Miten mielestäsi tulee reagoida, kun joku kertoo omaisensa kuolleen? Miehen vastauksesta...
Jos joku kertoo sinulle, että hänen iäkäs omaisensa, vaikkapa isovanhempi, kuoli, miten vastaat?
"Otan osaa", vai jotain muuta (mitä?)
Pohdin tässä vain, että mitäköhän pitäisi ajatella, kun kerroin miespuoliselle tuttavalleni juuri tällaisesta, ja hän vastasi "Voi voi, :( "
Eikä muuta.
Onko tuo mielestänne ihan ok, vai ihan tylyä meininkiä?
Jatkoi sitten lyhyesti muusta aiheesta ja eikä enää palannut asiaan.
Kommentit (43)
Olisi voinut myös kysyä vaikka "miten voit?" Jos se otan osaa on liian outo
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut myös kysyä vaikka "miten voit?" Jos se otan osaa on liian outo
"Miten voit" on ihan yhtä outo suomalaisessa kielenkäytössä. Ennemmin jotain "olitteko läheisiä" tai "tuliko yllättäen" tms.
Ap on menettänyt läheisensä ja pohtii vauvapalstalla, miten muiden pitäisi tähän reagoida. Ei taida kovin koville ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on menettänyt läheisensä ja pohtii vauvapalstalla, miten muiden pitäisi tähän reagoida. Ei taida kovin koville ottaa.
No eiköhän tässä ole muu agenda taustalla, kuten ap:n ja tuon miehen välit ja suhde. Näin käsittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kömpelöä ehkä, mutta ehkä aidompaa kuin joku "osanottoni". Silloin kun on käynyt huonosti, ei siinä oikein sanomiset auta. En usko että tarkoittaa pahaa.
Itsekkin olen vain opetellut sanomaan automaattisesti jonkun yleisen sanonnan, kuin sen spontaaneimman eli: ei saa*ana onpa kamalaa tai voi per-eleen per-ele.s
Mulle saa sanoa noin tilanteen tullen - tuntuu tulevan sydämestä :)
Kiitos kommenteista,
tällä avauksella hain, että onko tuo nyt ihan epäkohteliasta vai normaalia. Ilmeisesti normireaktio, joten en vaivaa päätäni tällä sen enempää. Tuntui vaan jotenkin kylmältä vastaanotolta - ehkä turhaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tässä ole muu agenda taustalla, kuten ap:n ja tuon miehen välit ja suhde. Näin käsittäisin.
Jos itseäkään ei hetkauttanut tuon kummemmin kuolema, niin miksi pitäisi vaatia mieheltä virallisia suruvalitteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itseäkään ei hetkauttanut tuon kummemmin kuolema, niin miksi pitäisi vaatia mieheltä virallisia suruvalitteluja?
Tää on törkeä kommentti. Mistä sinä AP:n tunteista tai hetkautuksista tiedät. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää!
Onhan tuo vähän tökerö, mutta ei mistään pahimmasta päästä. "Aijaa", "Mitä sitten?" joskus kuultu myös
No itse olisin sanonut tyyliin "ai stana, pska juttu" ja kysynyt kuinka voit.
Itseä on lähinnä ärsyttänyt läheisten kuollessa ne kliseet olen pahoillani ja otan osaa, varsinkin joltain puolitutuilta. Otat osaa miten? Mistä olet pahoillasi? Oikeesti?
Isän kuollessa eniten lohdutti perhetuttavan koko sydämestä tullut "elämä on välillä niin stanan rankkaa mutta kyllä me vaan selvitään" ja tiukka hiljainen halaus.
Ja ystävän läsnäolo ihan hiljaa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää!
Enemmän röyhkeää on kuoleman sattuessa lähelle määristä vauvapalstalla, kun joku random mies ei vastannut niinkuin ap olisi halunnut.
Otan osaa on peruskohteliaisuutta.
Itselläni perusvakioreaktio läheisten suruun on "voi ei". En osaa oikein muuta sanoa. En ole tottunut näyttämään tai näkemään tunteita ja myönnän että toisen suru tuntuu hyvin vaikealta.
Myöskin "otan osaa" kuulostaa teennäiseltä, enhän ota osaa tuntemattoman kuolemaan? Tai "olen pahoillani", joka ei vaan istu suuhun. "Voi ei" on ilmaus siitä että harmittaa ja suree toisen surua.
En ymmärrä tuota -Olen pahoillani- kommenttia. Se on mielestäni enemmänkin anteeksipyyntö.
Sanoisin noin jos olisin aiheuttanut sen kuoleman 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mieleenikään kertoa tuollaisesta asiasta viestillä. Kyllä minä soittaisin, jos lähiomaiseni kuolisi, ja haluaisin jakaa asian puolisoni kanssa.
... ai niin, mutta tämä ei ollut puoliso eikä edes miesystävä vaan vain miespuolinen tuttava. Miksi koit tarvetta viestittää hänelle asiasta?
Olen eri, mutta minä ainakin käyn paljonkin asioita läpi nimenomaan viestillä. En haluaisi soittaa ei-kovin-läheiselle ystävälle itku kurkussa, että mummini kuoli. Se vaatisi melkoista omistautumista ystävältä, että käytäisiin kokonianen puhelinkeskustelu siitä asiasta.
Mutta totta kai mainitsisin noin ison asian, jos viestitellään.
Itseltä pääsi naurunpurskaus, kun tyttöystävä taannoin kertoi äitinsä kuolleen rintasyöpään. Sain puhuttua ympäri, mutta oli ihan hel.vetin loukkaantunut pitkään :)
Vierailija kirjoitti:
Itseltä pääsi naurunpurskaus, kun tyttöystävä taannoin kertoi äitinsä kuolleen rintasyöpään. Sain puhuttua ympäri, mutta oli ihan hel.vetin loukkaantunut pitkään :)
No varmasti oli. Miksi nauroit? Oliko sulla joku hysteerinen naurukohtaus jota et voinut pidättää?
Miksi laitoit hymiön vielä loppuun, niin kuin koko juttu olisi susta hauska? Ääliö.
Ajatus on se olennaisin, eikä kaunokielisyys. Jos saa miehen ylipäänsä sanomaan "voi voi" jollekin asialle, niin se on ihan hyvä, mies on silloin noteerannut tapahtuman asiaankuuluvalla tavalla.
Minäkään en osaa sanoa että otan osaa, ei ole luontevaa vaan kuulostaa viralliselta fraasilta. Mieluummin sanon jotain aidosti itseltäni tulevaa.
Tuttavapiirille? En, en todellakaan. Lähimmille ystäville, kyllä. Soittamalla.