Kokemuksia Naistenklinikasta?
Odotan esikoistani ja synnytän joulukuun alussa Naistenklinikalla Helsingissä.
Synnytys vähän jännittää ja olisi kiva kuulla kokemuksista naistenklinikalta. Millainen henkilökunta,huoneet,itse synnytys yms...
Kiitos jo etukäteen :D
Ylläripyläri ja pulla 20+4
Kommentit (7)
ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Esikoisen aikaan kätilö oli kyllä hieman huumorintajuton mutta mies vääntää vitsiä ihan kaikesta :) On varmaan jo eläkkeellä tuo kätilö kun on aikaa kulunut jo 8,5v. Lääkitykset ym hoituivat hyvin ja kaikesta mistä en tiennyt kertoivat mitä piti tehdä.
Esikoisen aikaan olin 6.krs lysyssä (en tiedä onko enää tuolla nimellä) kahden hengen huoneessa ja seuraavat sitten kerrosta alempana neljän hengen huoneessa. Hoitajat tuollakin neuvoivat/auttoivat jos oli jotain kysyttävää.
Marraskuussa menen taas synnyttämään naistenklinikalle.
Onnea synnytykseen!
Moschino 25+6
Yksi synnytys Naistenklinikalla takana, eikä mitään erityistä moitittavaa :). Olin ensin käynnisteltävänä osastolla 42, jossa kaikki kohdalleni osuneet hoitajat ja lääkäri todella mukavia. Synnytyksessä kaksi kätilöä, jotka molemmat aika kiireisiä mutta hoitivat hommansa hyvin eikä jäänyt heistä kammoa ;). Lapsivuodeosastoista olin huonokuntoisten äitien osastolla 52, jossa muutama hoitsu ei ollut ihan sieltä mukavimmasta päästä, mutta suurin osa ok ja pari aivan huippuihanaa.
42:lla olin 4 hengen huoneessa, mutta meitä ei ollut siellä kuin 2 (en siellä ehtinyt viettää vuorokauttakaan kun synnytyssali kutsui). 52:lla sain 2 hengen huoneen. Eräs tuttu kertoi, että hänen 4 hengen huoneensa oli ollut tosi levoton mm. siksi, että ihmisillä ravasi vieraita kaiken aikaa, vaikkei ollutkaan vierailuaika. Sellaisesta kannattaa kuitenkin minun mielestäni sanoa henkilökunnalle, elleivät he itse puutu tilanteeseen (ja aika tarkasti huoneiden seinällä oli kyllä ohjeistettu vierailuista, kännykän käytöstä ym.).
Luulen, että niin Naikkarilla kuin missä tahansa muuallakin on kaikennäköisiä ihmisiä töissä, ja se kauhea natsikätilö ;D saattaa osua kohdalle missä vaan. Itse olen ainakin nyt menossa NKL:lle uudestaan.
Osastolla varsinkin ulkomaalaisten äitien koko suku oli käymässä ihan vierailuaikojen ulkopuolella. Pysyttelivät kyllä poissa potilashuoneista, mutta ruokailutilat ja oleskelutilat oli kansoitettu eri kansallisuuksien edustajilla ja tunnelma oli kuin basaarissa. Potilashuoneessa oli 3 äitiä 4 hlön huoneessa ja öisin (tai päivisin) nukkuminen oli käytännössä mahdotonta. Yöllä vauvat itkivät ja äidit kuorsasivat :-D Päivisin taas puolisot ja vanhemmat sisarukset kansoittivat huoneen. Ihmettelen kovasti miksi NKL:llä ei oteta vastaavaa käytäntöä kuin esim. Kuopiossa (KYS) että vieraita ei saa tuoda lainkaan osastolle isää ja sisaruksia lukuunottamatta. Vieraita äiti voi tavata sairaalan kahviossa ja eiköhän sitä jaksa vieraatkin pari päivää odottaa, että perhe pääsee kotiin. NKL:n yleiset tilat ovat hyvin pienet ja nyt ne oli tosiaan kaikkien muiden kuin äitien käytössä.
Henkilökunta oli aivan ihanaa ja ystävällistä! Eikä tosiaan muusta kuin noista ylimääräisistä vieraista voi valittaa.
kanssa samaa mieltä. Isojen sairaaloiden pitäisi rajoittaa näitä vierailuaikoja ja kävijämääriä. Minustakin pari päivää jaksaa odottaa äidin ja vauvan kotiutumista.
