Onko täällä perhepäivähoitajia? Kertokaa työstänne!
Onko täällä perhepäivähoitajia, joko entisiä tai nykyisiä? Tai työskenteleekö joku tuttunne perhepäivähoitajana? Kertokaahan työstänne. :) Esim. Koulutuksenne? Pääseekö perhepäivähoitajaksi ilman koulutusta? Oletko yksityinen vai kunnallinen pph? Hyvät ja huonot puolet? Paljonko on palkka?
Kommentit (4)
Minä olen kunnallinen pph. Koulutus vaaditaan työhön, joko pph:n tutkinto tai joku muu soveltuva, esim. lastenohjaajan koulutus. Työtä voi tehdä myös kasvatus-, sosiaali- tai hoitoalan koulutuksella. Itselläni on kasvatusalan koulutus yliopistosta. Pph tekee samaa työtä kuin mitä päiväkodissa tehdään, lisäksi tietysti siivoamiset ja ruuanlaitot. Varhaiskasvatussuunnitelmaa noudatetaan perhepäivähoidossakin ja pph tekee lasten vasut itse. Työpäivät voiva olla pitkiä, mutta työaika tasataan 8 tuntiin päivässä (+ kikytunnit vielä toistaiseksi), eli tasausvapaita tulee, jos työpäivät ovat yli 8-tuntisia. Työssä on parasta se, ettei ole työkavereita, saa siis tehdä itsenäisesti työtä, mutta apuakin saa tarvittaessa esim. erityislastentarhanopettajalta. Huonoin asia on surkea palkka, jotain 1700 euroa taitaa olla peruspalkka. Omani on vähän päälle 1900 ja siinä on jo kaikki ikälisät. Lisäksi saa kulukovauksen, jolla kustannetaan lapsista aiheutuneet kulut.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle on oma tutkinto, jos on toiveena pitää omat lapset pitkään kotona niin todella hyvä ammatti, kun töitä voi tehdä kotoa käsin, omat lapset saavat silti päivään rutiinit ja tapahtumat kavereiden kanssa..
Mutta omat lapset vaikuttavat siihen, montako vierasta lasta voit ottaa hoitoon. Mikäli siis omat lapset ovat kotihoidossa.
Puistotädin hommia ei pidä tehdä perhepäivähoitajan työn ohella. Työtä on muutenkin tarpeeksi toisten kersoista huolehtiessa.
Tuolle on oma tutkinto, jos on toiveena pitää omat lapset pitkään kotona niin todella hyvä ammatti, kun töitä voi tehdä kotoa käsin, omat lapset saavat silti päivään rutiinit ja tapahtumat kavereiden kanssa..