Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Transdokumentti "Äiti, olen poika" Yle Areenassa, ajatuksia?

Vierailija
10.05.2020 |

"Yksitoistavuotias Kim syntyi tyttönä mutta kokee olevansa poika. Nyt hän alkaa saada nuorimpana Tanskassa hormonihoitoa, joka pysäyttää naiseksi kehittymisen. Yhä useammat transsukupuoliset lapset hakevat sukupuolenkorjaushoitoa. Lääkärien mukaan se on tarpeen, jotta sukupuoliristiriidalta vältytään. On kuitenkin epäselvää, kuinka elinikäinen hormonihoito vaikuttaa elimistöön. Entä kuinka moni tulee myöhemmin katumapäälle?"

Oletteko katsoneet? Mitä ajatuksia herätti?

Kommentit (310)

Vierailija
1/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaksi pojaksi haluavaa tyttöä olivat molemmat hyvin ylipainoisia. Veikkaan että taustalla on käsittelemättömiä mielenterveysongelmia.

Myös tuo jatkuva asioiden määrittely sukupuolen kautta pisti silmään. Poikien ja tyttöjen lelut, värit, vaatteet, kampaukset, harrastukset... Ei ihme jos ei koe sopivansa noin ahtaaseen muottiin.

Vierailija
2/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et ole, lapseni, olet vain mielenterveysongelmainen, ja teini". 

T: Äiti

Vierailija
4/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et ole, lapseni, olet vain mielenterveysongelmainen, ja teini". 

T: Äiti

Taisi nuorin tuossa dokumentissa olla viisivuotias, ettei ihan mene teini-iän piikkiin. En kuitenkaan ymmärrä miksi poika ei saa tykätä pinkistä, leikkiä nukeilla tai muuta vastaavaa. Näissä tämän tyylisissä ohjelmissa esitetyillä perusteilla noin 90% lapsista olisi trans.

Vierailija
5/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaksi pojaksi haluavaa tyttöä olivat molemmat hyvin ylipainoisia. Veikkaan että taustalla on käsittelemättömiä mielenterveysongelmia.

Myös tuo jatkuva asioiden määrittely sukupuolen kautta pisti silmään. Poikien ja tyttöjen lelut, värit, vaatteet, kampaukset, harrastukset... Ei ihme jos ei koe sopivansa noin ahtaaseen muottiin.

Olen huomannut, että transsukupuolisilla on hyvin ahtaat muotit siihen, kuka on nainen ja kuka mies.

Vierailija
6/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että transsukupuolisilla on hyvin ahtaat muotit siihen, kuka on nainen ja kuka mies.

Tämä. Todella paljon joustamattomammat kriteerit kuin tavallisilla ihmisillä. Tässäkin dokkarissa punainen oli tyttöjen väri ja jos et halua pukeutua mekkoihin, et ole tyttö. Kuinka moni aikuinen nainen ei edes koe oloaan kotoisaksi mekoissa? Hekö on siis oikeasti miehiä? Musta noi värit, vaatteet yms ei ole todellakaan mitään sukupuolen tunnuksia.

Vierailija
7/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset ennen tuollaisia väittäneet kun ei ollut mediaa joka aivopesi.

Vierailija
8/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Et sinä ole oikeasti huomannut. Sen sijaan sinä olet kehittänyt vinoutuneen näkemyksen omista vinoutuneista näkemyksistäsi.

Vierailija
9/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan poika oli noin 7v asti sitä mieltä että haluu olla tyttö. Leikki tyttöjen kanssa ja pukeutui hameisiin leikeissä. Poikien kanssa ei oikein tullut juttuun. Ei siitä ymmärtääkseni mitään suurta numeroa tehty. Oli vain vähän erilainen.

Nyt on 24v yhden pojan isä ja naimisissa. Ihan mies siitä tuli.

Vierailija
10/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että mistä lapset osaavat puhua noista asioista noilla sanoilla, ellei heitä ole johdatettu siihen suuntaan?

Saattaahan monikin pikkutyttö kysyä missä hänen pippelinsä on, kun näkee poikien sukupuolielimiä. Eihän se tarkoita että tyttö haluaisi vastaavan itselleen, hän vaan kaipaa aikuiselta selitystä sukupuolten eroille. Ainakin ennen silloin on kerrottu että sinulla on pimppi, koska olet tyttö. Ei että voi sinua, koetko nyt että haluaisit pippelin? Jokainen lapsi haluaa kuun ja tähdet taivaalta, ei siihen tarvitse lähteä mukaan kannustamalla.

Vierailija
11/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielen ongelmia ei pidä hoitaa leikkaamalla tervettä ruumista. Lapset altistetaan lääkecoctailille josta kukaan ei tiedä mitä seuraa 10 vuosien käytön jälkeen. Sairasta touhua ja lääkärin etiikan vastaista. Jenkeissä on leikkauksia katuville jo omat tukiryhmät.

Vierailija
12/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan poika oli noin 7v asti sitä mieltä että haluu olla tyttö. Leikki tyttöjen kanssa ja pukeutui hameisiin leikeissä. Poikien kanssa ei oikein tullut juttuun. Ei siitä ymmärtääkseni mitään suurta numeroa tehty. Oli vain vähän erilainen.

