Te joiden mielestä geenit eivät vaikuta ihmisen painoon, selittäkääpäs tämä:
Miksi lihavuustutkijoiden on ollut lähes mahdotonta löytää eripainoisia IDENTTISIÄ kaksosia?
Epäidenttisissä kaksosissa painon vaihtelu on ihan samanlaista kuin muutenkin sisarusten kesken, eli samassa perheessä voi olla hyvinkin erikokoisia ihmisiä.
Ja tähän ei edes vaikuta se, ovatko identtiset kaksoset kasvaneet samassa perheessä, vai erillään, silti he ovat läpi elämänsä hyvin samoissa painolukemissa, niin lapsina kuin aikuisina.
Nyt Av, antaa palaa.
Kommentit (16)
Koska identtisten kaksosten mieltymykset mm. rasvaiseen ruokaan, alkoholiin jne. voivat tulla geeneistä.
Ei se tarkoita sitä, että hoikat identtiset kaksoset polttavat maagisesti 4000kcal/päivä tai lihavat vain 1500/päivä.
Silti vaaditaan se käytös, joka ahtaa ruokaa, juomia ja herkkuja kitaan. Se käytös voi olla geneettistä ja siihen voi olla geneettinen vahva taipumus, mutta lopulta se olet sinä joka itsekurin kautta säätelet sitä miten paljon syöt.
Onko näillä kaksosilla erilaiset elintavat? Ruokavalio noudattaa gaussin käyrää ja samana aikana eläneiden joukossa ruokavalio keskiverron tuntumassa on todennäköisin. Mutta esimerkiksi meidän ruokakori poikkeaa suuresti tyypillisestä suomalaisesta, alkoholin käyttömme on poikkeuksellinen, liikumme enemmän ja olemme hoikempia kuin keskivertosuomalainen.
Itse juuri katsoin dokumenttia, jossa identtisistä kaksosista toinen oli lihava ja toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Kiintoisaa. Mistä tällainen tutkimus löytyy?
Tämän asian kuulin HUSin Lihavuustutkimusyksikön työntekijältä yhdessä keskustelussa. Kaksostutkimustahan on tehty jo vaikka kuinka kauan, ja tämä sama ongelma on ollut kautta aikain.
Voit kuitenkin itse miettiä vaikkapa tuntemiasi ihmisiä: Kuinka monta eripainoista identtistä kaksosparia tiedät?
Itse tunnen aika paljon kaksosia, ja epäidenttiset tosiaan ovat kuin ketkä tahansa sisarukset, identtiset keskenään koon puolesta kopiot.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri katsoin dokumenttia, jossa identtisistä kaksosista toinen oli lihava ja toinen ei.
Heistä on sitten kaksostutkimuksen tekijät erittäin kiinnostuneita. Ovat hyvin harvinainen tapaus.
Linkkaa vielä tähän, olisi itsekin kiva katsoa!
Ap.
There were the Jim twins of Ohio. The Jims also smoked the same brand of cigarettes, drove the same kind of car, held the same jobs, and engaged in the same hobby: woodworking. In fact, they had built identical white wood benches around trees in their yards.
https://books.google.fi/books?id=U2RmujzR5gEC&pg=PA193&lpg=PA193&dq=ide…
Unohdit vaan mainita, että ne syntymästä asti erotetut ja toistensa olemassaolosta tietämättömät identtiset kaksoset ovat myös aivan kaikessa muussa samanlaisia keskenään, jopa pikkuasioissa kuten harrastuksissa, asuinmuodossa ja ammatinvalinnassa.
Vapaa valinta on aika pitkälti illuusio, sekä typerä käsitys siitä että "jokainen on oman onnensa seppä". Todellisuudessa olet erittäin vahvasti äitisi ja isäsi kopio ja noudatat näiltä saatuja geneettisiä toimintamalleja ja ajatusmalleja jotka johtavat tiettyihin valintoihin kerta toisensa jälkeen.
