Kokemuksia kotikoulusta? oletko ollut tai opettanut lapsia?
Nyt kun ovat lapsia laittamassa tartuttamaan kouluista hankittuja viruksia, varmaan monelle ajankohtainen asia ketkä ei olleet sellasesta ennen kuulleetkaan, mutta onko jollain kokemusta?
Kommentit (35)
Minä otan oman lapseni syksyllä kotiopetukseen. Aloittaa ekaluokan syksyllä. Olen itse määräaikainen sijaisope. En jatka opetusta syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun kirjoilla on ollut kotikoululainen. Vanhemmat huolehtivat opettamisesta. Kunta kustansi kirjat (ei kaikissa kunnissa). Kaksi kertaa vuodessa seurataan opintojen etenemistä. Ei maksa mitään. Netissä toimii myös etäperuskouluja ja etälukioita.
Jonkinlainen yhteisö olisi hyvä jossa muut virukselta turvassa olevat lapset tapaisi toisiaan leikin/urheilun/opiskelun merkeissä. Voisi vaikka ehkä vanhemmat vuorotella opettamisessa, kun valtiosta ei lapsia turvaamaan ole.
Miten ne lapset ovat viruksesta turvassa, kun ihan samalla tavalla ovat yhdessä kuin muutkin koululaiset. Aikuiset vieläpä vaihtuvat ympärillä.
Voishan sitä kehittää jonkin suojanaamarityhteisön?
Vierailija kirjoitti:
Minä otan oman lapseni syksyllä kotiopetukseen. Aloittaa ekaluokan syksyllä. Olen itse määräaikainen sijaisope. En jatka opetusta syksyllä.
Hyvä noin jos edelleen maa täynnä virusta.(Jos pitävät lockdownin niin en tiedä sitten, ehkä parempi lapset laittaa tyhmistyyn muitten joukkoon)
Olen kiinnostunut etäkoulun opena toimimisesta. Voin opettaa epäpätevänä 1-3 lk (kokemusta on) ja yläkoulussa pätevänä tiettyjä aineita (kokemusta on).
Myös omat lapset hyötyisivät etäopesta, vaikka osaan itse.
Mä voisin maksaa siitä, että lapsi olisi etäylä-asteella, jos pandemia jatkuu eikä lääkkeitä/rokotetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin maksaa siitä, että lapsi olisi etäylä-asteella, jos pandemia jatkuu eikä lääkkeitä/rokotetta ole.
Yläasteelaiset osaa jo paljon itse, eivät tarvitse jatkuvaa vahtimista. Riittää etsiä opetuksen aiheet ja tehtävät netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun kirjoilla on ollut kotikoululainen. Vanhemmat huolehtivat opettamisesta. Kunta kustansi kirjat (ei kaikissa kunnissa). Kaksi kertaa vuodessa seurataan opintojen etenemistä. Ei maksa mitään. Netissä toimii myös etäperuskouluja ja etälukioita.
Jonkinlainen yhteisö olisi hyvä jossa muut virukselta turvassa olevat lapset tapaisi toisiaan leikin/urheilun/opiskelun merkeissä. Voisi vaikka ehkä vanhemmat vuorotella opettamisessa, kun valtiosta ei lapsia turvaamaan ole.
Miten ne lapset ovat viruksesta turvassa, kun ihan samalla tavalla ovat yhdessä kuin muutkin koululaiset. Aikuiset vieläpä vaihtuvat ympärillä.
Voishan sitä kehittää jonkin suojanaamarityhteisön?
Osuusmuotoinen yksityiskoulu niin saa valtiontukiakin.
Kannattaa kesän mittaan yrittää muita opettajia tavoittaa ja saada julkisuuteen tuota mikäli eivät ole järkiinsä tulleet ja lockdownin myötä saaneet turvalliseksi kouluja.
Kun useampi samassa niin tulot itselle eikä jollekin yritykselle ja kuitenkin riittämiin että jos joku sairastuu niin tuuraajaa on.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut etäkoulun opena toimimisesta. Voin opettaa epäpätevänä 1-3 lk (kokemusta on) ja yläkoulussa pätevänä tiettyjä aineita (kokemusta on).
Myös omat lapset hyötyisivät etäopesta, vaikka osaan itse.
Niin edellinen vastausta tähän siis. Unohtui lainaus.
"Kolme lasta kuollut koronavirukseen yhdistettyyn oireyhtymään New Yorkissa"
Lapsilla taitaa kestää kauemmin tartunnasta oireisiin.
Kunnat rikkoo paitsi nyt keväällä, myös syksyllä sekä työturvallisuuslakia että tartuntatautilakia mikäli aikuiset sekä lapset joutuvat kouluun ilman että jokaisella on asianmukaiset suojavälineet eli käytännössä kaasunaamarit, käsineet, mahdollisuus suihkuun jossa virusta pois iholta ja mahdollisuus vaihtaa vaatteita jne.
Sellaiseen kouluun ei kannata mennä henkilökunnan eikä lapsia päästää niihin, lastensuojelunkin pitäisi puuttua jos turvatonta kouluissa on.
Käytännössä asiat tuskin kunnossa joten kuntien on suljettava koulut nyt keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana minulla on kokemusta kotikoululaisista, jotka ovat olleet huoltajansa opetuksessa. Yksikään heistä ei ole valitettavasti saanut peruskoulun päättötodistusta ajallaan.
Kotikoulu on hyvin hoidettuna ihan ok. ratkaisu. Se vaatii vanhemmalta joko itseltään valtavaa osaamista tai sitten isot tulot.
Teillä päin on ehkä ns. heikompaa ainesta tai kyseessä erityistarpeinen lapsi. Monet suorittavat kotikoulun myös etuajassa. Muutama vuosi sitten eräs poika kirjoitti ylioppilaaksi jo 16-vuotiaana kun muut vasta pääsivät peruskoulusta.
Vieläpä 10 Laudaturia.
Peruskoulun oppimäärä ei ole mitään rakettitiedettä. ”Valtavaa” osaamista se nyt ei vaadi mutta oppiaineiden hallintaa kylläkin. Toki voi ostaa lisäopetusta tarvittaessa. Isoja tuloja se ei kuitenkaan vaadi. Nykyään on ilmaista oppimateriaalia kirjastot ja netti täynnä. Opetussuunnitelmankin saa ilmaiseksi netistä.