Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan tyypillistäkin etteivät lestadiolaiset anna lastensa jutella muille lapsille?

Vierailija
06.05.2020 |

En nyt provoa vaan aidosti kiinnostaa. Olen kuullut ettei kaveri saa olla mutta ettei keskustellakaan voi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jotkut vanhemmat anna lastensa puhua vuokratalojen lastenkaan kanssa.

Vierailija
2/5 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla kyllä oli kouluaikana kavereita myös lestadiolaisperheistä ja ihan tavallisesti touhuiltiin esim välitunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti on lestadiolaistaustainen, toki väitti itse ettei ollut aktiivisesti lestadiolainen. Just tuo ettei saanut olla kavereita niin se tuli mieleen nyt kun luin tuon. Ei virallisesti kielletty, mutta kaikki kaverit oli äidin mielestä ihan idiootteja ja jos meille joku eksyi kylään niin käyttäytyi töykeästi, ei puhunut, joskus jopa huusi jne. Jos kysyin etukäteen luvan niin kielsi ettei saa kukaan tulla kylään ja sanoi etten saa mennä mihinkään ja tosiaan käytäksellään varmisti ettei kukaan kokenut olevansa tervetullut.

Toinen mikä meillä oli ankarasti kiellettyä oli laulaminen. Jos äiti kuuli että lauloi niin saattoi tulla kaukaakin ja käski olla hiljaa, kommentoi kuinka kauhealta kuulostaa jne. Eli ei mikään että olisi laulanut siinä vieressä vaan tuli just toisesta huoneesta sanomaan että ole hiljaa. Onko sekin joku lestajuttu vai onko mun äiti oikeasti vain sekopää?

Vierailija
4/5 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti on lestadiolaistaustainen, toki väitti itse ettei ollut aktiivisesti lestadiolainen. Just tuo ettei saanut olla kavereita niin se tuli mieleen nyt kun luin tuon. Ei virallisesti kielletty, mutta kaikki kaverit oli äidin mielestä ihan idiootteja ja jos meille joku eksyi kylään niin käyttäytyi töykeästi, ei puhunut, joskus jopa huusi jne. Jos kysyin etukäteen luvan niin kielsi ettei saa kukaan tulla kylään ja sanoi etten saa mennä mihinkään ja tosiaan käytäksellään varmisti ettei kukaan kokenut olevansa tervetullut.

Toinen mikä meillä oli ankarasti kiellettyä oli laulaminen. Jos äiti kuuli että lauloi niin saattoi tulla kaukaakin ja käski olla hiljaa, kommentoi kuinka kauhealta kuulostaa jne. Eli ei mikään että olisi laulanut siinä vieressä vaan tuli just toisesta huoneesta sanomaan että ole hiljaa. Onko sekin joku lestajuttu vai onko mun äiti oikeasti vain sekopää?

Voi olla lestadiolaisuusjuttu varsinkin jos tuosta on jo aikaa.

Vierailija
5/5 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa on. Kyllä lapset juttelevat koulussa ja luokissa ja koulumatkoilla kaikkien lasten kanssa.

Ja asioivat kaupoissa ja jäätelökioskeilla sun muualla.

Toki saattaa olla joissakin paikoissa joku ihme tiukempi kontrolli, mutta yleisesti ottaen se uskovaisuus ei näy lasten kanssa.

Tuolla ne ajelevat pyörillä ja pelailevat palloa aivan samalla tavalla kaikkien lasten kanssa kuin muutkin.

Joten ainakaan meidän omakotitalo alueella ei ole esiintynyt mitään eristäytymistä lasten kesken.