Geenit eivät suoraan aiheuta lihavuutta, mutta ne voivat esim. siirtää sinulle voimakkaan halun syödä makeita ja rasvaisia ruokia, ja kiusaus käy liian suureksi jolloin ihminen mässäilee läpi elämän eikä koskaan laihdu vaikka alle 120 kilon. Ja sama käy muillekin identtisille kaksosille, vaikka eläisivät eli mantereella ja kulttuurissa kuin sisarensa eivätkä edes tietäisi toisistaan.
Toisin sanoen ne geenit eivät tee ketään lihavaksi. Ne vain altistavat sinut potentiaalisesti sille mässäilylle niin vahvasti ettet voi vastustaa sen suklaalevyn tai sipsipussin ostamista. Se on silti oma valinta, mutta sitä valintaa on äärimmäisen vaikea vastustaa. Hoikka ihminen jolla ei ole tällaista perimää voi kävellä sen sipsihyllyn ohi täysin arkisesti miettimättä mässäilyä sekuntiakaan.
Silti hoikkakin *voi* valita ostavansa sipsejä vaikka joka päivä jos haluaa. Loppupeleissä sinulla aina on valinta, et ole robotti.
Tietenkin lihavuus johtuu geeneistä. Toiset on alttiimpia keräämään rasvaa kuin toiset. Kaikki kai me tunnetaan ihmisiä, joilla on ns. hidas aineenvaihdunta. Heillä usein myös järki leikkaa melko hitaasti.
Identtiset kaksoset jakavat geenit, mutta myös sosiaalisen perimän - eli se opittu tapa ylensyödä voi tapahtua myös molemmille.
Itse kyllä henk.koht. tunnen eri painoiset identtiset kaksoset: Pulskan ja normaalin. Normaali on liikunnallisesti aktiivinen, pulska ei.
Yksittäinen geeni selittää ka 200g ylipainoa. Huonolla tuurilla näitä geenejä sattuu monta ja siten selittävät jopa pari kiloa painosta. Kymmenien kilojen ylipainoa eivät geenit selitä.
Meillä on suvussa äärimmäinen taipumus viinan juontiin ja rasvaisten ruokien syöntiin mutta vahvalla itsekurilla saan pidettyä painon alle 60kg (olen nainen).
Välillä tulee repsahduksia kuten kaikilla sukulaisilla ja paino karkaa johonkin 70-80kg jonka jälkeen olen laiharilla puolisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän asian kuulin HUSin Lihavuustutkimusyksikön työntekijältä yhdessä keskustelussa. Kaksostutkimustahan on tehty jo vaikka kuinka kauan, ja tämä sama ongelma on ollut kautta aikain.
Voit kuitenkin itse miettiä vaikkapa tuntemiasi ihmisiä: Kuinka monta eripainoista identtistä kaksosparia tiedät?
Itse tunnen aika paljon kaksosia, ja epäidenttiset tosiaan ovat kuin ketkä tahansa sisarukset, identtiset keskenään koon puolesta kopiot.
Ap.
Eli tämä olikin kuulopuhetta eikä tietoa. Sen perusteella en viitsi ottaa kantaa, en nääs myöskään tunne lainkaan identtisiä kaksosia, jotka eivät olisi eläneet samassa perheessä ja oppineet samoja elintapoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Aika harvassa taitaa olla ne jotka tuntevat tarpeeksi identtisiä kaksosia että siitä voisi vetää mitään johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
There were the Jim twins of Ohio. The Jims also smoked the same brand of cigarettes, drove the same kind of car, held the same jobs, and engaged in the same hobby: woodworking. In fact, they had built identical white wood benches around trees in their yards.
Unohdit vaan mainita, että ne syntymästä asti erotetut ja toistensa olemassaolosta tietämättömät identtiset kaksoset ovat myös aivan kaikessa muussa samanlaisia keskenään, jopa pikkuasioissa kuten harrastuksissa, asuinmuodossa ja ammatinvalinnassa.
