Lugesteronin lopettaminen-yhtäkkiä??
Hei!
Auttakaa nyt kesälomien vuoksi tietämätöntä! Olemme yksityisellä klinikalla saaneet ICSI:llä raskauden alkuun ja nyt on raskausviikko 7+4. Sain ohjeeksi käyttää emättimen kautta Lugesteroneita 3/pv ja menemään " jonnekin" ultraan 3viikkoa positiivisen raskaustestin jälkeen. He itse lähtivät lomille ja sanoivat, että yritä nyt jonnekin päästä ultraan ja jos kaikki on ok, voit lopettaa Lugesteronin käytön. Ei tarkempia ohjeita, enkä tajunnut silloin kysyä.
No nyt ultrassa toisella yksityisellä jonne onneksi pääsin, kaikki näytti ok, pieni sydän löi, mutta voinko tosiaan lopettaa Luget vaan näin yhtäkkiä?? Tämä gyne ei ole erikoistunut lapsettomuushoitoihin, jolla kävin ultrassa. En saa aikaisempaa hoitavaa lääkäriäni kiinni lomiensa vuoksi ja tuntuu aika riskiltä vaan lopettaa kerralla keltarauhashormonin käyttö, kun resepti loppuu vielä just riskialttiiseen viikkoon 8!
Yleisen puolen paikat on täällä kiinni koko kesän, tietäisivätköhän ne jotain äitiyspolilla? Miten te olette lopettaneet Lugesteronin käytön, pikkuhiljaa vähentämällä rv7 ja 8 vai yhtäkkiä? Ei haluaisi mitään riskejä ottaa kun kaikki mennyt tähän asti niin hyvin. Tältä toiselta lääkäriltä sain ohjeen käyttää loput Luget loppuun pikkuhiljaa vähentämällä, eli ne loppuu rv 8, vaikka hänkin sanoi,että silloin pitäisi olla varovainen, kun se on se kuukautisten normaali viikko. En tiedä enää mitä uskoa. Jos tää menee kesken yksityisen klinikan lomia edeltävien viikkojen kiireiden ja huonojen ohjeiden vuoksi, niin miten mä pääsen siitä yli?
Kommentit (7)
Me olemme hodossa Väestöliitossa. Olen nyt toisesta IVF:n tuoresiirrosta raskaana vko 9+6. Väestöliitossa ainakin lopetettiin keltarauhashormonituki heti postiiviseen raskaustestiin, tämän jälkeen normaalin raskauden kautta tuota keltarauhashormonia pitäisi olla ihan itsestään riittävästi. Käytin Crinonea en Lugeja, mutta edellisellä kerralla oli käytössä Luget ja niiden kanssa tehtiin samoin. Vain PAS:issä olen käyttänyt Lugeja pitempään, mutta siinä onkin vähän erilainen lähtötilanne.
En siis sinuna olisi huolissani Lugejen lopetuksesta varsinkin jos kaikki oli ultrassa hyvin. Minä lopetin tässä raskaudessa Crinonenkin päivää liian aikaisin, kun kotitesti näytti virheellistä negaa, mutta eipä se ole näyttänyt raskauden jatkumista haittaavan.
...käy omaan lääkäriin ja pyytää että hän uusittaa resepti, ainakin siihen asti että keskenmenovaara on ohi tai vähemmän. rv12-13?? Tekisin sama.
Mulla oli ivf:ssä käytössä 100 mg:n luget, joita käytin ennen plussaa 6 kpl päivässä. Plussan jälkeen annos vähennettiin 4 päivässä ja jossain vaiheessa 2 päivässä. Tarkempia aikoja en enää muista, mutta tämän palstan haulla löytyy varmasti vanha viestiketju aiheesta jostain helmi-maaliskuulta.
Hoidossa olin Hesan VL:ssa, josta sieltäkin sain erilaista tietoa eli hoitajan mukaan luget olisi voinut lopettaa heti plussaan, mutta oman lääkärini neuvo oli tämä annoksen pienennys eli ilmeisesti molempia tapoja käytetään ihan yleisesti.
Terveisin
Kamu 26+2
Plussasin toisesta IVF tuoresiirrosta ja käytin lugesteroneja 200 mg kolmesti päivässä ekaan ultraan eli vko 7+5 saakka, jolloin lääkäri kehoitti lopettamaan vähitellen eli kolmena päivänä kaksi kapselia ja kolmena päivänä yksi kapseli. Lugejen lopettamisen jälkeen rinnat vähän pehmeni ja vatsan turvotus väheni. Nyt on koossa viikkoja 11+1 ja kävimme juuri neuvolan ekassa ultrassa, siellä kaveri heilutteli:)
Onnellista odotusta!
tiitulii
Näköjään aikamoisen kirjavaa käytäntöä tuntuu olevan.
Mulla menee edelleen Luget (onnistuneen PAS:n jäljiltä), vaikka rv 10+2. Tällä viikolla pienensin annosta ohjeen mukaan ja ensi viikolla se pienenee lisää ja siitä sitten viikon päästä loppuu eli viikolle 12 asti menee mulla Luget.
Aika mielenkiintoista, ettei sulle tuon tarkempia ohjeita hoitopaikasta annettu.
ivf:ssä on ihan yleinen käytäntö lopettaa luget plussatestiin ellei ole todettua keltarauhasen vajaatoimintaa. Passissa taas keltarauhasen kehittymättömyyden vuoksi lugeja jatketaan usein rv12:lle asti.
Mä lopetin Luget vähitelleen, muistelisin n. vk. 9. Normaali annos oli siis tuo 3 kapselia päivässä, sitten muutama päivä 2 kapselia ja viimeisenä taisin laittaa yhden. Mun käsityksen mukaan Lugejen käytöstä on melko lailla erilaisia käsityksiä lapsettomuuslääkäreidenkin kesken. Joidenkin mukaan Luget ovat täysin turhia ellei nimenomaisesti ole todettu keltarauhasen vajaatoimintaa. Niin tai näin, en usko, että Lugejen lopettaminen saisi keskenmenoa aikaiseksi, kyllä siihen yleensä tarvittaisiin alkiossa oleva kehityshäiriö. Mutta lopettele pikkuhiljaa kuitenkin!
On varmaan ihana ollut nähdä pienen sydämen lyövän :) Onnea!