslomalla työasioista, voisin niitä hoitaakin. t. eri
No kyllä minä ainakin saan palkkaa sairaslomallakin...? Meinaatko että se työnantaja maksaa sairastamisesta?
Kyllä muidenkin firmojen työntekijät ovat ilmoittaneet tulevansa lomautetuksi ja asiat asiakkaan kanssa eivät siksi etene. Asiakkaalle sanoneet että pomo voi jatkaa asiat loppuun. Kiitos ei yhteistyölle ja vaihto toisen firman asiakkaaksi. Yksinyrittäjään, niin homma ainakin etenee.
Ja semmonen juttu, että lomautettuna ei tarvitse vastata työnantajan puheluihin ja/tai viesteihin! Yrittäjällä on varmasti ollut lomautukset hyvissä ajoin tiedossa, joten ennen niitä täytyy osata hoitaa hommat alaistensa kanssa.
Jos tämmöinen perusasia ei ole yrittäjän tiedossa, niin lienee hyvin pian entinen yrittäjä.
"Luen sähköpostia seuraavan kerran xx.xx. Olethan tarvittaessa yhteydessä Matti Makkoseen, puh.xxx xxxxxx. Mukavaa päivänjatkoa!"
Eikös tuo ole työpaikkanne työajanseurannan syykoodin mukainen merkintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä maksaa. Ymmärrän jos ei halua saikulla olla puhelimen päässä, mutta ei kannata alkaa myöskään valehtelemaan syistä.
Polvileikkaushan ei oikeasti monella alalla estä myöskään etätyön tekemistä, mutta toki joillakin aloilla estää, tosin onko sitten sellaisella alalla olevan muutenkaan tarpeellista olla puhelimen päässä?
Saikulla ei tarvitse vastata työpuheluihin. Tuon takia en halunnut puhelinetua vaan työpuhelimen, jonka suljen kun lopetan työt. Muuta käyttöä varten on privaattinumero.
En ole niin tärkeä ihminen eikä palkkani niin hyvä että olisin jatkuvasti työnantajan tai asiakkaiden tavoitettavissa. Ja hyvin harva muukaan niin korvaamaton palkkatyöläinen on.