Kaksosraskaus verrattuna yhden lapsen kantamiseen?
Oletko kokenut molemmat? Mikä oli konkreettisin ero?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Jättimäisen iso maha oli suurin ero fyysisesti raskaudesta. Napa oli aivan venynyt, ulospäin pulpahtanut, pinkeä ja kipeä ja kylkiluita särki koko ajan loppuvaiheessa. Ne levisivät, koska tuon raskauden jälkeen lempimekkoni ei enää mene kylkiluiden kohdalta kiinni, vaikka olen saman painoinen kuin ennen raskautta. Vatsanahka jäi pussuraksi joka lysähtää tyhjänä säkkinä alaspäin kun kumarrun. Ja siinä on keskellä railo vatsalihasten välissä.
Oon toivonut kaksosia, mutta tää jotenkin latisti tunnelman.
Mä olen kokenut vain kaksosraskauden. Se oli helvettiä alusta loppuun. Järkky pahoinvointi alusra loppuun, unettomuus, kivut, en pystynyt istumaan enkä kävelemään, pyörtyilin. 2 ihana vauvaa sain sektiolla. Ihania ovat, mut tosiaan sitä raskautta en kestäisi toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokenut vain kaksosraskauden. Se oli helvettiä alusta loppuun. Järkky pahoinvointi alusra loppuun, unettomuus, kivut, en pystynyt istumaan enkä kävelemään, pyörtyilin. 2 ihana vauvaa sain sektiolla. Ihania ovat, mut tosiaan sitä raskautta en kestäisi toista kertaa.
Olitko vuodelevossa loppuviikot? Sellaista käy kai aika usein.
Olin täyslevossa viikosta 20 alkaen, sitä ennen jo ihan raato.
Mulla sekä yksöis- että kaksostaskaus. Eroja mm.
- kaksosista valtava pahoinvointi 3 ekaa kk, jouduin sairaslomallekin
- vatsa kasvoi valtavan suureksi nopeasti ja se teki ihan fyysisesti kipeää, tunsin kuinka vatsanahka venyi
- loppuvaiheessa kävely ja nukkuminen oli ison mahan takia tukalaa
- jouduin jäämään sairaslomalle 2 kk ennen laskettua aikaa
Kaksosraskaus on myös lapsille suurempi riski kuin yksikköraskaus. Tosin nykyajan lääketede on sen verran hyvää, että molemmat saadaan turvallisesti ulos suurimmassa osassa tapauksista.
Juu ulos saadaan, mut raskausaikana voi tulla monenlausia ongelmia.
Kiitoksia paljon vastauksista! Kuulostaa, noh, tukalalta....
Tai ainakin keskimäärin paljon intensiivisemmältä.
Jatkokysymyksenä, kuinka usein synnytetään sektiolla? Toisena jatkokysymyksenä, millaista oli teille palautua sektiosta vs alateitse? Arvostan vastauksia, vaikka olisitte vain toisen kokenut!
Ap
Eka raskaus yksi vauva. Ei ongelmia.
Kaksosraskaus helvetillinen alusta asti. Ekat kuukaudet oksensin vuorokauden ympäri ja sitte alkoi jatkuva veren vuoto. Koko sotku päättyi siihen että lapset syntyivät 3 kk etuajassa ja seuraavat 6kk vietettiin sairaalassa.
5 vuotta myöhemmin kaikki kuitenkin hyvin :)
En tiedä sektioprosentteja, mut meille ainakaan ei anettu vaihtoehtoja. A oli perätilassa ja b raivotarjonnassa. siinä voi molemmat kuolla, kun päät kiilautuvat toisiinsa. Usein ovat hankalassa asennossa tai istukat vinksin vonksin käsittäkseni. sektio meni hyvin, vaikka raskaus oli helvetti. Toivuin nopeasti.
Tuplasti pahempi pahoinvointi, järkyt selkäkivut ja toki olin myös valtava. Ihme ja kumma lapset kesti 8kk sisällä ja ruvettiin jo käynnistystä miettimään. Yhden kanssa en välillä ees "tajunnut" olevani raskaana.
Olen kokenut pari yksösraskautta ja kaksosraskauden. Kaksosista pahoinvointi oli minulla vähäisempää. Mahan kasvu ja painon nousu tapahtui aiemmilla viikoilla, mutta loppua kohden tasaantui ja koko raskauden aikana painoa tuli suunnilleen saman verran kuin yksösraskauksissa. Meidän kaksoset syntyivät 3-4 viikkoa aiemmin kuin yksöset.
Kurja juttu kaksosraskaudessa oli, että olin todella väsynyt ja heikotti. Jouduin jäämään sairaslomalle muistaakseni rv 28. En tiedä johtuiko väsymys kaksosraskaudesta vai siitä, kun oli kolmas raskaus lyhyen ajan sisällä.
