Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nouseeko korot siis nyt? Eli saako kohta pankkitalletuksista jotain tuottoa?

Vierailija
09.05.2020 |

?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätodennäköistä. Korkojen nousu jähmettäisi lainanottoa ja se haittaisi taloutta enemmän, kuin korkotuotto hyödyttäisi.

Mietin kyllä lainan ottamista, että siihen olis viisainta valita varmuuden vuoksi korkosuojaus.

Vierailija
2/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen jatkaa vielä, että on ilmeisesti niin, etä pankki päättää tilien koroista itse. Eli korkojen nousu ei välttämättä näy talletuskoroissa, ainakaan nopeasti. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vahvasti. Asunnon hankinta velaksi ei välttämättä tällä hetkellä ole fiksuin idea.

Vierailija
4/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä ollaan povattu korkojen nousua jotta saadaan korkokatot myytyä. Tuskin se nytkään tapahtuu.

Vierailija
5/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen jatkaa vielä, että on ilmeisesti niin, etä pankki päättää tilien koroista itse. Eli korkojen nousu ei välttämättä näy talletuskoroissa, ainakaan nopeasti. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Talletuskorko on 1pvä euripor jollei ole määräaikaistalletus. Nykyisin kukaan pankki ei taida myöntää alle 12 kk euriporia asuntolainaan. Se 12kk on aina korkeampi.

Eli pankki on se ainoa joka tienaa kun korot nousee.

Vierailija
6/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talletuskorko on 1pvä euripor jollei ole määräaikaistalletus. Nykyisin kukaan pankki ei taida myöntää alle 12 kk euriporia asuntolainaan. Se 12kk on aina korkeampi.

Eli pankki on se ainoa joka tienaa kun korot nousee.

Sori, 1pvä euriporia ei kutsua euriporiksi vaan eoniaksi.

Vierailija
7/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä korkeammat korot tarkoittavat korkeampaa inflaatiota.

Rahaa on nimellisesti enemmän, mutta sillä saa vähemmän.

Vierailija
8/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nouseekin niin merkityksettömästi ja pysyvät edelleen nollan alapuolella joten mitään säästöjen korkoja ei ole luvassa lähivuosina.

Vierailija
9/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Keskuspankki vaikuttaa siihen miten matalalla talletusten ja lainojen korot ovat. Klassisen pankkiteorian mukaan pankki maksaisi korkoa asiakkaidensa talletuksista (ottolainaus) ja lainaisi sitten rahaa asiakkailleen hiukan korkeammalla korolla (antolainaus), mutta nollakorkojen aikana tuo yhtälö ei ole enää pitänyt paikkansa. Tuon korkoerojen tuoton sijasta pankit taitavat tehdä enemmänkin tulosta erilaisten "palvelumaksujen" avulla kuten siitä että asiakkaat joutuvat maksamaan verkkopankin käytöstä, jossa he itse maksavat omat laskunsa.

Säästäjien ja tallettajien paras toive taitaa olla se että löysä rahapolitiikka ei käynnistä inflaatiota, joka söisi säästöjen ostovoiman. Nykyinen rahapolitiikka on suosinut pääsääntöisesti velallisia.

Vierailija
10/11 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korko on alle 0, ei voi edes puhua noususta niin kauan kuin ei nouse plussalle. Euriboreja ei päätä EKP, vaan ne menevät pankkien keskinäisen lainanannon mukaan. EKP:n korkopäätökset ja toimet kuiten vaikuttavat niihin.

11/11 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sinulle maksetaan korkoa eli tuottoa kun pidät rahaa pankissa. Samoin itse maksat korkoa kun pankki lainaa sinulle rahaa vaikka asuntoa varten.

Totuus kuitenkin on, että korko pitkäaikaisellekin säästäjälle normaalilla pankin säätötilillä on yleensä häviävän pieni. Toki säästösi tuottamalle korolle alkaa ajan kuluessa kerääntymään korkoa. Einstein kutsui tätä korkoa korolle -ilmiötä maailman kahdeksanneksi ihmeeksi. :D https://www.saldo.com/fi-fi/blog/korkoa-korolle/

Jos haluat saada rahasi poikimaan tuottoa kannattaa rahat sijoittaa rahastoihin tai suoriin osakkeisiin. Muista vain hajauttaa sijoituksesi laajalle, jos et halua ottaa suuria riskejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme