Crp tulehdusarvo 13,69 pitääkö huolestua?
Lääkäriaika on vasta ensi keskiviikkona, näin labrat sovelluksen kautta. Mulla ei ole mitään flunssaoireita ainakaan, ehkä hieman väsynyt olen. Kuitenkin tuloksen mukaan mulla on jossain tulehdus🤔 Lasko oli normaali n rajoissa, eli 12.
Kommentit (8)
ei ole mikään huolenaihe ellei tuo ole ollu päällä vuosia. 80+ ei ole mikään harvinaisuus, ja silloin sitä ollaan kipeänä. Toi on joku aamuflunssa joka on ohi kun pääsee taas lämpimäksi.
Kyllä kannattaa yrittää selvittää, mistä johtuu, on se kuitenkin niin paljon täysin terveen ihmisen lukemaa korkeampi.
Jos yleisvointi on hyvä niin en olisi huolissaan, Hirveen vaikea vastata kun en tiedä taustoja mitä sulla tutkitaan mutta näillä tiedoilla ei tarvitse huolestua, CRP on koholla mutta ei niin paljon ja todennäköisesti joku tulehdus. Seuraa vointia ja odota lääkärinkäyntiä rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa yrittää selvittää, mistä johtuu, on se kuitenkin niin paljon täysin terveen ihmisen lukemaa korkeampi.
No ei selvitetä, koska kyseessä on minimaallisen verran korkeampi lukema. Korkeintaan voidaan ottaa jossain vaiheessa uusi koe, jos se rauhoittaa aloittajaa.
Pojalla oli muutama vuosi sitten CRP yli 200 mutta lääkärit eivät halunneet aloittaa antibioottikuuria kun aukotonta todistetta bakteeritulehduksesta ei ollut. Kauhean taistelun jälkeen antibioottikuuri saatiin (kun kuumetta oli jatkunut todella pitkään) ja sen jälkeen poika parani nopeasti. Turhia verikokeita otettiin varmaan yli kymmenen.
Antibioottien liian löperö käyttö muualla maailmassa on johtanut siihen, että haetaan jotain pomminvarmoja diagnooseja ennen kuin niitä käytetään eli ollaan menty sitten liian varovaiseen suuntaan potilasterveyden uhalla.
Ei todellakaan. Jos olisi sadan paikkeilla, voisi ajatella jotain oleellista tulehdusta olevan.