Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ENNENAIKAISISTA SUPISTUKSISTA varhaisilla viikoilla.

04.07.2006 |

Kyselisin, onko täällä kenelläkään kokemusta ennenaikaisista, kivuttomista supisteluista. Miten teitä on neuvottu niihin suhtautumaan? Onko pitänyt elää ihan normaalisti vai onko annettu neuvoksi levätä tms?

Itselläni ensimmäinen kivuton supistus tuli toissa sunnuntaina, kun viikkoja oli kasasssa 15+. Nyt viime päivinä (tänään rv 16+6) ovat supistelut lisääntyneet. Niitä tulee säännöllisesti pitkin päivää.

Olen töissä, ja olen huomannut, että supisteluja tulee tosiaan ilman mitään rasitustakaan pelkästään istuessa tietokoneen äärellä.

Minulta tuli viime kuussa kolmeen otteeseen tuhruvuotoakin, mutta viimeisin kerta oli toissa sunnuntailta, jolloin tuntui se eka supistus. Olen elänyt ihan normaalia arkea. Esikoinen on 3-vuotias, joten menoa ja meininkiä riittää yleensä. Kuntosalin olen jättänyt nyt suosiolla väliin.

Kyselisin nyt, onko palstalaisilla kokemusta näin varhaisista supistuksista. Neuvolassa tai NKL:n päivystysnumerossa ei suhtauduta asiaan kovin vakavasti, joten en ole itsekään pitänyt asiaa vakavana. Viime viikolla tarkastettiin neuvolassa ylimääräisellä käynnillä sydänäänet, pissa ja verenpaine. Missään ei ollut mitään häikkää. En tiedä sitten, voiko kivuttomia supistuksia tulla pitkin raskautta ilman mitään ongelmia vai onko tässä taustalla jotain, mihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Muistelen hämärästi, että esikoista odottaessa minulla oli näitä supisteluja, mutta ei niitä ihan näin varhain ollut. Harmi, ettei tullut laitettua asiaa ylös!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtu harjoittelee.Muistan itse ensimmäisestä raskaudesta että supistuksia oli todella paljon n.20-23 viikoilla kun kohtu kasvoi nopeasti.

Jos olet huolestunut niin pyydä ylimääräinen tarkastus,en vain usko että sitä otetaan kovinkaan vakavasti noilla viikoilla.

Minä kävin omalla gynellä ensimmäisessä raskaudessa pari kertaa kun halusin tietää kohdunsuun tilanteen. Sain silloin pari viikkoa sairaslomaa (rv 23-24)ja tämän jälkeen supistuksetkin vähenivät. (työskentelin päiväkodissa joten lepo oli ihan aiheellinen)

Tyttö syntyi sittemmin käynnistyksellä rv 43..

Tsemppiä!

Vierailija
2/8 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kahdessa edellisessä raskaudessa juuri noita harjoittelu suppareita n rv 15 ne ei millään lailla kypsyttäneet kohdun kaulaa. Nyt taas sama hommeli mutta myt vasta rv 10, ja oon huomannut pariin otteeseen sellaisia kivuttomia kovettumisia. Joten en hätäilis niitten kanssa. Yritä ottaa niin rauhallisesti kuin vaan voit ja vältä kauheesti nosteluita. Tiedä helpompi sanoa kuin tehty, meillä kaks pojanvikaria 2v ja 4v jotka ehtii kaikkialle ja haluu tutkia kaiken maan ja taivaan väliltä.

-MM-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos supistuksia tulee paljon, ne ovat kivuliaita, eivät liity selvästi rasitukseen ja jäävät päälle, niitä ei kannattaisi kuitata vaarattomina harjoitussupistuksina. Totta on, että useinkaan niille ei voi mitään. Jos kyse on kohdunkaulan heikkoudesta, voidaan harkita tukilankaa. Mutta usein paras apu on lepo. " Pelkästään tietokoneen äärellä istuminen" voi olla pahempaa kuin fyysisempi työ. Pitää muistaa liikkua ja venytellä usein.

Mulla oli edelisessä raskaudessa supistuksia ennen rv 20. Viikolla 27+4 paikat olivat kiinni, mutta mitä sen jälkeen tapahtui ja missä vaiheessa, jäi selvittämättä, koska supistukset kuitattiin neuvolassa " vaarattomina harjoitussupistuksina" enkä ehtinyt viimeiseen lääkärintarkastukseen. Tyttö lähti syntymään vesien menolla rv 35+3. Kivuliaita supistuksia tuli vasta vesien menon jälkeen, mutta sitä ennen supisteli suht paljon ja tuli sellaisia kestosupistuksia. Muuten raskaus oli täysin säännöllinen, ei koskaan ongelmia verenpaineen, sokereiden, proteiinin, Hb:n tms. kanssa.

Kivuttomia supistuksia _voi_ tulla varhaisessakin vaiheessa, eivätkä ne välttämättä tarkoita ongelmia, mutta koska sitä ei etukäteen tiedä, neuvoisin ottamaan iisisti.

Vierailija
4/8 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli varhaisessa vaiheessa supisteluja, ei kivuliaita, mutta kuitenkin. Niitä oli useasti päivässä, ihan ilman syytä (en tehnyt mitään " rasittavaa" tms.). Onnekseni neuvolassa oli sukulaiseni töissä, joten määräsi minut labraan bakteeriviljelyyn (ehkä vähän herkästikin laittoi lähetteen, koska sukulaisia ollaan..). Tuloksista eka oli negatiivinen, mutta kun parin päivän kuluuttua sain toiset tulokset, oli tulos positiivinen (oli näyte seurattavana, ja kasvustoa ilmeni). Sitten sain antibioottikuurin, joka auttoi supisteluun. Sama toistui toisessa raskaudessani, ja luultavasti tulee toistumaan myös tässä kolmannessakin.

Vierailija
5/8 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Pohdin itse aivan samaa asiaa. Raskaus on minulle ensimmäinen, joten en edes aluksi tajunnut, että kyse on supistuksista! Niitä ne kai kuitenkin ovat... Neuvolasta sanottiin samaa kuin muillekin, ettei vaikuta mitään. Minua huolettaa kuitenkin se, että työni selkeästi lisää näitä supistuksia. Ja töissäni ei noin vaan levätä. Mutta jos kerran ovat vaarattomia, niin sitten niitä vain tulee... Ei oo kiva. :(

Vierailija
6/8 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaahan se olla vaaratonta, mutta sinuna hoitaisin pari juttua:

1. vaadi streptokokikoeet

2. vaadi pissi ja emättimen tulehduskokeet

3. tiuhat seurannat rv20 tienoilla ja jälkeen kohdukaulan kanssa

Supistuksia voivat aiheutaa nuo pöpöt ja ne on hoidettava pois. Se on hyvä juttu että niille on jotain tehtävissä sentään. Streptokokki on ihan normaali bakteeri ja kuuluu monen naisen elimistöön normaalistikin (mulla löytyi tässä 3 lapsen kanssa) . se voiu kuitenkin aiheuttaa supistuksia ja häädetään antibiooteilla. synnytykseen sitten saa myös antibiootit, jos se löytyy ettei vauvaan tartu.

os kyseessä on kohdunkaulan heikkous niin todellista pahaa supistukset alkavat tehdä yleensä vasta rv20 tienoilla ja jälkeen. tämä johtuu siitä että vauvalla alkaa olla enemmän painoa ja siten paine kohdunkaulalla kasvaa. tällöin supistukset on otettava todella tosiaan ja maattava sekä mahdollisesti laitetaan lanka pitämään kohdunkaulaa kiinni.

mulla itselläni meni eka odotus ok- supistuksia oli enemmän lopussa eikä niitä pidetty kummempana. poika syntyi rv36. toisen kanssa mulla alkoi supistukset aikaisin. (rv13 tienoilla) Mitään syytä ei löytynyt ja paikat alkoivat aueta rv19. rv 20 latettiin lanka ja makasin 4,5kk pää alaspäin. POika syntyi rv36. tässä odotuksessa supistuksia on ollut ja paikat alkoivat aueta rv19 tienoilla. ja makaan vuodelevossa- lankaa mietitään.

Vierailija
7/8 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi aikoinaan rv 35+3. Varsinainen syy keskosuuteen jäi varmistumatta. Tosin tuo ensimmäinen raskaus alkoi ja jatkui kaksosraskautena rv 17 asti. Rakenneultrassa todettiin sitten toisen vauvan menehtyneen. B-vauvan menehtymisen epäiltiin olleen syynä siihen, että synnytys käynnistyi niin varhain. Mitään muuta selitystä ei taidettu edes miettiä tai etsiäkään.

Omassa neuvolassa tutkittiin viimeksi tosiaan sydänäänet, pissa ja verenpaine. Kun kävin juhannusviikolla lomapaikkani terveyskeskuksessa, terkkari otti emättimestä näytteen näytetikulla, joka viittasi siihen, ettei tulehdusta olisi. Tosin siitä en tiedä, mitä tulehduksia tai häikkää tuollainen pikatesti ilmaisee.

Kiitoksia kovasti jo tähän asti kirjoittaneille hyvistä vinkeistä ja omista kokemuksista. Otan mielelläni niitä vastaan lisääkin!

Asia taitaa kiinnostaa muitakin ja olla valitettavasti monen muunkin odottajan päänvaiva, sillä avaukseni lukijoita näytti olevan aika monta jo tähän mennessä. :-)

Vierailija
8/8 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoda tarpeeksi, jos on nestevajausta niin supistelee enemmän, ja huolelehdit helteillä kivennäisvajauksen lisäyksestä, jopa magnesiumin lisääminen riittää. Kokemusta on. Mulla autto jo toi juominen.

Halifantti rv 31+3