Nyt on 24v yhden pojan isä ja naimisissa. Ihan mies siitä tuli.

Ei tehty minunkaan kohdalla. Minä tunsin jo

hieman ennen murrosikää etten ole poika. Leikin kaikkien kanssa sukupuoleen ja muihin ominaisuuksiin katsomatta. Minulla ei ollut mitään tää on tyttöjen tää on poikien juttu ajattelua. Olin erilainen. Jokainen olemme. Nyt olen hieman yli 30-vuotias sukupuolensa korjannut elämäänsä tyytyväinen nainen. Kärsin ennen prosessia suuresti ja mikään ei toiminut.

Vierailija
13/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin onnellinen kliseisesti "naisellinen nainen." Lapsena leikin vain dinosauruksilla ja vesipyssyillä. Toki tykkäsin myös sukupuolineutraaleista jutuista kuten smurffeista ja pokemoneista. Lempipaidassani oli traktorin kuva ja vaatteeni olivat (tumman)sinisiä sillä se oli lempivärini. Jos olisin syntynyt 2015, olisi joku minulla varmasti diagnosoinut sukupuolidysforian, vaikka aina olin ihan onnellisesti tyttö.

Vierailija
14/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni tutkimuksesta jossa havaittiin, että noin 70% transihmisistä lopulta identifioituu syntymäsukupuolekseen. Eli en kyllä mitenkään voi tukea hormoonien antamista lapsille tai leikkausten tekemistä. Suomessakin on tällaisia ihmisiä jotka ovat tulleet katumapäälle nuorena tehdyn transition jälkeen ja nyt yrittävät varoittaa nuoria vaaroista, mutta Setan kaltaiset tahot yrittävät hiljentää heidät.

Vierailija
15/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla transihmisillä on leikkausten jälkeenkin itsemurhia ja vakavia mielenterveyden ongelmia

Vierailija
16/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sejkllö kirjoitti:

Aika monilla transihmisillä on leikkausten jälkeenkin itsemurhia ja vakavia mielenterveyden ongelmia

Ei ole. Ja jos onkin ne ei liity transsukupuolisuuteen tai saatuihin hoitoihin. Hoidot parantaa oloa ja elämänlaatua.

Vierailija
17/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni tutkimuksesta jossa havaittiin, että noin 70% transihmisistä lopulta identifioituu syntymäsukupuolekseen. Eli en kyllä mitenkään voi tukea hormoonien antamista lapsille tai leikkausten tekemistä. Suomessakin on tällaisia ihmisiä jotka ovat tulleet katumapäälle nuorena tehdyn transition jälkeen ja nyt yrittävät varoittaa nuoria vaaroista, mutta Setan kaltaiset tahot yrittävät hiljentää heidät.

Näille foliohattuiluille ei ole mitään todisteita. Vinoutunutta psyykkeen oksennusta anonyymille nettipalstalle. Sitä kaikki on.

Vierailija
18/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen itsekkin. Ystäväni oli sukupuolettomien lasten kasvattaja ja sitä jatkuvaa monologia ei meinannut jaksaa kuunnella, kuinka hänen poika ei leiki pyssyillä ja tyttö ei saa leikkiä nukeilla, kun ei saa sukupuolta määritellä.

Tuntui, että lasten elämä oli koko ajan sen sukupuolisuuden määrittelyä ja sitä, että tämä on naisten juttu ja tämä on miesten juttu ja poikana et saa tehdä miesten juttuja ja tyttönä et saa tehdä naisten juttuja.

Hän kritisoi minun kasvatustani, kun annoin lasten olla sitä, mitä ovat. Eli kun tytöllä tuli prinsessakausi, sai kulkea hörsylähame päällä ja leikkiä nukeilla prinsessaleikkejä. Pojat taas tykkäsi legoista ja autoista. Silti tyttö myös leikki poikien kanssa poikien leikkejä ja pojat tytön kanssa teekutsuja. Ihan miten halusivat. Välillä pojat leikki tyttöjä ja puki tytön vaatteita päälle ja tyttö taas meikkasi itselleen viikset ja leikki poikaa. Nämä viimeiset leikit oli ystäväni mielestä niitä sallittuja.

Tiemme ovat eronneet muuttojen vuoksi, joten en tiedä, mitä sukupuolta hänen lapsistaan sitten lopulta tuli. Minun lapsista näkyi tulevan miehiä ja naisia.

Vierailija
19/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyvin vanhoillinen ajattelutapa. Vahvistaa naisten ja miesten tiukkoja stereotypioita.

Vierailija
20/310 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää miten Suomessa blokkereista puhutaan "ajan ostamisena", kun niiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole mitään tietoa. Jazz Jenningsille niitä on annettu lapsesta asti, joten hänen sukupuolielimensä eivät kehittyneet riittävästi, joten keinovaginan rakentamisen kanssa tuli ongelmia. Lisäksi hän ei ole koskaan tuntenut sukupuolista halua/nautintoa.

Uskooko joku, että murrosikä voisi alkaa/jatkua normaalisti syöpälääkkeeksi kehitetyn Lupron-kuurin jälkeen? Tutkimusten mukaan blokkereista  ja sosiaalisesta transitiosta seuraa käytännössä aina trans"hoidot".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä