Etäkoulusta lähikouluun ensi torstaina: opettajien mietteitä?
Kaksi viimeistä viikkoa tulee olemaan tuskaa opettajille ja oppilaille syystä, että normaalisti olisimme voineet keksiä kaikkea kivaa yhdessä, mm.ulkona touhuamalla ja tekemällä yhteisprojekteja. Kaikki tämä on koulussamme kielletty. Ulkona saa olla vain pieni määrä oppilaita kerrallaan erillään toisistaan. Käytännössä istutaan luokassa 30.5. asti. Eri tavoin oppimisvaikeuksisia ja käytöshäiriöisiä on nykyään niin paljon, että tiedän jo, ettei opetuksesta viimeiseen koulupäivään asti tule mitään. Kyse on laumojen pitämisestä väkisin koulussa klo 8-15, ei opetuksesta. Kesän aikana pitäisi Opetushallituksessa keskittyä luomaan syksyä varten käytäntöjä, miten oikeasti ensi syksynä järjestetään opetus turvallisesti. Yleisohjeet tänä keväänä olivat aivan liian ylimalkaisia.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin itselleni kangasmaskeja ja käytän maskia koulussa. Käytän esitystekniikkaa mahdollisimman paljon eli oppilaat tekevät töitä tietokoneella ja oppikirjan tehtäviä, oppilaat 13-16 v.. En höpötä eikä oppilaatkaan höpöttele turhia! Oppilaiden viereen en mene neuvomaan. Apuhenkilöstöä, kuten kouluavustajaa, ei voi ottaa luokkaan auttamaan. Näillä mennään!
Tietokoneetkin ovat kyseenalaisia, jos jokaisella oppilaalla ei ole henkilökohtaista tietokonetta jatkuvasti käytössä.
Heillä on jo koneet jaettu etäopetuksen alussa eli tilanne on hyvä.
Ehkä Helsingissä mutta meillä on 500 oppilasta kohden 60 konetta. Niitä ei siis voi käyttää eikä omia saa kouluun tuoda, kun lisäävät tartuntariskiä. Emme siis voi käyttää koneita.
Kääk. Minulla ei taida olla peukutusetiketti hallussa, anteeksi. Olin pahoillani sun tilanteesta, siitä ei voinut tykätä (peukku ylös?). Se alapeukku oli siis tarkoitettu myötätunnoksi.
Lähipiirissäni 1- 3 luokkalaisilla on kouluun kuljetus miten mahtaa käytännössä onnistua hankalaksi menee. Olisi ollut järkevää aloittaa lukukausi elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e0687be3-b58a-4774-921b-3fa2844446ef
Tässä on totuus ruotsalaisista kouluista.
Juuri näin. Suomessakin jää kotiin juuri ne pudokkaat, joista on oltu eniten huolissaan! Meidän koulussa koulupäivä on suunniteltu siten, että välitunnit on olemattoman lyhyitä, 5 min. Näin ollen oppilas ei pääse tupakalle eikä kauppaan, paitsi vain häipymällä kesken päivän ja jo se jättää tiettyjä oppilaita kotiin. Enpä tosin itke ollenkaan perään. Kiltit ja tunnolliset tulee kouluun, jotka ovat tehneet kunnolla töitä kotonakin! Jos joku ihmettelee, että voi kauheeta, tupakalle ja kauppaan; kyse on yläkoulusta kaupungissa ja sama ongelma kaikissa isoissa ja pienemmissäkin kaupunkikouluissa.
Tuntuu epäreilulta, että hallitus luikahti väljistä tiloistaan etätöihin heti, kun oli edes epäily altistuksesta.
Koululaiset ja opet pakotetaan töihin ja huoltajia pelotellaan, ettei saa jättää lapsia kotiin. Kyllä tämä oudolta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelleilyä ihmisten terveydellä. Täysin järjetöntä touhua. Itse sain työterveyslääkäriltä suosituksen, että pitäisi tehdä etätyötä. Ei kelpaa kunnan virkamiehille se paperi.
Miksi alapeukutat? Minulla on astmadiagnoosi ja helkkarin homeinen koulu, jossa saan astmakohtauksen jo koulun ovella. Sädesientä löytyy. Keuhkokuumetta pukkaa hyvin herkästi. Työterveyslääkäri suositteli etätyötä, mutta pomon mukaan pitää ottaa palkatonta. Voin siis pyyhkiä työterveyslääkärin lapulla perseeni.
Koska et ole sairas eikä etätyötä ole. Ei ongelmasi poistu koskaan, jos oireet tulee aina jo ovella.
Suosittelen siis pyyhkimään pyllysi todistuksella. Varsinkin sos hamstratut wc paperit on vähissä.
Tästä ketjusta näkee, että liian tiukkoja sovelluksia on tehty. Ja täysin turhaan.
(Tai sitten ketjussa valehdellaan.)
Suurimmassa osassa kouluja on varmasti järkevämmät sovellukset.
Oma veikkaukseni on, että tämä opettajien valitus päättyy kun lähikoulua on ollut voikon. Samoin kävi etäkouluun siirtyessä. Eli ihan normi öyhötys.
Oikein hyvältä tuntuu. Kiva nähdä oppilaita ja palata normaaliin päiväjärjestykseen. Olen tehnyt etänä paljon töitä, mutta tuntuu kuin olisin jotenkin irrallinen muusta maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee, että liian tiukkoja sovelluksia on tehty. Ja täysin turhaan.
(Tai sitten ketjussa valehdellaan.)Suurimmassa osassa kouluja on varmasti järkevämmät sovellukset.
Oma veikkaukseni on, että tämä opettajien valitus päättyy kun lähikoulua on ollut voikon. Samoin kävi etäkouluun siirtyessä. Eli ihan normi öyhötys.