Vapaa valinta on aika pitkälti illuusio, sekä typerä käsitys siitä että "jokainen on oman onnensa seppä". Todellisuudessa olet erittäin vahvasti äitisi ja isäsi kopio ja noudatat näiltä saatuja geneettisiä toimintamalleja ja ajatusmalleja jotka johtavat tiettyihin valintoihin kerta toisensa jälkeen.
Geenit eivät suoraan aiheuta lihavuutta, mutta ne voivat esim. siirtää sinulle voimakkaan halun syödä makeita ja rasvaisia ruokia, ja kiusaus käy liian suureksi jolloin ihminen mässäilee läpi elämän eikä koskaan laihdu vaikka alle 120 kilon. Ja sama käy muillekin identtisille kaksosille, vaikka eläisivät eli mantereella ja kulttuurissa kuin sisarensa eivätkä edes tietäisi toisistaan.
Toisin sanoen ne geenit eivät tee ketään lihavaksi. Ne vain altistavat sinut potentiaalisesti sille mässäilylle niin vahvasti ettet voi vastustaa sen suklaalevyn tai sipsipussin ostamista. Se on silti oma valinta, mutta sitä valintaa on äärimmäisen vaikea vastustaa. Hoikka ihminen jolla ei ole tällaista perimää voi kävellä sen sipsihyllyn ohi täysin arkisesti miettimättä mässäilyä sekuntiakaan.
Silti hoikkakin *voi* valita ostavansa sipsejä vaikka joka päivä jos haluaa. Loppupeleissä sinulla aina on valinta, et ole robotti.
En minä mitään unohtanut, rajasin tässä kohtaa kysymyksen painoon.
Ja kaikki mitä sinä kirjoitit, vain alleviivaa sitä mistä aloituksessa oli kysymys. Kuten itsekin sanoit, vapaa tahto on vain illuusio. Miksi ihmeessä yht´äkkiä painoasioissa se olisikin poikkeus?
Anna mä arvaan: koska sinä haluat kokea olevasi hyvä ja hieno ihminen, koska SINÄ et ole lihava, ja se on sinun omaa ansiotasi.
Vaikka kuten tuli todistettua, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Aika harvassa taitaa olla ne jotka tuntevat tarpeeksi identtisiä kaksosia että siitä voisi vetää mitään johtopäätöksiä.
Ne tutkijat onneksi voi. Kaksostutkimusta kun on tehty jo melko kauan.
Tässä vielä yksi linkki aiheeseen:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/kaksostutkimus-kertoo-yl…
Lihavuus ei periydy, mutta huonot ruokatavat kyllä. Ihan lähipiirissä nähnyt, mitä järkyttävää roskaa syötetään lapsille jo kolmannessa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään unohtanut, rajasin tässä kohtaa kysymyksen painoon.
Ja kaikki mitä sinä kirjoitit, vain alleviivaa sitä mistä aloituksessa oli kysymys. Kuten itsekin sanoit, vapaa tahto on vain illuusio. Miksi ihmeessä yht´äkkiä painoasioissa se olisikin poikkeus?
Anna mä arvaan: koska sinä haluat kokea olevasi hyvä ja hieno ihminen, koska SINÄ et ole lihava, ja se on sinun omaa ansiotasi.
Vaikka kuten tuli todistettua, ei ole.
Väärin. Olen kamppaillut koko elämäni painon kanssa. Ero on siinä että otan vastuun painostani kuten esim. ne "my 600lbs life" ihmiset siinä sarjassa. Minä vain yksinkertaisesti päätän että syön vähemmän.
Ei auta syyttää geenejä, kun loppupeleissä *minä* päätän mitä ruokia raahaan kaupasta kotiin. Eivät geenini tai perimäni. Ne voivat houkutella minua tekemään vaikka mitä, mutta ne eivät asiaa päätä.