Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin kasvoit yli järkyttävistä Suomi-ruoista tai ruokailutavoista?

Vierailija
07.05.2020 |

Eli siis esim.
- maidon juonti aikuisena, etenkin ruoan kanssa
- kaiken ruoan syöminen teollisena einesmössönä
- mausteiden käyttämättömyys
- ylipäätään suhtautuminen ruokaan vain pakollisena vatsantäytteenä, ruoan laitto tai siitä keskustelu ei kiinnosta
- alkoholin käyttö sallittu vain pe ja la iltaisin, mutta silloin voi vetää naamat. Muina aikoina, esim. ruoan kanssa, alkoholin juonti on ongelmakäyttöä ja sopimatonta

Muitakin saa listata :)

Itse pääsin näistä yli pikkuhiljaa 20 ja 30 ikävuosien välillä. Kaikki nuo listaamani asiat näyttäytyy nykyään äärimmäisenä junttiutena, mutta toisaalta voi havaita että lapsuuden kodissa opitut tavat ja mielipiteet juurtuu todella syvälle.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mä olen asunut Lontoossa kolme vuotta. Ei se ruoka nyt niin ihmeellistä ole ulkomaillakaan. Hyvää toki saa, lähinnä etnisistä ravintoloista, mut eipä suomiruoka kalpene engelsmannien kokkailuihin verrattuna. Olen myös tehnyt matkatöitä muualla maailmassa ja vaikka hyvää ruokaa olen saanut, kestää suomiruoka vertailun kyllä. Voin kertoa, että joskus olisin antanut vaikka oikean käteni ruisleivästä, kalakukosta nyt puhumattakaan :D

Mun brittiystäväni mukaan siellä syödään paljon enemmän eineksiä ja puolivalmisteita kuin täällä.

Vierailija
22/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viikolla tapahtuvan alkoholinjuonnin poisjättäminen on painonhallinnan kannalta aika hyvä juttu

Vielä kun osaisit kertoa että miksi juuri tiettyinä viikonpäivinä alkoholin käyttö on painonhallinnan kannalta huonompi juttu kuin toisina päivinä.

Sinullako keho päättelee että "aha, nyt onkin tiistai, joten pidämpäs nämä kalorit nyt mahassa aivan eri tapaan kuin tekisin lauantaina"?

Juuri tuosta aloituspostauksessa puhutaan, kangistumisesta ajattelumalleihin jotka ei perustu mihinkään.

Kiitos sain naurut tuosta kehon päättelystä :D Loistavaa viihdettä Koronan rinnalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mä olen asunut Lontoossa kolme vuotta. Ei se ruoka nyt niin ihmeellistä ole ulkomaillakaan. Hyvää toki saa, lähinnä etnisistä ravintoloista, mut eipä suomiruoka kalpene engelsmannien kokkailuihin verrattuna. Olen myös tehnyt matkatöitä muualla maailmassa ja vaikka hyvää ruokaa olen saanut, kestää suomiruoka vertailun kyllä. Voin kertoa, että joskus olisin antanut vaikka oikean käteni ruisleivästä, kalakukosta nyt puhumattakaan :D

Kukaan ei kyllä ole ikinä väittänytkään että Englanti olisi Suomea parempi ruokakulttuurissa. Käytännössä vielä onnettomammat "perinne"ruoat siellä.

Ruisleipää nyt saa tehtyä suuressa osassa maailmaa. Ei siihen tarvita kuin vettä, ruisjauhoja ja suolaa.

Vierailija
24/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi surku jos ap on elänyt tuollaisen lapsuuden. Itse olen elänyt melko tavallisen porvarillisen kodin kasvattina ja meillä ruokailu oli kyllä aina kauniisti laitettuna. Äitini kokeili kaikkea maan ja taivaan väliltä. Äyriäiset ja eurooppalaiset juustot oli tuttuja jo ennen kouluikää. En tiedä miten sitten olen elänyt, kun ei kavereiden perheissäkään tuollaista ollut.

Vierailija
25/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kyllä ole ikinä väittänytkään että Englanti olisi Suomea parempi ruokakulttuurissa. Käytännössä vielä onnettomammat "perinne"ruoat siellä.

Ruisleipää nyt saa tehtyä suuressa osassa maailmaa. Ei siihen tarvita kuin vettä, ruisjauhoja ja suolaa.

Se, että englantilaiset perinneruuat olisivat onnettomia, ei pidä kyllä paikkaansa.

Vierailija
26/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viikolla tapahtuvan alkoholinjuonnin poisjättäminen on painonhallinnan kannalta aika hyvä juttu

Vielä kun osaisit kertoa että miksi juuri tiettyinä viikonpäivinä alkoholin käyttö on painonhallinnan kannalta huonompi juttu kuin toisina päivinä.

Sinullako keho päättelee että "aha, nyt onkin tiistai, joten pidämpäs nämä kalorit nyt mahassa aivan eri tapaan kuin tekisin lauantaina"?

Juuri tuosta aloituspostauksessa puhutaan, kangistumisesta ajattelumalleihin jotka ei perustu mihinkään.