Et varmasti ole opettaja. Nämä ohjeet ovat tällä viikolla tulleita meille opettajille. Miksi pitäisi valehdella?! Opetushallitus, THL jne.ovat antaneet raamit ja määräykset! Niitä pitää noudattaa, esim.koko ikäluokka EI saa ruokailla samassa ruokalassa. No, käytännön järjestelyt heitettiin sitten kouluille ja kirjavuus johtuu sitten siitä.
Minä en ymmärrä tätä, että koulut avataan pariksi viikoksi juuri näiden pudokkaiden takia. Ensinnäkään nämä viimeiset viikot ei omasnkaan kouluaikaan ollut kunnollista opetusta enää vaan koulun loppumisen odottelua.
Toisekseen saadaanko nyt hyvä mieli että on pari viikkoa ajateltu pudokkaita kun edessä on pitkä kesäloma, jonka aikana ketään taas ei kiinnosta mitä heille kuuluu. Asiaan pitää ehdottomasti puuttua, mutta tämä ei ole se oikein tapa, tukea pitää olla koulun ulkopuolellakin. Välttämättä heitä ei edes koulussa näy tän parinkaan viikon aikana, jos eivät ole etäopetuksessakaan olleet.
Kolmanneksi etäopetus sujuu jo hyvin ja rutiinilla ja nyt sotketaan kouluun palaamisella tämä rytmi tyystin kun mennään sinne pitämään etävälejä ja istuskelemaan sisälle ahtaasti toisten kanssa. Mahdoton yhtälö siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Tai sitten ketjussa valehdellaan.)Suurimmassa osassa kouluja on varmasti järkevämmät sovellukset.
Et varmasti ole opettaja. Nämä ohjeet ovat tällä viikolla tulleita meille opettajille. Miksi pitäisi valehdella?! Opetushallitus, THL jne.ovat antaneet raamit ja määräykset! Niitä pitää noudattaa, esim.koko ikäluokka EI saa ruokailla samassa ruokalassa. No, käytännön järjestelyt heitettiin sitten kouluille ja kirjavuus johtuu sitten siitä.
Minä olen opettaja ja olen lukenut ohjeet. Ja tiedän, ettei niitä monessa paikassa aloituksen hysterian kalraiseati tulkita. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaista normiöyhötystä teidän opehuoneessa harrastetaan. Meillä pyritään toimimaan mahdollisimman turvallisesti (rehtori on virkavastuussa oppilaiden turvalliduudesta).
Veikkaan ettei tämä älyttömyys ja älytön lisätyön (kaikki mahdolliset järjestelyt lukujärjestysten, kuljetusten, ruokailun, hygienia, ohjeistusten) määrä tunnu yhtään järkevämmältä viikonkaan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja ja olen lukenut ohjeet. Ja tiedän, ettei niitä monessa paikassa aloituksen hysterian kalraiseati tulkita. Onneksi.
Höpö höpö. Rehtori tekee virkavirheen, jos ei noudata opetuksen järjestämisestä annettuja määräyksiä. Kukaan tuskin haluaa sitä. Kerropa sitten, miten koulussanne aiotaan opetus järjestää.
Joku hauska änkyrä alapeukuttelija hyppäsi ketjuun. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelleilyä ihmisten terveydellä. Täysin järjetöntä touhua. Itse sain työterveyslääkäriltä suosituksen, että pitäisi tehdä etätyötä. Ei kelpaa kunnan virkamiehille se paperi.
Miksi alapeukutat? Minulla on astmadiagnoosi ja helkkarin homeinen koulu, jossa saan astmakohtauksen jo koulun ovella. Sädesientä löytyy. Keuhkokuumetta pukkaa hyvin herkästi. Työterveyslääkäri suositteli etätyötä, mutta pomon mukaan pitää ottaa palkatonta. Voin siis pyyhkiä työterveyslääkärin lapulla perseeni.
Koska et ole sairas eikä etätyötä ole. Ei ongelmasi poistu koskaan, jos oireet tulee aina jo ovella.
Suosittelen siis pyyhkimään pyllysi todistuksella. Varsinkin sos hamstratut wc paperit on vähissä.
Kiitos diagnoosista. Toivon sinulle helvetin hyvää ja koronarikasta vuotta. Olen jo pilannut terveyteni työni vuoksi, henkeäni en aio menettää. Ensi lukuvuonna en ole palaamassa opettajan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Rehtori tekee virkavirheen, jos ei noudata opetuksen järjestämisestä annettuja määräyksiä. Kukaan tuskin haluaa sitä. Kerropa sitten, miten koulussanne aiotaan opetus järjestää.
Meille sanottiin, että ne ovat suosituksia, mutta kunta päättää itse toiminnoistaan.
Toivottavasti tehdään heti lasu jos oppilas ei ilmesty kouluun jonkun tekosyyn nojalla. Noissa tapauksissa on usein kyse alkoholistivanhemmista ja kotiväkivallasta , eli siitä ettei voi tulla kouluun silmät mustana.
Vierailija kirjoitti:
Me emme saa käyttää maskeja, opekokouksessa linjattiin näin. Aiheuttaa lapsissa turvattomuutta!!!!
Ohhoh, millähän valtuuksilla henkilökohtaisen suojaimen käyttö voidaan kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin, että ne ovat suosituksia, mutta kunta päättää itse toiminnoistaan.
Kunta ei voi pyyhkiä pyllyä Opetusministeriön, THL:n ja Opetushallituksen antamilta opetusta koskevilla ohjeilla. Eihän kunta voi muutenkaan valita määräyksista mieleisensä. Ihan höpöpuhetta tuo trollaus.