Miksi niin monet sairaanhoitajat on lihavia?
Nytkin googletin yhden sairaanhoitajan yhden asian takia ja ei ollut yllätys kun näin hänen kuvansa, aika paljon painoa on lyylillä. En ole yleensä mikään painonvartija enkä kyttää ja kukin olkoon mitä on, mutta tuossa ammatissa luulisi tietävän, että sairaalloinen ylipaino ei ole tervettä ja ihmetyttää, että ylipainoisia sairaanhoitajia on niin paljon.
Kommentit (69)
Hauskin oli lihava ravintoterapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Sairaaloissa huomaa todella selvästi, että lääkärit ovat normaalipainoisia, usein hoikkia, ja pitkiä. Hoitajat ovat keskimäärin selvästi tanakampia ja lyhyempiä. Johtuisiko ero ehkä siitä, että tietyllä ruumiinrakenteella on suurempi todennäköisyys pärjätä koulussa paremmin, joten hakeutuvat sitten lääkäreiksi. Toisaalta paksummat ihmiset sitten päätyvät hoitajiksi. Poikkeuksia toki on aina ja tukevammat hoitajat voivat olla tosi hyviä hoitajia.
Miespuoliset sairaanhoitajat pyöristyvät myös. Näin kerran ambulanssikuskilla oikein roikkuvan vatsan. Lääkärit liikkuvat paljon, omalla kuntosalillani käy kolmekin lääkärimiestä, oikein veistoksellisia ja hyvännäköisiä kaikki.
Kyllä lääkäreissä on ihan tavallisen näköisiä suurin osa, ehkä nuoret panostavat enemmän liikuntaan jne. mutta tuo veistoksellisuus vähän naurattaa. Ei tuota työtä kovin pinnallinen ihminen voi tehdä ja toisia stressi houkuttaa päihteilyyn ihan samoin kuin muita työn uuvuttamia. Niin se vaan on että parissakymmenissä on suht helppoa pysyä hoikkana, keski ikäisenä saa olla tarkempi syömisten ja liikkumisten kanssa. Perheellistyneet ei myöskään stressaa kiloja enää samalla tavalla. Ihan hyväkin, ulkonäköfasismi on kamalaa. Ihminen on niin paljon muutakin kuin ulkonäkönsä.
Oli työssä paikassa jossa Terveyskeskus ja Sossu, myös hallintopuoli oli samassa paikassa. TK:n väellä ei ollut paino tai röökivaivaa. Mutta silmiinpistävää oli että sossut, myös ne hallintopuolen maisterit, kävi röökillä ja oli lihavia.
Kävin pitkään yksityisellä mieslääkärillä, joka oli reilusti ylipainoinen ja tupakoi. Sattui kerran samaan hissiin vastaanotolle mennessä ja haisi tupakalle. Oli mukava ja asiantunteva. Muutti sitten muualle.
Vierailija kirjoitti:
Hauskin oli lihava ravintoterapeutti.
Meidän yksikössä oli pitkään ravintoterapeuttina aivan anorektisen hoikka nainen. Itse ei syönyt minun nähden ikinä mitään, mutta varmaan neuvoi potilaita ihan hyvin. Toivon ainakin niin.
Varmaan vuorotyö ja työn raskaus.
Sekalaisten työlistojen ohella on vaikeampi pitää säännöllisiä harrastuksia kuin 8-16 työssä.
Työ on raskasta ja kuormittavaa, muttei kuitenkaan polta kaloreita kauheasti. Töiden jälkeen kotiin lepäämään ja syömään.
Riippuu osastosta, mutta joissain potilaat lahjovat hoitojakson jälkeen hoitajia pullalla ja kakuilla. Aina herkkuja taukohuoneessa.
Kolmivuorotyö lihottaa ihan tutkitusti.
Ja ennen kuin joku tulee mussuttamaan että työ ei voi lihottaa, niin kyllä se aika paljon asiaa saattaa edesauttaa. Kaikki kolmivuoroa tekevät tietävät tämän, vaikka itse eivät olisi lihavia.
Kun ihmisellä ei ole mitään järkevää vuorokausirytmiä (mihin aivomme ovat evoluution ansiosta muovautuneet), vaikutuksia on monia. Väsymys on yksi syy syödä, aivot huutavat energiaa ruoasta kun ei voi nukkua. Aineenvaihdunta ei toimi normaalisti ihmisellä joka ei noudata vuorokausirytmiä. Hormonitoiminta häiriintyy. Säännöllisten liikuntaharrastusten ylläpitäminen on yksinkertaisesti hankalampaa kolmivuorotyöläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun hekin ovat vain ihmisiä.
Mutta kun heillä on se paras asiantuntemus siitä, miten eletään terveellisesti. Ja kun työssä näkee todella sairaita ihmisiä, niin luulisi senkin motivoivan elämään terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun hekin ovat vain ihmisiä.
Mutta kun heillä on se paras asiantuntemus siitä, miten eletään terveellisesti. Ja kun työssä näkee todella sairaita ihmisiä, niin luulisi senkin motivoivan elämään terveellisesti.
Kyllä ihan jokaikinen länsimaalainen aikuinen ihminen tietää miten eletään terveellisesti. Ei siltä tiedolta voi välttyä vaikka yrittäisi, lisäksi näitä asioita käydään läpi ihan peruskoulussa. Ei lihominen ole tiedon puutteesta kiinni.
/28
Kolmevuorotyö aiheuttaa univajetta mikä taas lihottaa.
Stressaava duuni ja pieni palkka. Stressiin sitten syödään sitä helpottaen herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt. Sairaaloissa huomaa todella selvästi, että lääkärit ovat normaalipainoisia, usein hoikkia, ja pitkiä. Hoitajat ovat keskimäärin selvästi tanakampia ja lyhyempiä. Johtuisiko ero ehkä siitä, että tietyllä ruumiinrakenteella on suurempi todennäköisyys pärjätä koulussa paremmin, joten hakeutuvat sitten lääkäreiksi. Toisaalta paksummat ihmiset sitten päätyvät hoitajiksi. Poikkeuksia toki on aina ja tukevammat hoitajat voivat olla tosi hyviä hoitajia.
Kaikkea hullua sitä saa lukea! Et ilmeisesti ole käynyt yliopistoa.
Sairaanhoitajaliiton mukaan Suomesssa on noin 72 208 sairaanhoitajaa, millaiseen otokseen tämä sinun päätelmäsi ammattiryhmän lihavuudesta perustuu. Olit otsikoinut aloituksesi, Miksi niin monet sairaanhoitajat on lihavia.
Hämmästyttävää on. Luulisi että niillä askelmäärillä pysyy sutjakkaana - vaan ei, perse leviää. Kyllä ollaan pullakahvipöydissä sekä ehditty että viihdytty.
Ai TÄLLAINEN sh-provo tänään! No saatiinpa vaihtelua.
Olen minäkin nähnyt, mutta kyllä hoikkiakin on. Nämä lihavan puoleiset ovat juuri keski-ikäisiä, jolloin lihominen on herkempää kuin nuorempana. En ole sairaanhoitaja, mutta tunnesyöjä välillä ja olen sataprosenttisen varma, että kolmivuorotyön aiheuttamat paineet saisivat minut vähät välittämään oikeanlaisesta syömisestä. Ja jos on synnyttänyt, sekin tietääkseni leventää lantiota ja jos sairaanhoitajana työskentelee (riippuen kai osastosta) niin siinä tuskin ehtii panostaa raskauskilojen karistamiseen kun töissä yrittää jaksaa. Aurallinen migreeni on minulla este vuorotyöhön (saan migreenikohtauksia herkästi, jos vähänkin poikkean rytmistä esim. liikavalvominen tai unirytmin sekoittuminen) Omalla alallani on säännöllinen päivätyö, mutta kiitos koronan menetin kesätyöni ja nyt työttömyyteni jatkuu koronankin jälkeen koska alallani on hankala työllistyä muutenkin. Työkkärin turha yrittää minua hoitoalalle patistaa (sitä yritettiin kun lukion jälkeen menin työkkäriin ja samaa ehdotettiin aikoinaan äidilleni, uskoi vasta kun kerroin että migreenin takia ei kannata) Tiedän, että ihan turhaan opiskelisin ja saattaisin jopa viedä paikan ihmiseltä, joka oikeasti kokee sopivansa sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi. Olen tavannut motivoituneita ihmisiä, jotka kestävät vuorotyön ja pitävät jopa yövuoroista.
Lihavia mieslääkäreitä olen nähnyt, mutta en kyllä muista, että olisin koskaan törmännyt törkeän ylipainoiseen naislääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien taso on heikentynyt. Ennen hoitajilla oli napakka, siisti ja kunnianhimoinen ote elämäänsä ja työhönsä. Nyt hoitajiksi ns joutuu ja ajutuu henkilöitä, jotka eivät koe kutsumusta. Ennen hoitajat olivat jopa hiukan ylpeän oloista porukkaa, jotka pitivät mainettaan yllä myös siviilielämässä. Nyt ohjataan ja ahdistetaan kaikki kynnellekykenevät hoitoalalle, halusivat tai eivät. Oikein säikähdin kun vierailin isotätini luona pitkäaikaissairaiden osastolla. Hoitajan ominaisuudessa huoneeseen pelmahti varsinainen "ruusu", pikkukaupungissa hyvin tiedetty pörrääjä. No, kaipa sitä vapaa-ajallaan saa tehdä mitä huvittaa, kunhan työnsä hoitaa.
Voi ristus! Kutsumusta??? Vieläkö joku kansankynttilä jaksaa näin ajatella? Se ei kuule kutsumusta kysellä pääsykokeissa ja jos alettaisiin kysellä, voisi hoitajamäärät kääntyä jyrkempään laskuun kuin suomen syntyvyys! Oikeinko säikähdit? Parempi ettet vieräile näin korona aikana ja muutenkaan jos tuollaisia vaikutuksia saat.
T:hoituri
Kolmivuorotyö aiheuttaa paino-ongelmia. Vuorokausi- ja samalla ateriarytmi vaihtuu koko ajan, tai töissä ei ehdi taukoa pitämään ja vuoron jälkeen kamala nälkä. Liian vähän unta ja liikuntaa.