Suunnilleen näin asia/käytäntö on myös Tammisaaressa. Vierailuaika on tunti. Vieraita ei ole "rajoitettu", mutta ei siellä silti basaarimenoa ole. Isä ja sisarukset saavat tulla, milloin haluavat. Ihana paikka, kahdesti olen ollut siellä.
Meillä ei ollut siitä etukäteen puhetta, mutta siinä yöllä synnytyksen jälkeen kätilö ilmoitti että olisi tilaa perhehuoneissa. Miehelle oli oma sänky ja ruuatkin syötiin omassa huoneessa kun haluttiin. Ja suurin luksus oli ehdottomasti siinä epparista kärsivänä oma wc ja suihku! Kaikki aika minkä meidän muksu nukkui, sai nukuttua kun ei ollut muita häiritsemässä. Perhehuone on luonnollisesti kalliimpi (maksatte miehestä saman kuin itsestä) mutta mukavuuden kannalta suosittelen ehdottomasti jos sellaisen vaan saa! Ja henkilökunta oli todella mukavaa.
Myös kätilö sattui olemaan aivan ihana! Kaikin puolin oli ihan miellyttävä kokemus koko naistenklinikka!
Nyt tulee sitten se nega-kirjoitus...
Synnytin esikoiseni NKL:lla ja se oli järkyttävää. Olin myös pari päivää ennen synnytystä sisällä sairaalassa se oli ihan ok. Mukava henkilökunta jne. Mutta sitten kun synnytys käynnistettiin, kaikki meni ihan pieleen. Henkilökunta oli ihan pihalla eikä käynyt riittävästi seuraamassa tilannetta. Mikään etukäteen valmisteltu & sovittu & suunniteltu ei mennyt niinkuin olisi pitänyt. Itse synnytys oli suht ok, mutta kun kakkosen jälkeen vertailin, sekin oli oikeasti syvältä, mutta silloin en itse tajunnut.
Huoneet ylikansoitettuja, imetysohjaus heikkoa, avut heikkoja, kaikki oli vaikeaa. Väkeä oli kuin markkinoilla ja sairaalasta lensin "pihalle" aivan liian aikaisin, lääkäriä ei saanut tavata, kun "ei ole tapana eikä mahdollista". Täysin puolikuntoisena kotiutettiin, ketään ei kiinnostanut se, miten voin.
Kakkosen menin synnyttämään Tammisaareen ja pääsin sinne keskustelemaan kätilön kanssa ns. pelkokeskustelua. Aivan eri meininki. Siellä otetaan yksilönä ja aikaa käytetään paljon myös äidin hyvinvointiin. Sairaalastalähdön päättää potilas (äiti) itse. Saa jäädä kunnes olo tuntuu hyvältä tai sitten lähteä vaikka melkein heti. Oman päätöksen mukaan. Lääkäri kävi vähintään kerran päivässä keskustelemassa kanssani. Hoito on todella imetysmyönteistä, erittäin hyvä ohjaus ja tuki.
Harmittaa todella, että kävin pilaamassa synnytykseni NKL:lla. En voi parhaalla tahdollakaan sanoa mitään positiivista siitä paikasta.
Suosittelen lämpimästi Tammisaarta. Se on todella Suomen paras synnytyssairaala.
Kolmatta olen menossa naistenklinikalle synnyttämään ihan lähiaikoina, enkä oikeasti muualle osaisi kuvitella menevänikään....molemmat aikaisemmat siis samassa paikassa syntyneet vaikka jorvi olisi meidän lähisairaala...
Synnärin henkilökunta on aina ollut todella ystävällinen ja ihana, omat toiveet lääkityksistä on toteutunut ja vaikka on päivystysaikaan osunut synnytykset on puudutukset saanut nopeasti yms. eli ainakaan minun kohdalla ei ole käynyt niin että en olisi ehtinyt saada haluamaani lääkettä jonkun toisen kiireiden takia.
ekalla kerralla olin 4 hengen huoneessa, ja vaikka toverit huoneessa vaihtuivat niin henkilökunta on jäänyt positiivisesti mieleen....
Tokalla kerralla olin perhehuoneessa joka toki vielä miellyttävämpi kokemus kun tuollainen iso huone....
Minusta ihana ja turvallinen paikka synnyttää ja aloittaa oma elo vauvan kanssa, ikinä en ole kokenut kolkoksi ja sairaalamaiseksi vaikka sellaisia huhuja on vuosia paikasta kiertänyt....ja remonttien ansiosta taitaa vain mukavammaksi muuttua.....
onnea matkaan....
Mammeli 38+1