Meidän kaksoset syntyi alakautta. Monikkoperhevalmennuksessa sanottiin, että n. puolet syntyy sektiolla. Ja puolet syntyy ennenaikaisesti, mikä tietysti lisää kaikenlaisia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sektioprosentteja, mut meille ainakaan ei anettu vaihtoehtoja. A oli perätilassa ja b raivotarjonnassa. siinä voi molemmat kuolla, kun päät kiilautuvat toisiinsa. Usein ovat hankalassa asennossa tai istukat vinksin vonksin käsittäkseni. sektio meni hyvin, vaikka raskaus oli helvetti. Toivuin nopeasti.
Heittäisin ihan mutulla, että prosentit on varmaan aika fifty-fifty. Ensisynnyttäjä saa usein synnyttää alateitse molemmat rt, uudelleensynnyttäjä molemmat myös pt. Kai ensisynnyttäjille perätilasynnytystäkin joskus tarjotaan jos mittojen puolesta mahtuu. Meillä olivat molemmat suhteellisen poikittain, eikä ollut vaihtoehtoja kuin sektioon. Osalla voi synnytyksessä käydä niinkin, että ensimmäinen syntyy alateitse, mutta toinen pitää ottaa sektiolla.
Ja raskausajan osalta yhdyn edellisiin kommentteihin.
Ja alatiesynnytys ja eihän se toipuminen ihan helppoa ollut n. 6kk lasten syntymän jälkeen kävin vielä tarkastuksessa T.12
Vierailija kirjoitti:
Kaksosraskaus helvetillinen alusta asti. Ekat kuukaudet oksensin vuorokauden ympäri ja sitte alkoi jatkuva veren vuoto. Koko sotku päättyi siihen että lapset syntyivät 3 kk etuajassa ja seuraavat 6kk vietettiin sairaalassa.5 vuotta myöhemmin kaikki kuitenkin hyvin :)
Mikä on nimesi?
Eka oli kaksosraskaus, ei mitään ongelmia. Ulospäin ei edes tajunnut, että odotin kaksosia. Muistaakseni vasta raskausviikolla 24 työkaveri tajusi, että saan lapsen. Koko raskausaikana oksensin kaksi kertaa, leikattu selkä kesti raskauden hyvin eikä vatsakaan venynyt mahdottomaksi. Odotusaikana ainoa tosiongelma oli lasten kasvaminen, vauva B näytti jäävän hyvin pieneksi. Viikkoa ennen synnytystä vauva A:n arvioitiin olevan noin 3600 g ja vauva B:n 1700g.
Sektiolla syntyi kaksi tervettä lasta, molemmilla painoa noin 2800 g. Vauva A:n reisiluun mitta + päänympärys antoivat olettaa isompaa lasta kuin mitä syntyi ja vastaavasti vauva B:n mitat ennakoivat todella pientä lasta, mutta mittaustulos oli väärä.
Sairaalasta kotiin palasi äiti, joka mahtui samantien ennen raskautta käyttämiinsä farkkuihin.
Neljä vuotta myöhemmin sain yhden lapsen lisää ja se raskausaika oli kamalaa väsymystä, jatkuvaa anemiaa ja tiputteluvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksosraskaus helvetillinen alusta asti. Ekat kuukaudet oksensin vuorokauden ympäri ja sitte alkoi jatkuva veren vuoto. Koko sotku päättyi siihen että lapset syntyivät 3 kk etuajassa ja seuraavat 6kk vietettiin sairaalassa.5 vuotta myöhemmin kaikki kuitenkin hyvin :)
Mikä on nimesi?
Onko miehesi nimi Juha?
Heh, minä vain tykitän jatkokysymyksiä :D Oliko suuriakin eroja esim. ruokahalussa tai tekikö mieli jotain tiettyjä ruokia? Olen ymmärtänyt, että kaksosten kanssa on syötävä enemmän. Voiko raskauden aikana määritellä suht. tarkan päivittäisen kalorimäärän?
Ap
Hei
Ne se keskoskaksosten äiti tässä. Ei mieheni nimi ei ole Juha, enkä ymmärrä miten minun nimeni tähän liityy. Monet kaksoset syntyvät keskosina.
Me emme asu Suomessa vaan Saksassa.
Jättimäisen iso maha oli suurin ero fyysisesti raskaudesta. Napa oli aivan venynyt, ulospäin pulpahtanut, pinkeä ja kipeä ja kylkiluita särki koko ajan loppuvaiheessa. Ne levisivät, koska tuon raskauden jälkeen lempimekkoni ei enää mene kylkiluiden kohdalta kiinni, vaikka olen saman painoinen kuin ennen raskautta. Vatsanahka jäi pussuraksi joka lysähtää tyhjänä säkkinä alaspäin kun kumarrun. Ja siinä on keskellä railo vatsalihasten välissä.