Jos alkoholi olisi halvempaa, sen viehätys vähenisi
Nykyisillä hinnoilla alkoholi on luksustuote. Alkoholiveron poistaminen vähentäisi alkoholin kulutusta. Eihän maitoakaan juoda litrakaupalla ja syynä on sen halpa hinta.
Kommentit (32)
Alkoholi on halpaa. Jos Suomen hintataso tuntuu korkealta niin netin kautta saa tilattua puoli ilmaiseksi esim. Saksasta. Tällä kulutusmäärällä kun ei vain tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minulla on 15 litraa raikasta ja ravitsevaa kotiviiniä kaapissa. Ei sitä tule koko ajan litkittyä vaikka sitä onkin tarjolla. Enemmän kaljaa tulisi juotua jos joisi.
Mulla on vain 6 litraa. Vähän vappu verotti varastoa. Uutta tulemaan kun ei suomesta viitsi alkoholia ostaa. Aivan järjettömät hinnat.
No ei toimis itsellä... Nuoruudessa sain työn puolesta ostettua alkoholia verottomana, siis todella halvalla, ja silloin oli viinakaapissa aina vaikka minkälaista pulloa ja sheikkailin drinkkejä ym. Aina oli kaljaa kaapissa. Nykyään, kun ostaa Alkon hinnoilla, ei tosiaan pulloja ole jemmassa missään. Juonkin vain vähän, paljon vähemmän kuin silloin, tosin tää ikääntyminen vaikuttaa asiaa, ei jaksa...
Sitä yritettiin, laskettiin alkoholin verotusta.
Kulutus ei vähentynyt.
Terveydenhoitokulut kasvoivat 318%.
Eli rahaa ei tullut veroina valtion kassaan enää ja samalla olisi pitänyt hoitaa enemmän juoppoja, tapaturmia yms.
Voidaan tehdä vaikka niin, että lasketaan alkon verotusta, mutta sitten jätetään ne ihmiset hoitamatta, joilla on alkoholia veressä.
Nuoret ja lapset saisi vielä enemmän alkoholia kun se olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos se olisi halpaa ja jos saisi joka marketista mitä tahansa mihin aikaan tahansa kulutus luultavasti vähenisi. Nykyään joutuu vaikka grillijuhliin ostamaan valtavan määrän juotavia etteivät varmasti loppuisi kesken kun klo 21 jälkeen ei saa ostaa. Muualla maailmassa ostetaan jonkin verran ja jos loppuu niin käydään lähikaupasta lisää. Ja sama uudelleen. Täällä ostetaan laatikkokaupalla olutta ja viinaa useita pulloja ettei lopu kesken ja kun sitä on käden ulottuvilla niin kyllä sitä sitten kuluukin.
Olen pitkälti samaa mieltä. Jos Suomessa lopetettaisiin tyystin nykyinen alkoholin eräänlainen mystifiointi tai salaperäistäminen, voisi täkäläisissäkin Lidleissä nähdä samaa kuin berliiniläisissä Lidleissä; perjantai-iltana kympin hintaiset isot Jim Beam -pullot tai vastaavat vielä halvemmat kirkkaat reunustivat kassajonoja siinä missä täällä suklaapatukat ja tulitikut, mutta edes nuorempi väki ei villiintynyt.
Halvempana se viehättäisi minua vieläkin enemmän.
Vesi vasta halpaa onkin, ja sitä kyllä juodaan litratolkulla.
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se olisi halpaa ja jos saisi joka marketista mitä tahansa mihin aikaan tahansa kulutus luultavasti vähenisi. Nykyään joutuu vaikka grillijuhliin ostamaan valtavan määrän juotavia etteivät varmasti loppuisi kesken kun klo 21 jälkeen ei saa ostaa. Muualla maailmassa ostetaan jonkin verran ja jos loppuu niin käydään lähikaupasta lisää. Ja sama uudelleen. Täällä ostetaan laatikkokaupalla olutta ja viinaa useita pulloja ettei lopu kesken ja kun sitä on käden ulottuvilla niin kyllä sitä sitten kuluukin.
Olen pitkälti samaa mieltä. Jos Suomessa lopetettaisiin tyystin nykyinen alkoholin eräänlainen mystifiointi tai salaperäistäminen, voisi täkäläisissäkin Lidleissä nähdä samaa kuin berliiniläisissä Lidleissä; perjantai-iltana kympin hintaiset isot Jim Beam -pullot tai vastaavat vielä halvemmat kirkkaat reunustivat kassajonoja siinä missä täällä suklaapatukat ja tulitikut, mutta edes nuorempi väki ei villiintynyt.
Sama homma bulgariassa, alkuun katseli silmät ammollaan joka ruokakaupassa n. 8€/l viskejä ja noin 4€/l vodkia mutta kyllä se siitä kun kulttuurishokki alkaa hälventyä.
Eikä vähenisi. Olen asunut maassa, jossa oli halpaa ja siellä juotiin todella paljon. Yölläkin jos viina loppui, käytiin ruokakaupasta lisää.
Totta. Minulla on 15 litraa raikasta ja ravitsevaa kotiviiniä kaapissa. Ei sitä tule koko ajan litkittyä vaikka sitä onkin tarjolla. Enemmän kaljaa tulisi juotua jos joisi.