Jos Korona- aika tuo massatyöttömyyden myötä heikennystä tukiin niin harkitsette palvelijan/ palveluspojan laittamista?
Meillä molemmat aikuiset töissä valtiolla, kolme lasta kouluikäisiä. Ollaan virkamiesperhe ja ihan rehellisesti sillain parempaa väkeä koulutuksen ja töiden puolesta. Muutama vuosikymmen sitten kaikilla varakkaammille oli palvelusväkeä ja etenkin virkamiehillä. Se on ollut kaunis perinne ja maaseudun väellä pelastus kun kaikki eivät voineet tilaa pitää että lähdettiin piikomaan.
Meillä olisi jatkuvasti tarvetta kotiapulaisesta ja meillä on sellaisia ollutkin asuessamme ulkomailla.
Suomessa yhteiskunnan tuet hävitti käytännössä tuon kaikille hyvän tavan kun työttömiä makuutetaan ja eristetään ja syrjäytetään yhteiskunnasta noilla tukirahoilla.
Nyt tukiin tulee isoja ja perustavanlaatuisia leikkauksia ja muutoksia, kun työ menee monilta pysyvästi eikä uutta työtä synny viimevuosina malliin niin varmasti piikomiseksi ja renki- tyylinen apulaisia tulee nousemaan sille tasolle mitä se oli täällä ennen ja mitä se on Aasiassa ja vaikkapa Yhdysvalloissakin.
Meille tullaan ottamaan heti ainakin yksi apulainen ja kesäpaikkaan myös renki, varsinaisen apulaisen ajattelisin olevan nuorempi neiti, mahdollisesti ylioppilas jotta voi myös auttaa lapsia koulunkäynnissä, muita töitä kodinlaittaminen ja kunnossapito ja ruokahuollossa ja talonväelle vaatteista huolehtiminen, parsiminen, ompelu, siivoaminen.
Mitä ajattelette tälläisestä tietynlaisesta paluusta juurille ja että se työttömien auttaminen ja elossapito siirtyy valtiolta enemmän yksityisille kuten muuallakin maailmassa ja Suomessakin ennen.
Ottaisitteko itsellenne palvelusväkeä tai lähtisittekö itse työttöminä piikomaan/ rengiksi?
Kommentit (36)
Thaikku vaimo hoitaa palvelijan työt valittamatta.
Aloittaja kaipaa sääty-yhteiskuntaa takaisin ja pukee sen jopa tuollaiseen "kaunis perinne, auttamis- ja paluu juurille"-asuun. Oikea filantrooppi. (sarkasmia)
Mutta mistä juttu kiikastaa aloittajan kohdalla? Mikä sinua estää palkkaamasta kotiapulaisen ja rengin jo nyt? Odotatko, että saat heidät ilmaiseksi, jos yhteiskunta edelleen maksaa heille jotain roposia ja etuuksiin tulee ns. vastikkeellisuus?
Kotiapulaiselle ja rengille pitäisi sinun ainakin vielä toistaiseksi maksaa oikeaa palkkaa sotu- ym. kuluineen. Se ei taida sopia sinulle.
Puet sääty-yhteiskunnan kaipuusi ihmisystävyydeksi ja hyväntekijyydeksi.
Olisit edes rehellinen.
Laittaa palvelija? Mihin hänet laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Hän ei halunnut käyttää "palkata"-sanaa.
Miksi teillä on parsittuja vaatteita?
"Työttömien elossapito."
Hän taitaakin jo suunnitella, että ihan ruokapalkalla.
Kuluu viikko niin hän manailee, että kun ne palvelijapahukset syövät niin paljon.
Huomatkaa, että hän ihastelee USA:n ja Aasian mallia.
Olihan tämä vähän luovempi kuin tavanomaiset vihaprovot työttömiä kohtaan.
Onko oma huone vinttikamarissa,
vai pukkisänky keittiön nurkassa?
Meillä on valmiina palvelijan kamari!
Siellä on kuusi pientä soittokiellossa katonrajassa että palvelija heti näkee ja unissaan kuulee minne isäntä haluaa palvelijan kiirehtävän. Ihana asia jos tämä tapa tekee paluun, nyt on yhteiskunta tuhon tiellä ja ihan jokaisen on ajateltava myös niitä kaikkein köyhempiä ja omasta mielestä sanon että seksikästä on nuoren naisen köyhyys ja isännän tietty vauraus ja mahti. Siitä heikosta ja köyhästä mutta kauniista nuoresta tytöstä hehkuu sellaista köyhyyden tuomaa herkkää seksikkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa varmaankin siittämistä, alulle panemista? Laitetaan alulle piika- ja renkisukupolvi, omasta takaa. Osa lapsista saa perinnön ja osalle tarjotaan piian/rengin asemaa. Eugeniikkaa tämäkin?
Voisin olla kotiapulainen mutten antaisi kenenkään "laittaa" mua mihkään. Enkä kyllä kattelisi mitään perseilevää snobiperhettä.
Joo, olen ylioppilastyttö. Voisin tullakin teille. Sitten kohta huomaisit että mies onkin tyytymätön sinuun ja minä pitäisin mirrilläni hänet otteessani. Lopulta hän häpäisisi sinut niin että joutaisit lähteä ja kartano jäisi minulle. Pyöräyttäisin pari mukulaa siihen päälle ja veneet, maat ja mannut siirtyisivät minulle. Minkä ikäinen olet? Minä olen 17.
Eiköhän niitä leikkauksia tule sinne valtiollekin ja pääsee herrasväkikin itse kokeilemaan piikomista.
Palveluspojan laittaminen taitaa olla rikos. Alle 16 v. et saa laitella, vaikka miten mieli tekis. Pervo.
Ajatusta on ap.n aloituksessa. Voisiko esim kun meitä keskiluokkaisia verotetaan niin tietystä verosummasta saisimme tietyn määrän tunteja jotka työttömät tekisivät meille valtiolta saamiaan tukia vastaan kun mehän maksamme sen mitä valtio jakaa työttömille niin valtio jakaisi myös heidän työtuntejaan meille?
Jos ajatellaan että yksi keskituloinen veronmaksaja elättää nyt 1.5 työtöntä ja tulevaisuudessa jo yli kaksi työtöntä niin hänelle kuuluisi sitä työttömän työtä saada teettää. Itse elätän 3-4 työtöntä nyt ja tulevaisuudessa yli kymmentä. Niillä työtunneista saisin sen kymmenkunta piikaa ja retkiä kotiin, mökille, lastenhoitoon, ruuanlaittoon, ihan siihen perustyöhön.
Näen tämän ainoana tapana juonitaan työttömien massat siten että yhteiskunta säilyy eikä tule talosta toiseen kulkevia kerjäläislaumoja kuten historiasta näemme tapahtuvan kun köyhyys tulee maahan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen ylioppilastyttö. Voisin tullakin teille. Sitten kohta huomaisit että mies onkin tyytymätön sinuun ja minä pitäisin mirrilläni hänet otteessani. Lopulta hän häpäisisi sinut niin että joutaisit lähteä ja kartano jäisi minulle. Pyöräyttäisin pari mukulaa siihen päälle ja veneet, maat ja mannut siirtyisivät minulle. Minkä ikäinen olet? Minä olen 17.
Siinä se tosiasia nähdään että nainen kyllä alistuu setämiehelle. Aina!
Perinnön toki testamentin mukaan mutta kyllä aina suosikkipalvelijalle hyvät olot järjestyy niin kauan kun on nuori ja nätti.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusta on ap.n aloituksessa. Voisiko esim kun meitä keskiluokkaisia verotetaan niin tietystä verosummasta saisimme tietyn määrän tunteja jotka työttömät tekisivät meille valtiolta saamiaan tukia vastaan kun mehän maksamme sen mitä valtio jakaa työttömille niin valtio jakaisi myös heidän työtuntejaan meille?
Jos ajatellaan että yksi keskituloinen veronmaksaja elättää nyt 1.5 työtöntä ja tulevaisuudessa jo yli kaksi työtöntä niin hänelle kuuluisi sitä työttömän työtä saada teettää. Itse elätän 3-4 työtöntä nyt ja tulevaisuudessa yli kymmentä. Niillä työtunneista saisin sen kymmenkunta piikaa ja retkiä kotiin, mökille, lastenhoitoon, ruuanlaittoon, ihan siihen perustyöhön.
Näen tämän ainoana tapana juonitaan työttömien massat siten että yhteiskunta säilyy eikä tule talosta toiseen kulkevia kerjäläislaumoja kuten historiasta näemme tapahtuvan kun köyhyys tulee maahan.
Vtut elätä 1.5 työtöntä. Saan valtiolta eri tukia vuodessa 10 850e joka on vähän verrattuna siihen mitä jotku muut saa. Se meinaa siis sitä et sä maksat veroja vuodessa ainaski 16 275e jos kerta elätät 1,5 työtöntä. Ainiin kun sun ajattelussahan sun veroista ei makseta infran ylläpitoa, valtion työntekijöiden palkkoja, yritystukia sun muuta paskaa. Todellisuudessa et elätä ees puolikasta työtöntä, mut kivahan se on sitä paskaa levittää. Egobuusteri se tuokin. Poltan sun kämppäs keskellä yötä kuha oon ottanu paristot palovaroitimista pois jos sinne sua joudun nöyristelemään. Ei pelota seurakset. Mieti sitä läski porvari mieti..
Voin palkata piian 9 €/päivä, jos sen saa verovähennyksiin.
Lähtisin piikomaan isompaan kaupunkiin, olen abityttö Lapista. Ensi kesä menee maatilalla mutta talveksi pitää jotain työtä saada, tuille en haluansyrjäytymisvaaran vuoksi. Opiskelemaan en tänä vuonna päässyt.