Voi hyvä luoja. Tarkoitin sitä, että jos kittailen jotain drinksua joka päivä vs. että jätän alkoholin vain tietyille päiville, niin siinä on vissi ero. Ihanko oikeasti sä kuvittelit, että mä tarkoitin sitä, että elimistö tietää, minä päivänä alkoholi on juotu :D

Voi hyvä luoja, kun itse nimenomaan puhuit viikolla (arkipäivinä) tapahtuvasta alkoholin käytöstä.

Itse juon alkoholia nykyään lähinnä aikavälillä su ilta - to ilta. Perjantai iltana, lauantaina ja sunnuntaina päivällä on vakimenemisiä, joissa tykkään olla selvin päin.

Vierailija
27/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. Tarkoitin sitä, että jos kittailen jotain drinksua joka päivä vs. että jätän alkoholin vain tietyille päiville, niin siinä on vissi ero. Ihanko oikeasti sä kuvittelit, että mä tarkoitin sitä, että elimistö tietää, minä päivänä alkoholi on juotu :D

Voi hyvä luoja, kun itse nimenomaan puhuit viikolla (arkipäivinä) tapahtuvasta alkoholin käytöstä.

Itse juon alkoholia nykyään lähinnä aikavälillä su ilta - to ilta. Perjantai iltana, lauantaina ja sunnuntaina päivällä on vakimenemisiä, joissa tykkään olla selvin päin.

Sinä näppärästi näpsäisit sen toisen syyn, miksi en juo arki-iltaisin, pois: alkoholi heikentää unen laatua. Nämä kaksi syytä yhdessä aiheuttavat sen, miksi jätän alkoholin juomisen viikonlopulle (kertaus on opintojen äiti, tämä oli jo siinä viestissäni, jota sinä osittain lainasit): 1) alkoholi heikentää unen laatua, 2) alkoholi lihottaa, jos sitä kittaa jatkuvasti.

Jos olisit vain lukenut ne molemmat kohdat yhdessä, niin sun ei nyt tarvitsisi heristellä sormea ja laukoa itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
28/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli onni syntyä v 60 perheeseen jolle ruoka ei koskaan ollut vain vatsan täytettä. Äiti oli armoitettu ruuanlaittaja niillä vähilläkin mausteilla mitä saatavilla oli. Eineksiä ei syöty silloin eikä vieläkään kuin "äärimmäisessä hädässä".

Alkoholi ei koskaan kuulunut meidän perheen elämään, isä otti joskus lasillisen olutta ruuan kanssa.

Maitoa juon vieläkin joskus ruuan kanssa - pizzan kanssa ihanaa:)

Sama hyvän ruuan perintö jatkuu nyt jo lapsenlapsissa, hekin arvostavat hyvää oikeaa ruokaa

Vierailija
29/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n luettelosta tunnistan vain maidon juomisen ruokajuomana. Siitä en suostu kotioloissa luopumaan, vaikka se jonkun hienostelijan mielestä olisi junttia: maito vain yksinkertausesti maistuu niin hyvältä, erityisesti ruoan kanssa.

Vierailija
30/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä 1960-1970-luvulla kasvaneena en tunnista yhtään ap:n listan ilmiötä. Ovatko nuo jotain myöhemmän ajan ilmiöitä tai jotain alueellisia piirteitä?

Meillä kotona syötiin 1970-luvulla monipuolisesti, suht terveellisesti, paljon kansainvälisiä ruokia, myös maustettuja aterioita. Kukaan ei juonut maitoa ruoan kanssa lapsuusiän jälkeen.

Vierailija
31/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nimesi kenties Canna?

Vierailija
32/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin suomalaisiin ruokailutapoihin sisälle vasta jotain 20-30-vuotiaana. Lapsena en niin välittänyt suomalaisista ruuista, mutta nykyään tykkään. Vaikutusta voi toki olla silläkin, että ruuanlaittaja on eri kuin lapsena.

Vierailija
33/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on maidonjuonnissa vaikkapa ruokajuomana? Onhan se luontaisempaa kuin joku sokeroitu vesi väriaineineen ja muine lisäaineineen. Tai viini, joka on pilaantunutta mehua monine negatiivisine terveysvaikutuksineen. Kaytökseenkin vaikuttaa ja aiheuttaa riippuvuutta.

Vierailija
34/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi uskallan elää ihan omalla tavallani välittämättä ap:n tapaisista hienostelijoista.

Vierailija
35/35 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo maitoa ruuan kanssa, mutta joskus jonkun tietyn ruuan jälkeen tykkään juoda sitä vähän.

Eineksiä ei meillä käytetä, ja ruokia uskalletaan maustaa. Ruuanlaitto on aina ollut normaali osa elämää, niin arkena kuin pyhänä. Itse tykkään laittaa ruokaa. Alkoholia ei meillä juurikaan juoda, mutta ruuanlaitossa sitä usein käytetään.

Minulla on omasta mielestäni perisuomalaiset ruuanlaittotavat, vaikka ruuat mitä teen eivät kovin perisuomalaisia välttämättä ole.