Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvomaskien käytöstä muutamia faktoja, yrittäkää edes ymmärtää nämä!

Vierailija
09.05.2020 |

Selvää on että kirurgisista suu-nenäsuojaimista on hyötyä tartuntojen estämisessä. Ongelma on ettei niitä ole saatavilla riittävästi edes kotihoitoon ja hoivakoteihin, eikä siksi ainakaan tavalliselle kansalle. Siksi niitä ei voida laittaa pakolliseksi koska niitä pitäisi silloin olla riittävästi jaettavaksi kaikille ilmaiseksi. Vapaaehtoispohjalta ei ole kukaan hallituksesta kieltänyt niiden käyttöä!

Itse tehdyt kangasmaskit eivät suojaa kuin marginaalisesti, ja niistä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, koska eivät pysy tiiviisti naamalla ja niitä pitää jatkuvasti asetella ja räpeltää, ja tällainen naaman ja maskin koskettelu on vaarallisempaa kuin ettei maskia olisi lainkaan.

Kirurgisten oikeiden maskien kotimainen tuotanto on lähdössä käyntiin, mutta ongelma on ettei keskimmäistä suodatinkangasta voida Suomessa vielä valmistaa (HS tänään), vaan se pitää tilata edelleen Kiinasta eikä sieltä kauaa sitä enää saada. Valmistusprosessi etenee kuitenkin testauksineen koko ajan, ja syksyn toisessa korona-aallossa maskeja tulee todnäk olemaan riittävästi suomalaisistä tehtaista.

Yhdessäkään Pohjoismaassa ei ole maskipakkoa. Pohjoismaat ovat mielestäni Suomen tärkein viiteryhmä, eikä Taiwan tai Kiina tai vastaava, joissa maskeja on käytetty julkisesti jo vuosikausia ja silti epidemia iski ekaksi Kiinaan.

Tästäkin asiasta voisi ensin miettiä näitä faktoja eikä raivoisasti syyttää Sanna Marinia "murhaaajaksi" kuten mm.av-palstan mammoilla on tapana.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää,kuka jaksaa jauhaa täällä tuota samaa virttä siitä, että maskeja ei saisi käyttää, koska suomalaiset eivät voi mitenkään oppiakäyttämäön niitä?

Onko se joku putintrolli, joka haluaa suomalaisten sairastuvan?

Vai joku lähäri, joka on hyvin ylpeä maskinkäyttötaidostaan ja pelkää menettävänsä ammattiylpeytensä, jos paljastuu, ettei se olekaan kovin vaikea taito?

Selittäkää.

Vierailija
22/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvovisiirit on käteviä ja seuraavan kauden muotivaruste.

-

Täysin ylivoimainen. https://www.is.fi/tiede/art-2000006500023.html

JAMA-verkkolehdessä huhtikuun lopussa julkaistussa yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden näkökulmakirjoituksessa suositellaan kansalle kätevämpää välinettä kuin kangasmaski: kasvovisiiriä. Tutkijoiden mukaan visiiri antaa välittömän 96-prosenttisen suojan influenssaviruksilta, vaikka koehenkilöt olivat tutkimuksessa vajaan puolen metrin päässä yskivästä potilaasta. Vielä puolen tunnin kuluttua suoja oli 80-prosenttinen. Kun koe toistettiin covid-19-epidemiassa suositelluin kahden metrin turvavälein, esti suojaus oli 92 prosenttia. Visiirissä on kaksi ylivoimaista etua niin sanottuun kansanmaskiin verrattuna: käyttäjän ei tarvitse kosketella kasvojaan, ja visiirin voi pestä helposti saippualla tai desinfioivalla puhdistusaineella. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2765525

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen joku mummeli peitti suu-nenäalueensa jollain talouspaperilla/nenäliinalla kun käveli ohitseni. Hahhah. No, jos joku kuvittelee että sellainen ketään auttaa, niin olkoon hyvä vaan. Muutamia huivilla kasvot vuoranneita hölmöläisiä on tullut vastaan myös aamuvarhaisella käytännössä tyhjillä (minua ja koiraani lukuunottamatta) lenkkipoluilla.

Vierailija
24/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Suomella on mitään toivoa korkean koulutuksen maana, jos muka maskin käytön kuvitellaan olevan mahdottoman vaikea oppia kansalaisille?

Lakkautetaan samantien yliopistot ja ammattikorkeakoulut ja lukiotkin. Suomalaiset ovat liian tyhmiä niihin. Jos kerran tuo maskin käyttökin on ihan ylivoimaista, liian vaativa taito...

Siis oikeesti nyt, valoja päälle nyt.

Haukkukaas nyt samalla kaikki muutkin Pohjoismaat, ei niissäkään ole maskipakkoa muttei kieltoakaan.

Haukutaan mieluummin Viro. 99 aktiivista tapausta. Suomessa 1900. 

Viron tartuttavuus ja kuolintilastot vastaavat Suomea kun katsotaan suhteessa väestöön: ellette tieneet, Virossa on pienempi väkiluku kuin Suomessa. En tiennytkään että Virossa olisi maskipakko kuten sinä väität? Saisiko sille todisteeksi linkin?

Vierailija
25/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin kangasmaskeja tunnetusta verkkokaupasta ja nyt ne pyörii pesussa ennen köyttöönottoa. Tyylikkäitä kapistuksia keväisellä kuosilla! Totta kai huolehdin kaikki muun hygienian, turvavälit ym.maskin käytön lisäksi.

Vierailija
26/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia ja olen huomannut, että maskit lisääntyvät koko ajan.

Vierailija
27/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen joku mummeli peitti suu-nenäalueensa jollain talouspaperilla/nenäliinalla kun käveli ohitseni. Hahhah. No, jos joku kuvittelee että sellainen ketään auttaa, niin olkoon hyvä vaan. Muutamia huivilla kasvot vuoranneita hölmöläisiä on tullut vastaan myös aamuvarhaisella käytännössä tyhjillä (minua ja koiraani lukuunottamatta) lenkkipoluilla.

Suojain toimiikin niin, että estää tartuttamasta MUITA.

Ehkä mummolla oli hengitystieoireita ja yritti estää pisaratartuttamasta SINUA.

Vierailija
28/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvää on että kirurgisista suu-nenäsuojaimista on hyötyä tartuntojen estämisessä. Ongelma on ettei niitä ole saatavilla riittävästi edes kotihoitoon ja hoivakoteihin, eikä siksi ainakaan tavalliselle kansalle. Siksi niitä ei voida laittaa pakolliseksi koska niitä pitäisi silloin olla riittävästi jaettavaksi kaikille ilmaiseksi. Vapaaehtoispohjalta ei ole kukaan hallituksesta kieltänyt niiden käyttöä!

Itse tehdyt kangasmaskit eivät suojaa kuin marginaalisesti, ja niistä voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, koska eivät pysy tiiviisti naamalla ja niitä pitää jatkuvasti asetella ja räpeltää, ja tällainen naaman ja maskin koskettelu on vaarallisempaa kuin ettei maskia olisi lainkaan.

Kirurgisten oikeiden maskien kotimainen tuotanto on lähdössä käyntiin, mutta ongelma on ettei keskimmäistä suodatinkangasta voida Suomessa vielä valmistaa (HS tänään), vaan se pitää tilata edelleen Kiinasta eikä sieltä kauaa sitä enää saada. Valmistusprosessi etenee kuitenkin testauksineen koko ajan, ja syksyn toisessa korona-aallossa maskeja tulee todnäk olemaan riittävästi suomalaisistä tehtaista.

Yhdessäkään Pohjoismaassa ei ole maskipakkoa. Pohjoismaat ovat mielestäni Suomen tärkein viiteryhmä, eikä Taiwan tai Kiina tai vastaava, joissa maskeja on käytetty julkisesti jo vuosikausia ja silti epidemia iski ekaksi Kiinaan.

Tästäkin asiasta voisi ensin miettiä näitä faktoja eikä raivoisasti syyttää Sanna Marinia "murhaaajaksi" kuten mm.av-palstan mammoilla on tapana.

Tässäpä faktaa:

-kotitekoinen maski menettää tehoaan vähemmän kuin teollinen maski ainakin yhden tutkimuksen mukaan

-yllä oleva havainto voi selittyä sillä, että kotitekoinen maski voidaan suunnitella sopimaan juuri omalle naamalle

-yllä olevan tiedon valossa on älytöntä väittää, että juuri kotitekoinen maski aiheuttaisi naaman räpläämistä; itse olen käyttänyt kaulahuivia, polvisuojaa, tuubihuivia ja näiden yhdistelmää teollisen maskin lisäksi ja suht harvoin on joutunut koskettamaan maskia kotoa poistumisen jälkeen; lisäksi mikään ei estä desinfioimasta käsiä vaikka taskusta löytyvällä käsidesillä ennen tarpeellista maskin korjaamista. Lisäksi naaman räpläämisen vaarallisuus perustuu enemmän tai vähemmän siihen, että kadut ovat täynnä maskittomia ihmisiä, jotka puhuessa, räkiessä ja yskiessä päästävät kaiken läpi. Nämä mikrobit menevät sitten pinnoille ja sieltä se maskia korjaava ihminen voi sitten saada niitä.

-2020 kevään tutkimuksen mukaan kotimaskeja voi laittaa päällekkäin ja on suositeltavaa käyttää useampaa eri kangasta päällekkäin eli esim.silkkiä ja puuvillaa, sillä tämän todettiin lisäävän tehoa entisestään

-vanha 2013 vuoden tutkimus jo osoitti, että kotimaski vähentää ulospääseviä mikrobimääriä "huomattavasti", vaikka teollinen maski oli tehokkaampi. Tutkimuksessa käytettiin puuvillapaidoista tehtyjä maskeja

-lisäksi kokonaissairastavuuden kannalta tärkeää ei tietenkään ole vain se, minkä verran yhden ihmisen maski päästää ja torjuu, vaan tarkoituksena olisi, että lähikontaktissa molemmilla ihmisillä on maskit, jolloin kummankin ihmisen ihon välissä on aina vähintään 2 suojakerrosta yhteensä, jolloin teho tuplaantuu yksinkertaisella matematiikalla. Jos ajatellaan samalla yksinkertaisella matematiikalla kirurgin maskin olevan kolme kertaa tehokkaampi kuin yksikerroksinen puuvillamaski ja lisäkerrosten lisäävän tehoa lineaarisesti, niin sellaisessa tilanteessa, missä kaksi ihmistä kohtaa ja toisella on tupla kotimaski (esim.silkki plus puuvilla) ja toisella puuvillamaski saavutetaan siinä sitten yhtä hyvä tai parempi teho kuin silloin, jos toisella olisi teollinen maski ja toisella ei mitään. 

Jos pakkasessa on kaksi ihmistä pelkät alushousut päällä, niin toinen ihminen ei hyödy siitä, että toinen saakin alushousujen lisäksi vielä farkut jalkaan, mutta sama logiikka ei päde kasvosuojissa; kaikki ylimääräiset suojat naamalla suojaavat kaikkia läsnäolijoita.

Erikoisempi vertaus olisi tämä; maailmassa olisi vallalla kulttuuri, johon kuuluu julkinen alaosattomuus eli sukuelimet paljaana kulkeminen ja sitten puhkeaisi joku pissatauti, joka saa sairastajat virtsaamaan toisten päälle kadulla ja lisäksi tämä sairastuneiden virtsa vielä polttaisi ihoa. Paras suoja tähän olisi ehkä joku katetri, johon virtsa kerääntyisi lennättäessä, mutta jo pelkkä alushousujen tai vaikka hameen käyttö sitoisi osan virtsasta. Jos taas sekä oireettomilla niin kuin tautisillakin olisi edes alushousut tai joku lyhytkin hame päällä, virtsaa lentäisi iholle selvästi vähemmän kuin silloin, kun vain toisella osapuolella olisi kangasta alapäässä suojana. 

Vierailija
29/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni kirurgisista maskeista on, että kuminauhat ovat aina liian pitkät, ja maski falskaa sivuilta, sekä nenärauta on onneton räpellys. Itse tekemäni maski istuu kasvoille täydellisesti.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-naista-kankaista-valmistet…

Itse tehdyt maskit suojaavat sitä kanssaihmistä minun pärskeiltäni, enhän voi tietää olenko saanut tartunnan ja tietämättäni levitän sitä eteenpäin. Miksi tämän estäminen on huono asia?

Sitä paitsi tuoreen hongkongilaistutkimuksen mukaan myös ihan tavalliset kangasmaskit estävät 2/3 viruksia pääsemästä käyttäjänsä limakalvoille.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006494300.html

Sillä on merkitystä, jos sillä voi lieventää taudin vakavuutta teho-osastokunnosta lievään flunssaan, kuten tällä hetkellä viruskuorman suuruuden merkityksestä taudin vakavuuteen arvellaan. Varmaahan ei vielä ole mikään, sen verran uusi tuttavuus tämä pirulainen on.

https://masks4all.co/the-science-masks4all/

Niin, vielä ei ole. Koko Eurooppa käyttää jo maskeja, samoin USAssa pahimmilla epidemia-alueilla on maskipakko. Me olemme pari viikkoa epidemiasta jäljessä tällä pussinperällä. Ymmärrän ettei sitä maskia tarvitse Egyptinkorven S-marketissa tai Alepassa käyttää kun siellä ei ole yhtään todettua tartuntaa, mutta vähänkin isompi Prisma on jo selvä tartuntariskipaikka, jos alueella on tuoreita tartuntoja. Sen verran retuperällä meidän testauskäytäntömme ovat, edes terveydenhuollon henkilökuntaa ei kaikkialla testata.

Vierailija
30/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ja yleensäkin pohjoismaalaiset ovat siis heikkolahjaisempia kuin muut eivätkä oppisi maskin käyttöä. Sitäkö ap aloituksellaan tarkoitti?  Maskipakko julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa olisi hyvä, koska niiden käyttäjät eivät tartuttaisi ketään. Tunnen  monta, joilla on jonkinlaista pientä köhää tai nuhaa tai muuta vastaavaa ja jotka eivät mielestään missään nimessä voi näillä oireilla koronaa sairastaa.  Saataisiin nuokin ja  myös täysin oireettomat pois tartuttamasta, jos heidänkin pitäisi sitä maskia käyttää liikennevälineissä ja kaupoissa ja muissa ahtaan paikan tilanteissa.   

Vierailija
31/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että en saa koronaa kun en saa kausi-influenssiakaan eikä kuume nouse ikinä jos joskus harvoin olen lievän flunssan saanut. Siinä on ollut se räkätauti ja kamala yskä vain mutta ei kuumetta ollenkaan. Pahinta siinä on on ollut se jälkitautina tullut yskä johonka ei saa mitään lääkettä muuta kun on sanottu että se ei lähde muuta kuin yskimällä pois mutta yöunet se vie niin että on toimintakyvytön päivisin. Käsiä en pese sen enempää kuin ennenkään. Vaarallisinta on se jos menee vastustuskyky ja antibiootteja en muista koska olisin syönyt, joskus nuoruudessa 30v sitten. en harrasta liikuntaa enkä mitään terveellisiä elämäntapoja. 

Vierailija
32/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan astmaatikko + sydänongelmainen löytänyt maskia, jossa pystyy hengittämään? Tilaisin heti itselleni muutaman, hinnasta viis. Mulla on ollut kokeilussa erilaisia kertakäyttömaskeja, ja olen nyt  testannut  tamsilkin kangasmaskeja, mutta henkeä alkaa ahdistaa muutamassa minuutissa, joten kauppareissu maskin kanssa ei onnistu millään. Mielelläni käyttäisin, jos sillä saisin suojattua muita ihmisiä.

Vierailija
33/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaaltajokainen voi itse katsoa tilastoista: Suomessa ei tällä hetkellä käytännössä ole covid-epidemiaa, vain muutamia hajatartuntoja. Tämän tilanteen ylläpitäminen on viisasta, mutta se ei ole tähän astikaan edellyttänyt maskeja, ja kun tartunnat ovat pikemminkin vähenemässä kuin missään rajussa kasvussa, niin ei niitä maskeja tarvita nytkään.

Sitten ehkä tarvitaan, jos se uusi aalto joskus tulee ja leviää täälläkin.

Onneksi sinä et ole päättämäss asioista. Tämän tilanteen ylläpitäminen ei ole viisasta, koska 100% varmuudella tulee uusi korona-aalto, joka sitten pyyhkäisee todella rajusti suomen yli ja ylikuormittaa terveydenhuollon, koska immuniteettia ei ole. Kangasmaskit ja itsetehdyt räpellykset eivät tähän auta yhtään mitään.

Vierailija
34/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan astmaatikko + sydänongelmainen löytänyt maskia, jossa pystyy hengittämään? Tilaisin heti itselleni muutaman, hinnasta viis. Mulla on ollut kokeilussa erilaisia kertakäyttömaskeja, ja olen nyt  testannut  tamsilkin kangasmaskeja, mutta henkeä alkaa ahdistaa muutamassa minuutissa, joten kauppareissu maskin kanssa ei onnistu millään. Mielelläni käyttäisin, jos sillä saisin suojattua muita ihmisiä.

Filtterin kanssa olevat suodattimet helpottavat hengitystä huomattavasti.

Aiemmin näitä FFP1- ja FFP2 -tasoisia suojaimia sai ihan rautakaupasta. Niihin voi laittaa halutessaan sisälle vielä jonkun lisäsuojan.

Itse huomasin, että rauhallisessa normaalitilanteessa kirurginmaskin läpi hengittää hyvin. Sitten jouduin juoksemaan ehtiäkseni bussille ja bussissa oli pakko ottaa maski pois, kun rillit huurustui ja paperi kastui nopeasti. Nuo filtterimaskit on suunniteltu työntekoon, eli ei haitgaa vaikka hengästyy

Vierailija
35/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tänään Prismassa itseni lisäksi 4, plus yhdellä verkkokaupan keräilijällä visiiri. Aiemmin näkynyt 0-2 per kauppareissu.

Vierailija
37/49 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut taas päinvastaista. Maskeja ei ole juuri kellään enää. Noin kuukausi-puolitoista sitten niitä näkyi todella monella, mutta nyt kun kaupoilla käy, niin ehkä näkee yhdellä-kolmella henkilöllä. Nekin ovat iäkkäämpiä naisia tai joku ulkomaalaistaustainen.

Sama juttu hanskojen kanssa. Aluksi näkyi monella kertakäyttöhanskoja/puuvillahanskoja, mutta nyt ei niitäkään ole kenelläkään.

Vierailija
38/49 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvovisiirit on käteviä ja seuraavan kauden muotivaruste.

-

Täysin ylivoimainen. https://www.is.fi/tiede/art-2000006500023.html

JAMA-verkkolehdessä huhtikuun lopussa julkaistussa yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden näkökulmakirjoituksessa suositellaan kansalle kätevämpää välinettä kuin kangasmaski: kasvovisiiriä. Tutkijoiden mukaan visiiri antaa välittömän 96-prosenttisen suojan influenssaviruksilta, vaikka koehenkilöt olivat tutkimuksessa vajaan puolen metrin päässä yskivästä potilaasta. Vielä puolen tunnin kuluttua suoja oli 80-prosenttinen. Kun koe toistettiin covid-19-epidemiassa suositelluin kahden metrin turvavälein, esti suojaus oli 92 prosenttia. Visiirissä on kaksi ylivoimaista etua niin sanottuun kansanmaskiin verrattuna: käyttäjän ei tarvitse kosketella kasvojaan, ja visiirin voi pestä helposti saippualla tai desinfioivalla puhdistusaineella. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2765525

pitäis määrätä pakolliseksi.

Vierailija
39/49 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kuulosti ihan Sanna Marinin tekemältä aloitukselta. ”Ymmärtäkää! Edes! TÄMÄ! Te maanmatoset ja typerät persuliinit!”

Miten perustelette kansalaisille että ympäri maailman ties mitkä kotikutoiset maskit toimivat erittäin hyvänä apuna epidemioiden ehkäisyssä?

Vierailija
40/49 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että (kertakäyttö)maski kasvoilla alkaa henkeä ahdistaa. Päänsärkykään ei ole tavatonta. Ja jos käytät silmälaseja, niin ne ajoittain voivat huurtua alaosasta maskin takia. Suoraan sanottuna ahdistava kapistus ylipäätään.

Kokemusta maskista töissä, kun osan päivästä nyt käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi